رای شماره ۲۶۶‍۰ مورخ ۱۴‍۰۱/۱۱/‍۰۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضـوع شکـایت و خـواسته: ابطال آزمون استخدامی مورخ ۱۳۹۸/‍۰۹/۲۴ دهیاری های شهرستان خدا آفرین )

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 140109970905812660

تاریخ دادنامه: 4؍11؍1401

شماره پرونده: 0100215

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای سالار عزیز ایران

موضـوع شکـایت و خـواسته: ابطال آزمون استخدامی مورخ 24؍9؍1398 دهیاری های شهرستان خدا آفرین 

گردش کار: 1- شاکی به موجب دادخواستی ابطال آزمون استخدامی مورخ 24؍9؍1398 دهیاری های شهرستان خدا آفرین را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:

" اینجانب در آزمون کتبی ناظر فنی دهیاران بخش خدا آفرین شرکت و با کسب امتیاز 5؍67 و با توجه به اخذ نمره مکتسبه به عنوان نفر اول پذیرفته شده و در مرحله دیگر فرایند استخدامی و مصاحبه و گزینش طی دعوت به عمل آمده حضور یافته و نهایتاً اینجـانب نفر اول را نفر چهـارم اعـلام و از استخـدام و حقوق مکتسبه اینجانب امتناع نموده اند. این امر در حالی است که 1- برابر دستورالعمل استخدامی نحوه محاسبه درصد وزنی 70 درصد برای آزمون کتبی و مصاحبه استخدامی و شرایط اختصاصی 30 درصد تعیین شده است و مسیولین امر بر خلاف مقررات مربوطه امتیاز آزمون کتبی را به 33 درصد کاهش و مصاحبه استخدامی و شرایط اختصاصی را مجموعاً به 67 درصد افزایش داده است.

حالیه حسب اطـلاعیه جذب نیرو در مـورخ 24؍9؍1398 در تبصـره 3 ماده یک بکـارگیری افـراد در دهیاری ها به صراحت قید گردیده که «چگونگی اجرای آزمون در دهیاری ها نیز به موجب دستورالعملی است که ظرف سه ماه از ابلاغ این آیین نامه توسط وزیر کشور ابلاغ می شود.» متاسفانه قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل یاد شده برخلاف آن اقدام به صدور آگهی جذب نیرو و برگزاری آزمون نموده و برای آزمون خودشان دستورالعمل تعیین نموده اند و بدین ترتیب امتیاز نمره کسب شده اینجانب را در آزمون علمی (5؍67 درصد) به جای اعمال 70% به سه تقسیم نموده است. یعنی این امر در صلاحیت خود وزیر مربوطه بوده و بدون مجوز قانونی اقدام به اعمال مقررات خلاف قانون و تقلیل و تعدیل امتیازات مکتسبه نموده اند.

فلذا از دیوان عدالت اداری تقاضای رسیدگی و صدور حکم به ابطال آزمون استخدامی دهیاری های شهرستان خدا آفرین به لحاظ برگزاری آزمون قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل استخدامی دهیاری ها توسط وزارت کشور و عدم رعایت ضوابط عمومی استخدامی در جهت احقاق حقوق مکتسبه اینجانب در آزمون متنازع فیه به شرح خواسته مورد استدعاست.

ضمناً در موارد مشابه در استان زنجان طی پرونده کلاسه 9901575 در هیات عمومی دیوان عدالت به موضوع معنونه در دادخواست تقدیمی اینجانب که کاملاً از نظر موضوع منطبق بر هم بوده رسیدگی شده است و اقدامات ادارات که بر خلاف قانون بوده ابطال گردیده است. برابر ماده 92 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بایستی مفاد رای هیات عمومی در مصوبات و اقدامات بعدی لحاظ گردیده و این امر الزامی می باشد. فلذا مراتب جهت استحضار و صدور دستور مقتضی جهت بررسی فوری موضوع و اتخاذ تصمیم شایسته برابر رای هیات عمومی آن مرجع و احقاق حقوق قانونی اینجانب به حضور ایفاد می گردد. "

2- در پی اخطار رفع نقصی که از طرف دفـتر هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای شاکی ارسال شده بود، وی به موجب لایحه ای که به شمـاره 1401-215-3 مـورخ 29؍3؍1401 ثبت دفـتر هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری شده توضیح داده است که:

"مطابق با ماده واحده قانون تاسیس دهیاری های خود کفا در روستاهای کشور مصوب 1377 دارای شخصیت حقوقی مستقل و جزو نهاد عمومی غیر دولتی است و برابر تبصره 2 قانون مذکور تعین نحوه اداره امور و مقررات استخدامی دهیاری ها در صلاحیت هیات وزیران است.

به موجب بند (ث) ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه اعطای مجوز هر نوع استخدام و بکارگیری نیرو در دستگاه های اجرایی منوط به آن است که بار مالی آن محاسبه و در قانون بودجه کل کشور تامین شود. بنابراین آگهی مورد اعـتراض بدون اخـذ مجوز قانونی برگزار و قبل از تعیین دستورالعمـل توسـط وزارت کشور، انجام شده و مغایر با قانون های فوق الذکر و خارج از حدود اختیارات مصرح در قوانین یاد شده می باشد. فلذا با استناد همان قوانین ابطال آزمون استخدامی دهیاری های شهرستان خدا آفرین خواسته شده است، مراتب در مقام رفع نقص و اتخاذ تصمیم شایسته بحضور ایفاد می گردد."

3- متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

" آزمون استخدامی مورخ 24/9/1398 دهیاری های شهرستان خدا آفرین

دهیاری های شهرستان خدا آفرین به استناد ماده 1 و 4 آیین نامه استخدامی دهیاری های کشور در نظر دارند به منظور تکمیل کادر اداری دهیاری ها از بین افراد واجد الشرایط با برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه علمی و طی مراحل گزینش دو نفر به عنوان مسیول امور مالی دهیاری ها (زن یا مرد) و دو نفر کارشناس فنی دهیاری ها (زن یا مرد) به صورت قراردادی جذب و بکارگیری شوند.

لذا کلیه متقاضیان و فارغ التحصیلان واجد الشرایط در رشته های ذیل می توانند جهت ثبت نام و ارایه مدارک از تاریخ 23/9/1398 تا 4/10/1398 (به مدت 10 روز) در ساعات اداری به بخشداری گرمادوز، منجوان و یا بخش 

مرکزی مراجعه نمایند.

شرایط:

1- رشته مورد نیاز برای تصدی سمت کارشناس فنی دهیاری ها لیسانس و بالاتر در رشته عمران می باشد. 

2- رشته مورد نیاز برای تصدی پست مسیول مالى دهیاری ها لیسانس و بالاتر در رشته حسابداری می باشد.

3- منابع:

کتاب ده و دهیاری

آزمون فنی شامل: مقررات ملی ساختمان مباحث 5-6-7-8-9-10 عوارض محلی دهیاری قوانین مقرارت مربوط به تفکیک کاربری صدور پروانه مباحث مقدماتی زیرسازی و روسازی راه، مباحث اجرایی آسفالت، مبحث طرح هادی، نشریه 55101 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مباحث مناقصه و مزایده، شرایط عمومی پیمان و سایر منابع مربوطه. 

آزمون مالی شامل: آیین نامه مالی دهیاری ها، اساسنامه قوانین مناقصات و مزایدات، نحوه بودجه نویسی، تفریغ بودجه، اموال و املاک، طرز تهیه اسناد هزینه و مدارک ضمیمه آن و عوارض سالیانه، دستور العمل های تنخواه گردان، استخدامی دهیاری ها، دستور العمل حقوق و مزایای دهیار مالی و فنی، نحوه تهیه صورت مغایرت بانکی، نحوه محاسبه و ثبت حقوق و دستمزد و سایر منابع مربوطه."

4- در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری آذربایجان شرقی به موجب لایحه شماره 133938 مورخ 13؍5؍1401 به طور خلاصه توضیح داده است که:

" شاکی در دادخواست خود فرمانداری تبریز را طرف دعوی قرار داده و در موضوع شکایت و خواسته خود به طرفیت فرمانداری شهرستان خدا آفرین اعتراض نموده و مکاتبه آن هیات به فرمانداری تبریز ارسال گشته، که محل اشکال بوده و طبق بند (پ) ماده 53 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری دعوی حاضر متوجه فرمانداری تبریز و استانداری آذربایجان شرقی نمی باشد.

خارج از ایراد شکلی وارده به شکایت شاکی، علی رغم اینکه تبصره 3 اصلاحی آیین نامه استخدامی دهیاری های کشور (مصوب 20/6/1398) هیات وزیران، مهلت تهیه دستورالعمل آزمون استخدام دهیاری های کشور را سه ماه تعیین کرده است ولی با توجه به عدم تهیه دستورالعمل مذکور در مهلت مقرر و اینکه امور دهیاری ها تعطیل بردار نمی باشد، لذا دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی با تعریف یک سری شاخص ها و معیارها در بکارگیری نیرو برای دهیاری های منتخب، آن هم بدون پست سازمانی و به صورت موقت و قراردادی مراتب را به کلیه فرمانداری ها ابلاغ نموده است و پس از ابلاغ موضوع، فرمانداری خدا آفرین مبادرت به فراخوان به کارگیری نیرو و آزمون نموده است."

5- رسیدگی به خواسته به هیات عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع می شود و با توجه به حدود صلاحیت و اختیارات هیات عمومی مصرح در ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، پرونده برای تشخیص صلاحیت هیات عمومی در رسیدگی در دستور کار جلسه هیات عمومی قرار گرفت.

  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 4؍11؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشـاران و دادرسـان شعـب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

براسـاس ماده 12 قـانون تشـکیلات و آیین دادرسی دیوان عـدالت اداری مصـوب سال 1392، رسیدگی به شکایات و تظلّمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین‌نامه‌ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری ها و موسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علّت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سوءاستفاده از اختیارات یا تخلّف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود و همچنین صدور آرای وحدت رویه در موارد تعارض آرای شعب و صدور آرای ایجاد رویه در موارد تشابه آرای شعب از صلاحیت ها و وظایف هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. نظر به اینکه رسیدگی به خواسته ابطال آزمون مورخ 24؍9؍1398 دهیاری های شهرستان خدا آفرین از مصادیق صلاحیت ها و وظایف هیات عمومی دیوان عدالت اداری محسوب نمی‌شود، لذا رسیدگی به شکایت مطروحه به خواسته فوق قابل طرح در هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیست و پرونده جهت رسیدگی به شعبه دیوان عدالت اداری ارجاع می‌گردد./

حکمتعلی مظفری

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی