بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 140109970905812623
تاریخ دادنامه: 27؍10؍1401
شماره پرونده: 0001992
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکیان: آقایان سیدحسین منافی و محمدامین ارجمند زاده
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 3002؍1400؍م-5؍2؍1400 معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی
گردش کار: شاکیان به موجب دادخواست واحد ابطال بخشنامه شماره 3002؍1400؍م-5؍2؍1400 معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده اند که:
" به استحضار میرساند برابر بخشنامه شماره 3002؍1400؍م-5؍2؍1400 معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی، عناوین رشتههای «حقوق» این دانشگاه تغییر و به عناوینی غیر از عنوان حقوق، تبدیل شده است. به موجب این بخشنامه که از مهرماه سال 1400 اجرایی شده دیگر امکان شرکت فارغالتحصیلان رشتههای موجود در این بخشنامه و تحصیل کنندگان در رشتههای حقوق دانشگاه جامع علمی کاربردی در آزمونهای حقوقی اعم از وکالت، قضاوت، سردفتری و کارشناس رسمی دادگستری وجود نخواهد داشت؛ زیرا عنوان حقوق از این رشتهها حذف و شرط لازم جهت شرکت در آزمونهای حقوقی، داشتن مدرک کارشناسی با عنوان حقوق است. وفق ماده 14 از اساسنامه دانشگاه طرف شکایت مصوب سال 1370، دستورالعملها، بخشنامهها، ضوابط و آییننامههای لازم برای انجام وظایف دانشگاه علمی کاربردی، توسط رییس دانشگاه پیشنهاد و باید به تصویب شورای مرکزی برسد. ترکیب اعضا و وظایف شورای مرکزی در مواد 10 و 11 اساسنامه مذکور تصریح شده است. این در حالی است که بخشنامه حاضر به تصویب شورای مرکزی دانشگاه نرسیده است و توسط شورای آموزشی و معاونت آموزشی دانشگاه تصویب و ابلاغ شده است. بنابراین صدور این بخشنامه اساس رشتههای حقوق دانشگاه علمی کاربردی را تحتالشعاع قرار داده و میتواند منجر به تعطیلی مراکز ارایه کننده رشتههای حقوق در دانشگاه علمی کاربردی شود. از این رو درخواست ابطال مقرره مورد شکایت را داریم. "
متن بخشنامه مورد شکایت به شرح زیر است:
بخشنامه شماره 3002؍1400؍م-5؍2؍1400 معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی
" روسای محترم واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روسای محترم موسسات آموزش عالی علمی کاربردی
براساس آخرین مصوبات شورای برنامهریزی درسی و آموزشی علمی کاربردی، برنامههای درسی برخی از دورههای آموزشی حوزه حسابداری و حقوق و قضا بازنگری شده است. بر این اساس رشتههای ذکر شده در جدول 1 منسوخ و غیرقابل اجراست.
جدول شماره 1- دوره های منسوخ شده
رشته های منسوخ شده حوزه حقوق |
رشته های منسوخ شده حوزه حسابداری |
کاردان حرفه ای بازرگانی- مشاوه حقوقی اصناف |
کاردانی حرفه ای حسابداری- حسابرسی |
کاردانی حرفه ای حقوق- امور ضابطین قضایی |
کاردانی حرفه ای حسابداری- حسابداری دولتی |
کاردانی حرفه ای حقوق- ارشاد و معاضدت قضایی |
کاردانی حرفه حسابداری- حسابداری مالی |
کاردانی حرفه ای حقوق- دستیاری قضایی |
کاردانی حرفه حسابداری- حسابداری واحدهای صنفی |
کاردانی حرفه ای حقوق- حقوق ثبتی |
کاردانی حرفه حسابداری- حسابداری صنعتی |
کاردانی حرفه ای حقوق- شورای حل اختلاف |
کاردانی حرفه حسابداری- حسابداری مالیاتی |
کاردانی حرفه ای حقوق- خدمات قضایی |
کاردانی حرفه حسابداری شرکت های بیمه |
کاردانی حرفه ای حقوق- نگارش حقوقی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابداری بانکی |
کاردانی حرفه ای حقوق- ارشاد در امور کیفری |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابداری مالی |
کاردانی حرفه ای حقوق- ارشاد در امور مدنی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابداری پروژه ها |
کاردانی حرفه ای حقوق- حقوق ثبتی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابداری خدمات و تولیدات صنعتی |
کارشناسی حرفه ای حقوق- دستیاری قضایی در امور مدنی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابدار خدمات و تولیدات کشاورزی |
کارشناسی حرفه ای حقوق- دستیاری قضایی در امور کیفری |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابدار دولتی |
کارشناسی حرفه ای حقوق ورزشی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابداری مالیاتی |
کارشناس حرفه ای حقوق اداری |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابرسی |
کارشناس حرفه ای حقوق بیمه |
کارشناسی حرفه ای حسابداری- حسابداری خدمات و آثار فرهنگی و هنری |
|
کارشناس حرفه ای حسابداری سلامت |
همچنین رشته های بازنگری شده این دو حوزه به شرح جدول شماره 2 است و در سامانه گسترش دانشگاه قابل انتخاب می باشد.
جدول شماره 2 دوره های بازنگری شده
رشته های بازنگری شده حوزه حقوق |
رشته های بازنگری شده حوزه حسابداری |
کاردانی حرفه ای دستیاری حقوقی دستگاه های اجرایی |
کاردانی حرفه ای حسابرسی |
کاردانی حرفه ای دستیاری حقوقی امور قضایی |
کاردانی حرفه ای حسابداری امور مالی |
کاردانی حرفه ای دستیاری مشاغل حقوقی |
کاردانی حرفه ای حسابداری بهای تمام شده |
کارشناسی حرفه ای خدمات حقوقی ارشاد و معاضدت قضایی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری بانکی |
کارشناسی حرفه ای خدمات حقوقی ثبت و دفاتر اسناد رسمی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری امور مالی |
کارشناسی حرفه ای خدمات حقوقی امور قضایی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری بهای تمام شده |
کارشناسی حرفه ای خدمات حقوقی امور ورزشی |
کارشناسی حرفه ای حسابداری بخش عمومی |
|
کارشناسی حرفه ای حسابداری مالیاتی |
|
کارشناسی حرفه ای حسابرسی |
لازم به ذکر است کلیه اطلاعات مذکور در سامانه گسترش دانشگاه از اسفندماه سال گذشته پیاده سازی و در اختیار واحدهای استانی قرار گرفته است (نامه شماره 42469؍99؍م-5؍12؍1399) و در جلسات مربوط به آمایش به تفصیل به آنها اشاره شده است.
لذا مقتضی است دستور فرمایید مراکز آموزشی از درخواست اجرای دوره های منسوخ شده خودداری و صرفاً مراکز واجد شرایط مجاز به درخواست دوره های بازنگری شده جدید مطابق جدول شماره 2 می باشند.– معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی "
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی به موجب لایحه شماره 4230؍د-1؍8؍1400 توضیح داده است که:
" 1- در اجرای سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر واگذاری اختیار برنامه ریزی درسی به دانشگاهها و برابر آیین نامه برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی که در تاریخ 9؍6؍1382 به امضای سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و جهت اجرا ابلاغ گردیده است، شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی فعالیت خود را در دانشگاه آغاز کرده است. این شورا در پی تحولات ساختاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و انتقال وظایف گروه برنامه ریزی علمی کاربردی (گروه هشتم) شورای عالی برنامه ریزی به دانشگاه جامع علمی کاربردی و با هدف ترویج و گسترش آموزشهای علمی کاربردی در سطح جامعه و انطباق بیشتر این آموزشها با تحولات علمی و نیاز بازار کار شکل گرفت.
2 – برابر آیین نامه برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی، « بازنگری، اصلاح و تکمیل برنامه درسی، تعیین عناوین رشته ها، بررسی ضرورت ایجاد رشته ها و تغییر و اصلاح عناوین برنامه های درسی علمی کاربردی» از جمله وظایف این شورا محسوب می گردد. برابر ماده 9 آیین نامه مذکور، مصوبات شورا پس از تایید رییس دانشگاه ابلاغ می گردد و لازم الاجرا است.
3- در راستای اعتلاء کیفی آموزش های علمی کاربردی و ضرورت بروزرسانی برنامه های درسی علمی کاربردی، بازنگری برنامه های درسی علمی کاربردی از جمله برنامه های درسی حوزه شغلی حقوق (مصوب سال 1393) در دستور کار قرار گرفت. برای این مهم کمیته علمی-تخصصی بازنگری متشکل از صاحب نظران و متخصصان این حوزه، اساتید حقوق، رییس وقت اتحادیه اسکودا و نمایندگان کانون وکلا در سال 1398 شکل گرفت و نتیجه مطالعات و بررسی های تخصصی کمیته، در گروه تخصصی مدیریت و خدمات اجتماعی بررسی و سپس در جلسه 269 شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی مورخ 18؍9؍1399 به تصویب نهایی رسید.
4- دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان نسل سوم دانشگاه ها از نظر دروس و سرفصل ها، با هدف کاربردی و عملی تنظیم و به تصویب رسیده است لذا با دانشگاه های نظری کاملاً متفاوتست؛ برابر قوانین بالادستی، یکی از شرایط احراز صلاحیت حرفه ای وکیل، انطباق دروس گذرانده شده براساس سرفصل مصوب کارشناسی حقوق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در حالی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی دروس بر اساس شایستگیهای شغلی تنظیم می گردد و این امر موجب تعریف دروس کاربردی جدیدی است که ضرورت و اهمیت آنها برای آن شغل بسیار زیاد و در عین حال با دروس مورد نظر مـراجع بالادستی زاویه دارد. بنابراین به کارگیری دروس رایـج در دانشگاه های کشور به صرف رعایت ضوابط مراجع مذکور، با الگوی طراحی برنامه درسی در دانشگاه جامع مغایر بوده و نظر به اهمیت دروس کاربردی و محدویت سقف تعداد واحد در یک برنامه درسی میسور نبوده است. از طرف دیگر پوشش دهی دروس رایج در فرایند بازنگری دوره های حقوق دانشگاه در سال 1393، موجب مشابهت دوره های این دانشگاه با دوره کارشناسی حقوق دانشگاه های نظری گردیده و عملاً جنبه اختصاصی رشتههای مورد نظر که با هدف پوشش دهی نیازهای آموزشی مشاغل دستگاههای اجرایی ذیربط بوده کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
5- دوره های آموزشی این دانشگاه متناسب با نیازهای آموزشی حوزه شغلی خدمات حقوقی و بر اساس استانداردهای آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تدوین و به تصویب رسیده است. بدیهی است شرایط پذیرش و ورود دانش آموختگان آن در حوزه های وکالت و قضاوت بر عهده دستگاه های بهره بردار و کانون وکلا بوده و دانشگاه جامع علمی کاربردی مسیولیتی در قبال شرایط احراز مشاغل مربوط ندارد.
6- این دانشگاه نیز معتقد است شغل وکالت برای دانش آموختگان این دانشگاه که دروس آنها تلفیقی از مباحث نظری و عملی است و بهره مندی توامان از محیط کار و تجربیات حوزه شغلی یک مزیت آموزشی تلقی می شود بهترین گروه هدف است. بنابراین تلاش برای اصلاح بسترهای قانونی موجود برای صدور پروانه وکالت از طریق رایزنی با متولیان این امر (مجلس شورای اسلامی، اتحادیه اسکودا، کانون وکلا و یا سایر نهادهای متولی و مسیول) به عنوان یک اولویت مطرح است نه تغییر ساختار برنامه های آموزشی و درسی این دانشگاه و سوق دادن آنها به آموزشهای کلاسیک
7- همانگونه که مستحضرید نظام آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت ناپیوسته بوده و در دو مقطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته طراحی و اجرا می شود. طراحی و تدوین برنامه های درسی علمی کاربردی بر مبنای نیازهای آموزشی حوزه های شغلی و متناسب با سطوح شغلی بوده و هدف اصلی آن هدایت دانش آموختگان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نمی باشد.
بنا به مراتب فوق؛ نظر به اینکه: اولاً؛ قانوناً و منطقاً دانشگاه و وزارت علوم نمی توانند بر اساس منافع مقطعی، شخصی و بخشی، سیاستهای خود را تنظیم کند بلکه بر مبنای مطالعات علمی و در راستای تحقق اهداف و ماموریتهای خود و بر اساس اختیارات مندرج در اساسنامه دانشگاه و سایر آیین نامه های مصوب شورای گسترش آموزش عالی کشور تصمیم گیری کرده و تمامی شرایط و تشریفات شکلی و ماهوی را در تصمیم گیری خود مورد توجه قرار داده است. ثانیاً خواهان در دادخواست خود هیچ مستند قانونی مبنی بر خروج دانشگاه از حیطه صلاحیتهای قانونی خود ارایه نکرده است بلکه منحصراً به مشکلات صنفی و شغلی یک دسته از اشخاص اشاره کرده است. همان گونه که مستحضرید مقررات مختلفی به صلاحیت دانشگاه در تصمیم گیری های آموزشی تصریح کرده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
1- وظایف مندرج در بند (ج) از ماده 11 آیین نامه جامع مدیریت دانشگاهها … مصوب 10؍12؍1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی.
2- وظایف مندرج در ماده 12 آیین نامه جامع مدیریت دانشگاهها و … مصوب 10؍12؍1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳ – اختیار تهیه ضوابط آموزشهای علمی کاربردی و استانداردهای آموزشی و … (بند 4 از ماده 2 اساسنامه دانشگاه)
4- سیاستگذاری، نیازسنجی و امکان سنجی اجرای دوره های آموزشی مقطع دار… (بند 14 از ماده 2 اساسنامه دانشگاه)
5- تهیه ضوابط پذیرش دانشجو و مهارت پذیر در دوره های مصوب علمی کاربردی…(بند 16 از ماده 2 اساسنامه دانشگاه)
بدین ترتیب بخشنامه فوق در محدوده قوانین و اختیارات مقام تصویب کننده بوده و تخلفی از مقررات و قوانین نیز
رخ نداده است لذا صدور حکم مبنی بر رد شکایت مورد استدعا است."
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 27؍10؍1401 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
اولاً براساس بند (1) ماده 11 اساسنامه دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی کاربردی فعلی) مصوب 18؍7؍1371 شورای گسترش آموزش عالی که اساسنامه معتبر در زمان صدور مقرره مورد اعتراض بوده است، «بررسی و تصویب طرحهای ایجاد و توسعه موسسات، رشتهها و دورههای آموزش عالی علمی – کاربردی و پیشنهاد تاسیس آنها به وزارتخانههای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد»، از جمله وظایف شورای مرکزی این دانشگاه است. ثانیاً برمبنای ماده 14 اساسنامه یادشده مقرر شده است : «دستورالعمل، ضوابط و آییننامههای لازم برای انجام وظایف دانشگاه جامع توسط رییس دانشگاه پیشنهاد میشود و به تصویب شورای مرکزی میرسد.» بنا به مراتب فوق و با توجه به اینکه تصویب کلّیه مقررات مربوط به امور آموزشی و پژوهشی در صلاحیت شورای مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده، بنابراین بخشنامه شماره 3002؍1400؍م مورخ 5؍2؍1400 معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی که متضمن بازنگری در دورههای آموزشی حوزه حسابداری و حقوق و قضا است و به تصویب شورای مرکزی نرسیده، خارج از حدود اختیار مقام صادرکننده آن بوده و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود./
حکمتعلی مظفری
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری