رای شماره ۵۲۸ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۳/۲۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمتی از صورتجلسه مورخ ۱۳۹۷/۱‍۰/۲۵ متشکله در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان دایر بر تغییر سامان مرتع نرآب و کاشی دار )

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 140109970905810528

تاریخ دادنامه: 24؍3؍1401

شماره پرونده: 0002323

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقایان سیدعبدالباقی، سید مرتضی و سیدحسین شهرت همگی حسینی کاشی دار، صفرعلی تیموری، علی غریب، چراغعلی عراقی با وکالت آقای رضا حسینی نیا

موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمتی از صورتجلسه  مورخ 25؍10؍1397 متشکله در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان دایر بر تغییر سامان مرتع نرآب و کاشی دار 

     گردش کار: آقای رضا حسینی نیا به وکالت از جمعی از شاکیان به موجب دادخواستی ابطال قسمتی از صورتجلسه  مورخ 25؍10؍1397 متشکله در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان دایر بر تغییر سامان مرتع نرآب و کاشی دار را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:

  " بر اساس قرارداد مورخ 2؍6؍1377 میان سازمان جنگل ها و مراتع ها از یک طرف و آقای حسین حسینی کاشی‎دار به عنوان مجری طرح مقرر گردیده بوده مرتع ملی شده معروف به کاشی دار از تاریخ تحویل تا سی سال که قابل تمدید نیز می باشد در اختیار دامداران روستای کاشی دار باشد، که قسمتی از آن شامل مرتع اشک میدان است. حال صورتجلسه مورد شکایت بر خلاف قرارداد مذکور بدون اطلاع طرفین (موکلین) و دامداران روستای کاشی دار مرتع اشک میـدان را به دامـداران روستای نرآب اختصاص داده اند که این تصمیم نـادرست و خلاف مـوازین قانونی است چراکه اصل مرتع اشک میدان نمی توانسته در محدوده مرتع ییلاقی روستای نرآب قرار داشته باشد و این تصمیم موجب تضییع حق دامداران کاشی دار می باشد. به خصوص خلاف اصل لزوم قراردادها و قرارداد فی‎مابین و نیز خلاف قانون مدنی به خصوص مواد 219 و 220 قانون مدنی می باشد. " 

 متن مصوبه مورد شکایت به شرح زیر است:

  " موضوع: جلسه بررسی مشکلات اجتماعی پیش آمده فی مابین دامداران مراتع سامان مرتعی نرآب (استان سمنان) و کاشی دار (استان گلستان)

 ………..

 2- با توجه به وجود یک حلقه چاه احداثی توسط اداره حفاظت محیط زیست در محدوده مرتع نرآب 1- محدوده موصوف به اشک میدان مقتضی است هماهنگی لازم از طرف اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود معمول و در اسرع وقت چاه مورد نظر مسلوب المنفعه گردد.- رییس اداره مناطبع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزاد شهر- رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان- مسیول مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزادشهر- رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان- کارشناس مسیول گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی- کارشناس مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی " 

  در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به موجب لایحه شماره 4309؍1400- 20؍2؍1400 به طور خلاصه توضیح داده است که:

  " 1- اداره منابع طبیعی قانوناً مالک و متولی اراضی و منابع ملی است که مراتع ملی نیز شامل این اراضی می باشد 

و با صدور پروانه چرا (پروانه بهره برداری مراتع)، دارنده پروانه، حق چرا را با شرایط و قیود مندرج در پروانه دارا می شود و دارنده پروانه چرا، مالک مرتع و منابع طبیعی نمی باشد.

2- به استناد بند 1 صورتجلسه مورخ 25؍10؍1397 موضوع بررسی مشکلات اجتماعی پیش آمده مراتع نرآب و کاشی دار که پس از مشخص نمودن مرز دو سامان مذکور و نصب پنج مارک که به رویت دهیاران و شورای اسلامی و نماینده دامداران دو روستا رسیده و مراتب را طی صورتجلسه  مورخ 3؍7؍1397 تنظیم و ابلاغ نموده اند، این صورتجلسه مورد تایید مسیولین دو اداره کل گلستان و سمنان و همچنین نماینده رسمی دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور می باشد. 

بر این اساس در صورتی که مراتع مورد ممیزی در نواحی مرزی در استان قرار گرفته باشد و تداخل حدود یا مرز جغرافیایی و سیاسی دولت وجود داشته باشد. ابتدا ادارات کل دو استان با بررسی آخرین نقشه تقسیمات کشوری و سوابق ثبتی، مرزی را با توافق یکدیگر مشخص و صورتجلسه می نمایند که این تبصره در شیوه نامه جدید به شماره 99؍1؍13261-11؍5؍1399 نیز مورد تایید و لازم الاجرا می باشد. با این اوصاف عملیات اصلاح مرز صورت گرفته دو سامان برابر ضوابط و مقررات قانونی جاریه می باشد." 

   هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 24؍3؍1401 به ریاست معاون قضایی دیوان عدالت اداری در امور هیات عمومی و با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

براساس بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 رسیدگی به شـکایات، تظلّمات و اعتـراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین‌نامه‌ها و سایر نظامات و مقررات دولتـی و شهرداری ها و موسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علّت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز و یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلّف در اجرای قوانین و مقررات یا خـودداری از انجـام وظایف مـوجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود، از جملـه صلاحیت ها و وظایف هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. نظر به اینکه قسمت مورد شکایت از صورتجلسه مورخ 25؍10؍1397 درخصوص تغییر مرز مراتع نراب و کاشی دار واجد جنبه موردی بوده و متضمّن وضع قاعده عام‌الشمول نیست، بنابراین از مصادیق مقررات موضوع بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 محسوب نمی‌شود و رسیدگی به آن در هیات عمومی دیوان عدالت اداری قابل طرح نیست و پرونده جهت رسیدگی به شعبه دیوان عدالت اداری ارجاع می‌شود./

 

مهدی دربین

هیات عمومی دیوان عدالت اداری

معاون قضایی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۳۱۶ مورخ ۱۳۹۷/‍۰۵/۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند ۳-۱ دستورالعمل نحوه هزینه کرد مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداری ابلاغی به شماره ۵۵۶۱۳-۱۳۹۵/۱۱/۶ توسط معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به معاونین امور عمرانی استانداریهای سراسر کشور)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی