رای شماره ۲۴۳۳ مورخ ۱۳۹۸/‍۰۸/۲۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره ۴۱۴؍۱۳۱۱۲‍۰۱-۱۳۹۶/۱۱/‍۰۹ معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران)

موضوع خواسته صرفاً فراخوان راه اندازی دفاتر هماهنگی امور تاکسیرانی بوده و خارج از موارد ذکر شده در ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است.

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 2433

تاریخ دادنامه: 21؍8؍1398

شماره پرونده: 97؍2949

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: شرکت تاکسی بیسیم تهران

موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره 414؍1311201-1396/11/09 معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران

گردش کار: شرکت تاکسی بیسیم تهران به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره 414؍1311201-19؍11؍1396 معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«ریاست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام، احتراماً به استحضار عالی می رساند شرکتهای خصوصی تاکسیرانی از سال 1387 به استناد بند الف 4-3 تبصره 13 قانون بودجه سال 1385 و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه تحقق سیاستهای ابلاغی مربوط به اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد شرکتهای خصوصی تاکسیرانی شهری و همچنین به منظور ایجاد تمرکز و هماهنگی و نظارت بهینه بر امور تاکسیرانان و ارایه انواع خدمات به شهروندان و انجام امـور مربوط بـه حمل و نقل عمـومی مسافر درون شهری تحت پـوشش سازمان تاکسیرانی شهر تهران فعـالیت می نمایند. اما اخیراً مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی برخلاف مواد آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای تاکسیرانی خصوصی مصوب 27؍3؍1393 شورای اسلامی شهر تهران اقدام به صدور تصمیم (نامه؍بخشنامه؍فراخوان) در خصوص تاسیس و فعالیت دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی کرده است بدین توضیح که: شرکتهای خصوصی تاکسیرانی مطابق بندهای (ح) و (ی) ماده 1، ماده 3 و تبصره 1 ذیل آن، بندهای (الف) و (ج) ماده 10، ماده 13، ماده 15، بندهای (الف) و (ب) ماده 20 آیین نامه فوق الذکر فقط مجاز به ارایه خدمات اداری و حمل و نقلی به تاکسیرانان تحت پوشش خود اعم از ملکی یا راننده مالکی هستند امام متاسفانه سازمان تاکسیرانی شهر تهران با صدور بخشنامه فوق الذکر علاوه بر تفکیک امور اداری از خدمات حمل و نقلی به کلیه شرکتهای تاکسیرانی خصوصی، مجوز تاسیس دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی به منظور ارایه خدمات به کلیه تاکسیرانان شهر تهران بدون در نظر گرفتن شرکت مربوطه و هرگونه محدودیتی را اعطا کرده است. لذا با توجه به موارد مذکور و مغایرت بخشنامه صادره با مواد متعددی از آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای تاکسیرانی خصوصی شهر تهران که منجر به عدم امکان نظارت و اعمال ضوابط و مقررات بر تاکسیها و تاکسیرانان تحت پوشش شرکتهای خصوصی شده و این موضوع مانع از ارایه خدمات بهینه و مطلوب به شهروندان شهر تهران و به تبع آن ایجاد نارضایتی ها می گردد. علیهذا با عنایت به مراتب فوق و مدارک و مستندات ضمیمه و نظر به اینکه تصمیم (نامه؍بخشنامه؍فراخوان) مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران کاملاً غیر قانونی به نظر رسیده و بر اساس نظرات شخصی و بدون مجوز از مراجع ذی صلاح (شهرداری- شورای اسلامی شهر تهران) صورت گرفته است، تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر ابطال کامل آن مورد استدعاست و از طرفی اجرای آن قطعاً ورود خسارات و ضرر و زیان جبران ناپذیری برای شرکتهای تاکسیرانی خصوصی را به همراه دارد بدواً صدور دستور موقت مبنی بر عدم اجرای آن تا صدور حکم قطعی برابر خواسته مطروحه را دارد.»

در پی اخطار رفع نقصی که از طرف دفتر هیات عمومی برای شاکیان ارسال شده بود، به موجب لایحه

شماره 1196؍97؍110-11؍10؍1397 پاسخ داده اند که:

« ریاست محترم و اعضای هیات عمومی دیوان عدالت اداری

با سلام و عرض ادب و احترام

اینجانبان محمدتقی مهدیخانی و فرحناز یوزباشی به نمایندگی از شرکت تاکسی بیسیم تهران پیرو اخطاریه رفع نقص صادره در خصوص شماره پرونده 9709980905801593 و کلاسه پرونده 9702949 مبنی بر تقاضای ابطال تصمیم (نامه؍بخشنامه؍فراخوان) سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ارتباط با صدور مجوز جهت تاسیس و فعالیت دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی به استحضار عالی می رساند:

1- شرکتهای تاکسیرانی خصوصی به استناد بند الف 4-3 تبصره 13 قانون بودجه سال 1385 و همچنین قانون الحاق 1 تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن تاسیس شده اند و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به عنوان متولی آنها و یکی از سازمانهای تابعه شهرداری تهران موظف به اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران می باشد و هرگونه بخشنامه، نامه، آیین نامه و غیره در خصوص نحوه فعالیت شرکتهای تاکسیرانی خصوصی و تاکسیرانان می باید در قالب لایحه به شورای اسلامی شهرتهران ارایه گردد و پس از تایید و تصویب در شورای اسلامی شهر به موقع اجرا گذاشته شود. حال اینکه سازمان تاکسیرانی بدون طی مراحل مذکور و اخذ مصوبه از مرجع فوق الذکر، خارج از حیطه اختیار خود اقدام به صدور و اجرای تصمیم (نامه؍بخشنامه؍فراخوان) در خصوص صدور مجوز جهت تاسیس و فعالیت دفاتر هماهنگی امور اداری نموده که این اقدام علاوه بر اینکه در صلاحیت سازمان تاکسیرانی نمی باشد، به شرح ذیل نیز با مصوبات موجود شورای اسلامی شهر تهران مغایر است.

2- شهر تهران در حال حاضر دارای قریب به 000؍80 تاکسی و تعداد 20 شرکت تاکسیرانی خصوصی است که مطابق ماده 3 و تبصره 1 ذیل ماده 3 آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای تاکسیرانی خصوصی شهر تهران مصوب 27؍3؍1393 شورای اسلامی شهر تهران، سازمان تاکسیرانی موظف بوده با توجه به درجه بندی شرکتها تعداد تاکسی های در اختیار هر شرکت را تعیین و تنظیم و بر طبق بند (ی) ماده 1 و بندهای (الف) و (ج) ماده 10 آیین نامه مذکور محدوده فعالیت و حداقل و حداکثر تاکسی های هر شرکت را مشخص نماید و بر اساس ماده 15 آیین نامه فوق الذکر هر شرکت موظف است فقط نسبت به نظارت دقیق و موثر بر حسن عملکرد رانندگان تحت پوشش خود و ارایه خدمات به آنها اقدام نماید.

3- اما متاسفانه سازمان تاکسیرانی شهر تهران از تیر ماه سال 1397 اقدام به صدور مجوز برای شرکتهای تاکسیرانی خصوصی جهت تاسیس دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی نموده است و و دفاتر مذکور اختیار دارند کلیه خدمات اداری از قبیل صدور و تمدید پروانه تاکسیرانی، صدور برگ مرخصی، حکم خط و غیره را به کلیه رانندگان تاکسی شهر تهران بدون توجه به محدوده فعالیت و شرکتی که راننده تحت نظارت آن فعالیت می نماید ارایه کنند در حالی که مطابق توضیحات مذکور در بند 2 لایحه حاضر هر شرکت تاکسیرانی خصوصی فقط مجاز به ارایه خدمات به تاکسی های تحت پوشش خود می باشد.

4- لازم به توضیح است مطابق بند الف ماده 20 آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای تاکیسرانی خصوصی، شرکتهای تاکسیرانی خصوصی با تشخیص و اعلام سازمان تاکسیرانی موظف هستند جهت تسهیل و تسریع در ارایه خدمات به تاکسیرانان در محدوده فعالیت خود نسبت به تاسیس دفاتر هماهنگی اقدام نمایند، که محدوده فعالیت در بند (ی) ماده 1 آیین نامه مزبور چنین تعریف شده است: « محدوده فعالیت محدوده ای است که برای هر شرکت بر اساس تعداد خودروی در اختیار و مناطق معین از سوی سازمان تاکسیرانی مشخص شده است» و همان گونه که واضح می باشد تصمیم سازمان تاکسیرانی جهت تاسیس و فعالیت دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی، با هدف و حدود اختیارات مذکور در بند الف ماده 20 و بند (ی) ماده 1 آیین نامه نیز مغایرت دارد.

5- بنابراین مطابق بندهای (ح) و (ی) ماده 1، ماده 3 و تبصره 1 ذیل آن، بندهای (الف) و (ج) ماده 10، ماده 13، ماده 15، بندهای (الف) و (ب) ماده 20 آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای تاکسیرانی خصوصی شهر تهران مصوب 27؍3؍1393، شرکتهای تاکسیرانی خصوصی فقط مجاز به ارایه خدمات اداری و حمل و نقل به تاکسیرانان تحت پوشش خود هستند اما متاسفانه سازمان تاکسیرانی شهر تهران با صدور تصمیم (نامه؍بخشنامه؍فراخوان) فوق الذکر به کلیه شرکتهای تاکسیرانی خصوصی، مجوز تاسیس دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی به منظور ارایه خدمات به کلیه تاکسیرانان شهر تهران بدون در نظر گرفتن شرکت مربوطه و محدوده فعالیت را اعطا کرده است که بر اساس توضیحات فوق با مواد مختلفی از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مغایر است. لذا با توجه به مغایرت تصمیم (نامه؍بخشنامه؍فراخوان) صادره با مواد متعددی از آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای تاکسیرانی خصوصی شهر تهران که منجر به عدم امکان نظارت و اعمال ضوابط و مقررات بر تاکسی ها و تاکسیرانان تحت پوشش شرکتهای خصوصی شده و این موضوع مانع از ارایه خدمات بهینه و مطلوب به شهروندان شهر تهران و به تبع آن ایجاد نارضایتی ها و ورود ضرر و زیان به شرکتها که با سرمایه گذاریهای فراوان تاسیس شده اند می گردد و همچنین با عنایت به مراتب فوق و مدارک و مستندات ضمیمه و نظر به اینکه تصمیم (نامه؍بخشنامه؍فراخوان) مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران کاملاً غیرقانونی به نظر رسیده و بر اساس نظرات شخصی و بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح صورت گرفته است تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر ابطال کامل آن مورد استدعاست.»

متن نامه مورد اعتراض به قرار زیر است:

« به: مدیران عامل محترم شرکتهای خصوصی تاکسیرانی

موضوع: فراخوان راه اندازی دفاتر هماهنگی امور تاکسیرانی

سلام علیکم

بـا احترام پیرو مبـاحث مطرح شده در نشست هم انـدیشی حضوری بـا مدیرعامل سازمان و در اجـرای آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای خصوصی تاکسیرانی به آگاهی می رساند، در راستای سیاستهای مدیریت شهری با رویکرد ناحیه محوری در مدیریت شهر، ارایه خدمات مطلوب به تاکسیرانان خدوم پایتخت و کاهش سفرهای غیر ضروری تاکسی ها در سطح شهر و سهولت انجام امور اداری و تفکیک حوزه های فعالیت اداری از خدمات حمل و نقلی تخصصی شرکتهای خصوصی، همچنین استاندارد سازی و یکنواخت کردن سطح خدمات بین شرکتها، ساماندهی نحوه ارایه خدمات اداری به تاکسیرانان و راه اندازی دفاتر هماهنگی امور تاکسیرانی که عهده دار ارایه خدمات اداری به تاکسیرانان را در سطح شهر تهران می باشد، در نظر دارد از ظرفیت تمامی شرکتهای خصوصی با اولویت همکاری با شرکتهای موجود در طرح تاسیس و راه اندازی دفاتر هماهنگی امور تاکسیرانی استفاده شود. لذا چنانچه آن شرکت تمایل به همکاری جهت اجرای این طرح با سازمان را دارد حداکثر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه مورخ 25؍11؍1396 درخواست کتبی خویش را به این سازمان ارایه نمایند.»

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به موجب لایحه شماره 1296055؍414-21؍11؍1397 توضیح داده است که:

« به: ریاست محترم هیات عمومی دیوان عدالت اداری

از: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران

موضوع: شرکت تاکسی بیسیم تهران کلاسه پرونده 9702949

سلام علیکم

احتراماً در خصوص کلاسه پرونده 9702949 موضوع شکایت تاکسی بیسیم تهران در خصوص عدم مجوز راه اندازی دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی به استحضار می رساند:

1- شاکی در دادخواست تقدیمی به آن مرجع اعلام داشته تاسیس دفاتر هماهنگی بر خلاف مواد آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای تاکسیرانی مصوب شورای اسلامی شهر تهران می باشد در حالی که در بند (ح) ماده 1

و همچنین بندهای (الف) و (ب) ماده 20 آیین نامه مزبور ضمن تعریف دفتر هماهنگی، صراحتاً به الزام شرکتها در تاسیس دفتر هماهنگی بنا به تشخیص و اعلام سازمان تاکسیرانی اشاره شده است. لذا استدلال شاکی که تاسیس دفاتر هماهنگی را برخلاف مواد آیین نامه دانسته اساساً بلاوجه است.

2- همان طور که در بند (الف) ماده 20 آیین نامه ضوابط تاسیس شرکتهای خصوصی تاکسیرانی اشاره شده است، با تشخیص و اعلام سازمان شرکت موظف است جهت تسهیل و تسریع در ارایه خدمات به تاکسیرانان در محدوده فعالیت خود نسبت به تاسیس دفاتر هماهنگی اقدام نماید و مشخصات دفاتر توسط هیات عامل ابلاغ خواهد شد که در اجرای این ماده بر اساس بند 4 صورتجلسه به شماره 93؍ه؍414-3؍7؍1397 هیات عامل سازمان تاکسیرانی موافقت خود را با شیوه نامه تاسیس و راه اندازی دفاتر هماهنگی امور اداری اعلام داشته است که در حال حاضر همان شیوه نامه ابلاغی هیات عامل مبنای عمل می باشد.

3- شاکی به مفاد بندهای (ی) ماده 1 و ماده 3 و تبصره 1 ذیل آن و بندهای (الف) و (ج) ماده 10 و مواد 13 و 15 آیین نامه ضوابط تاسیس شرکتهای خصوصی تاکسیرانی اشاره کرده است که با بذل مداقه آن مقام مشخص می شود که موضوع مواد و تبصره های فوق مربوط به نحوه فعالیت شرکتهای خصوصی تاکسیرانی بوده و ارتباط موضوعی با تاسیس دفاتر هماهنگی ندارد ضمن آن که این سازمان اقدامات لازم در خصوص اجرای بندهای مورد اشاره را معمول داشته است.

4- شاکی در دادخواست تقدیمی اشاره کرده است سازمان تاکسیرانی بدون در نظر گرفتن شرکت مربوطه و هرگونه محدودیتی مجوز تاسیس دفاتر را صادر کرده است در حالی که در شیوه نامه اجرایی تاسیس دفاتر هماهنگی مصوب هیات عامل در ماده 5 به صراحت اعلام شده است متقاضیان دریافت مجوز دفاتر هماهنگی شرکتهای خصوصی و تاکسیرانی دارای پروانه بهره برداری معتبر می باشند لذا مشخص است که صرفاً شرکتهای خصوصی تاکسیرانی دارای پروانه بهره برداری معتبر می توانند نسبت به راه اندازی دفتر هماهنگی اقدام نمایند نه هر شرکت خصوصی متقاضی ضمن آن که برخلاف ادعای مطرح شده توسط شاکی از آنجا که ارایه خدمات در این دفاتر توسط شرکتهای خصوصی بر پایه سامانه یکپارچه الکترونیکی انجام می شود امکان نظارت و اعمال ضوابط تاکسیرانی بر تاکسی ها و تاکسیرانان بسیار بیشتر و دقیق تر از نظام سنتی گذشته فراهم شده و از هرگونه تخلف و سوء استفاده احتمالی جلوگیری می شود.

5- نکته قابل تامل دیگر آن که شاکی بر اساس درخواست کتبی به شماره 403؍97؍110-8؍10؍1397 خود متقاضی تاسیس دفتر هماهنگی امور اداری بر اساس ضوابط شیوه نامه مصوب سازمان تاکسیرانی شده و نسبت به راه اندازی دفتر هماهنگی اقدام کرده است که این امر حاکی از پذیرش قانونی بودن موضوع شکایت مطروحه بوده و با دادخواست شکایت متعارض است.

6- راه اندازی دفاتر هماهنگی که به نوعی همانند پیشخوان الکترونیکی ارایه خدمات اداری به تاکسیرانان عمل می کند، با توجه به سیاست کلان کشور در توسعه خدمات الکترونیکی و با هدف تسهیل دسترسی، کاهش هزینه و رقابت سالم و آزاد شرکتهای خصوصی کاملاً در چارچوب آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکتهای تاکسیرانی خصوصی مصوب شورای اسلامی شهر تهران ( بند ح ماده 1 و بند الف ماده 20) انجام شده که در مدت کوتاه اجرای این طرح علاوه بر افزایش چشمگیر رضایت تاکسیرانان شهر تهران از بسیاری از تخلفات مسبوق به سابقه در حوزه خدمات اداری که در هیات انضباطی شرکتهای خصوصی محرز و منجر به صدور حکم شده، پیشگیری به عمل آمده است. در خاتمه از آنجا که شرکت تاکسی بیسیم تهران بدون توجه به آیین نامه و شیوه نامه اجرایی دفاتر هماهنگی، نسبت به ارایه دادخواست به آن مرجع اقدام نموده، از آن مقام استدعای عطف توجه و رد شکایت شاکی را خواستار می باشد.»

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 21؍8؍1398 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

نظر به این که موضوع خواسته صرفاً فراخوان راه اندازی دفاتر هماهنگی امور تاکسیرانی بوده و خارج از موارد ذکر شده در ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392می باشد، بنابراین قابل طرح در هیات عمومی دیوان عدالت اداری تشخیص نشد.

محمدکاظم بهرامی-رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی