رای شماره ۲۲۹ مورخ ۱۳۹۵/‍۰۳/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مصوبه شورای اسلامی شهر کرج مبنی بر وضع عوارض تغییر کاربری برای کلیه کاربری­هایی که در اجرای تصمیمات کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تغییر کاربری می­یابند، خلاف قانون است.

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 229

تاریخ دادنامه: 25/3/1395

کلاسه پرونده: 94/1031

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای امید محمدی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخش 11 فصل دوم تعرفه عوارض شورای اسلامی شهر کرج در سال 1394 در اجرای مقررات ماده 92 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری


 گردش کار: آقای امید محمدی به موجب دادخواستی با استناد به رای شماره 247-2/5/1391 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ابطال بخش 11 فصل دوم تعرفه عوارض شورای اسلامی شهر کرج در سال 1394 در اجرای مقررات ماده 92 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

  « ریاست محترم دیوان عدالت اداری

       با سلام و دعای خیر

  احتراماً، اینجانب امید محمدی در خصوص مصوبه شورای شهر کرج راجع به عوارض « تغییر کاربری» به علت خروج شورای اسلامی شهر کرج از حدود اختیار خود و تصویب مقرره ای برخلاف مفاد قانونی در خواست ابطال مصوبه مذکور را به شرح ذیل به استحضار آن عالی مقام معروض می دارم.

    بخش اول:

  مشخصات مصوبه مورد اعتراض: مصوب شورای شهر کرج راجع به عوارض تغییر کاربری

شورای اسلامی شهر کرج، در خصوص تصویب عوارض محلی برای سال 1394، برای تغییرکاربری مبادرت به وضع عوارض نموده و شهرداری کرج نیز در مقام اجرای مصوبه مذکور می باشد و در بخش 11 فصل دوم تعرفه عوارض سال 1394 همچنین به موجب مصوبه بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر کرج مورخ 28/10/1393 به اخذ این گونه عوارض تصریح نموده است. این مصوبه به قرار زیر است:

ردیف

شرح تغییرکاربری

تعرفه عوارض

1

تغییر کاربری مسکونی به تجاری در پهنه الف

250 p

2

تغییرکاربری مسکونی به تجاری در سایر پهنه ها

200 p

3

تغییر کاربری خدماتی به تجاری در پهنه الف

300 p

4

تغییر کاربری خدماتی به تجاری در سایر پهنه ها

250 p

5

تغییر کاربری ادرای به تجاری در همه پهنه ها

120 p

6

تغییر کاربری مسکونی به اداری در همه پهنه ها

15 p

7

تغییر کاربری صنعتی به تجاری در همه پهنه ها

200 p

8

تغییر کاربری اداری به مسکونی

15 p

9

تغییر کاربری خدماتی به مسکونی

100 p

10

تغییر کاربری خدماتی به اداری

150 p

11

تغییر کاربری صنعتی به مسکونی

p

12

تغییرکاربری مسکونی به تالار پذیرایی در کلیه پهنه ها

100 p

13

تغییر کاربری اداری به تالار پذیرایی در کلیه پهنه ها

80 p

14

تغییر کاربری خدماتی به تالار پذیرایی در کلیه پهنه ها

150 p

15

تغییر کاربری در حریم به تجاری

250 p

16

تغییر کاربری در حریم به اداری و صنعتی

150 p

17

تغییر کاربری به مسکونی در حریم

50 p

18

تغییر کاربری اداری به صنعتی

100 p

19

تغییر کاربری صنعتی به شهربازی در همه پهنه ها

50 p

20

تغییر کاربری اداری به شهربازی در همه پهنه ها

50 p

21

تغییر کاربری مسکونی به شهربازی در همه پهنه ها

70 p

22

تغییر کاربری خدماتی به شهربازی در همه پهنه ها

50 p

23

تغییر کاربری مسکونی به صنعتی

100 p

24

تغییر هر نوع کاربری به غیر از تجاری به پمپ بنزین و CNG

30 p

25

تغییر کاربری صنعتی به اداری

25 p

26

عوارض ارزش افزوده تغییر کاربری اراضی به صنایع وابسته کشاورزی در حریم شهر پس از اخذ مجوزهای قانونی

25 p


    بخش دوم:

  1- مغایرت مصوبه با آراء متعدد دیوان عدالت اداری و مجرای ماده 92 قانون دیوان عدالت اداری  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در آراء متعددی، موضوع مورد استفاده توسط شورای اسلامی شهر کرج جهت وضع و تعیین عوارض سالانه را غیر قانونی و مورد ابطال قرار داده است. لیکن علی رغم اعلان آرای مذکور در روزنامه رسمی یا حتی اعلام مستقیم آن توسط اشخاص به آن شورای شهر، تاثیری در روند نادرست آن شورا نداشته و مرجع مذکور یا نسبت به موضوع بی اعتنا بوده و موجبات دور زدن قوانین و آرای آن دیوان را فراهم می نماید. همان گونه که آن مقام اندیشمند مستحضرند این آراء به شرح ذیل است:

ردیف

تاریخ

دادنامه

موضوع

مرجع تصویب کننده

1

14/11/1380

354 الی 358

وضع قاعده آمره در خصوص وصول عوارض تغییر کاربری علاوه بر جرایم تخلفات ساختمانی خلاف قانون است

شهرسازی و معماری شهرداری تهران

2

11/10/1384

561

ابطال مواد 3 و 4و 5 مصوبه شماره 5/82/2342 -23/4/1383 شورای اسلامی شهر کرج مبنی بر ماده 4 آیین نامه اجرایی حفظ سرانه خدماتی شهر کرج در خصوص تغییر کاربری اراضی واقع در طرحهای خدماتی از طریق کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شرط واگذاری 50 درصد اراضی مذکور به شهرداری به طور رایگان جهت تامین سرانه خدمات

شورای اسلامی شهر کرج

3

25/6/1386

347 و 348

ابطال مصوبه مربوط به تعیین عوارض به جهت تغییر کاربری املاک واقع در طرحهای دولتی مصوب 29/10/1383 شورای اسلامی شهر تهران به شماره 20949/608/160-6/11/1383

شورای اسلامی شهر تهران

4

7/9/1390

381

ابطال مصوبه شماره 7585/ش الف س-3/10/1387 شورای اسلامی شهر شیراز در برقراری عوارض مالیات بر ارزش افزوده تفکیک و افراز اراضی

شورای اسلامی شهر شیراز

5

2/2/1391

4

ابطال ماده 9 مصوبه شورای اسلامی شهر شاهرود و بندهای چها رگانه آن مبنی بر اخذ عوارض تغییر کاربری املاک مردم در قبال وجه و یا قسمتی از زمین به نحو رایگان

شورای اسلامی شهر شاهرود

6

2/5/1391

247

ابطال مصوبه سال 1382 شورای اسلامی شهر بندرعباس در قسمت اخذ 25 درصد از اراضی درخواست کننده تغییر کاربری به عنوان عوارض تغییر کاربری از انبارها به تجاری به «اخذ عوارض و بهای خدمات تغییر کاربری»

شورای اسلامی شهر بندرعباس

7

11/10/1391

717

اخذ قمستی از اراضی اشخاص در قبال تغییر کاربری توسط شورای اسلامی شهر کرج- مصوب 13821- خلاف قانون است

شورای اسلامی شهر کرج

8

6/11/1393

1818

ابطال بند 3 ماده 14 تعرفه عوارض محلی مصوب سال 1389 شورای شهر اردبیل (ابطال اخذ عوارض علاوه بر جریمه های مندرج در ماده 100 قانون شهرداری)

شورای اسلامی شهر اردبیل

9

11/12/1393

1945 الی1975

ابطال تبصره های 2، 3 و 5 از ماده 5 و ماده 6 و 7 آیین نامه هماهنگی تصمیم گیری در خصوص حفظ سرانه های خدماتی شهر کرج مصوب 8/11/1385

شورای اسلامی شهر کرج

10

25/3/1394

350

ابطال بند 11 و 12 و تبصره 7 ماده 20 مصوبه شورای اسلامی شهر رامیان در خصوص برقراری عوارض تغییر کاربری اراضی غیر مسکونی به کاربری مسکونی در سال 1393

شورای اسلامی شهر رامیان


  2- خروج از حدود اختیارات:

  وظایف شورای اسلامی شهرها در ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 با اصلاحات بعدی تعیین شده است و در این ماده قانونی امر تغییر کاربری اراضی در صلاحیت شورای اسلامی شهر پیش بینی نشده است. با توجه به مراتب، شورای اسلامی شهر کرج که صلاحیتی برای تغییر کاربری اراضی ندارد، به طریق اولی نمی تواند در این خصوص مبادرت به وضع قاعده و اخذ عوارض و بهای خدمات کند.

   3- مغایرت با قانون مالیات بر ارزش افزوده:

  بند 26 جدول عوارض فوق با عنوان « عوارض ارزش افزوده تغییر کاربری اراضی به صنایع وابسته کشاورزی» مغایر با قانون مالیات بر ارزش افزوده است. توضیح این که تعمق و بررسی در کلیه موارد قانون مالیات بر ارزش افزوده به ویژه ماده 3 آن، صرفاً مربوط به کالا و خدمات (نظیر خدمات حمل و نقل و امثالهم) است به علاوه موارد مصرحه در مواد 39، 38، 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مبین آن است که قانون موصوف، صرفاً امور معاملاتی و مبادلاتی بر ارزش کالاها و خدمات مربوط به آن و مشخص شده در قانون را شامل می شود. همچنین عوارض منظور شده، جهت شهرداری در قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز صرفاً ناظر بر موارد مبادرت به تولید و حمل و نقل، صادرات و واردات کالای خاص و مشخص در مواد 43 و 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد که دقیقاً مشخص شده و در هیچ جای قانون حتی یک کلمه در خصوص اموال غیر منقول نام و ذکری به میان نیامده است. قانون مالیات بر ارزش افزوده از بدو تا ختم صرفاً مربوط به کالا، خدمات حمل و نقل و حقوق گمرکی است و اموال غیر منقول از شمول آن خروج موضوعی دارد و صراحت مواد 43، 39، 38 و 16 قانون فوق دلیل بر این مدعاست. ملاحظه مشروح مذاکرات جلسه 265 مجلس شورای اسلامی مندرج در روزنامه رسمی شماره 16838 به هرگونه شایبه و تفسیر غلط در خصوص عوارض موضوعه ( تبصره 1 ذیل ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده) پاسخ گوست و محرز کرده است که عوارض مورد نظر صرفاً راجع به حقوق گمرکی و سود بازرگانی و متوجه واردات است و اساساً ارتباطی به بحث زمین، تفکیک و صدور پروانه ساختمانی ندارد و پر واضح است که شورای شهر کرج، خارج از حدود اختیارات و برخلاف اصول قانون مبنا اقدام به تصویب مصوبه معترضٌ عنه با بهانه های مختلف از جمله عوارض ارزش افزوده می نماید. مصوبه شورای اسلامی شهر کرج بیانگر تصور و تلقی غلط آن شورا از باب اختیار بی حد و حصر برای خود در وضع عوارض آن هم تحت هر عنوان و با استنادهای کاملاً بلاوجه است.

  دادنامه 247 سال 1390 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع « ابطال مصوبه شماره 7585/ش الف س -3/10/1387 شورای اسلامی شهر شیراز در برقراری « عوارض مالیات بر ارزش افزوده تفکیک و افراز اراضی» یک بار عوارض ارزش افزده اراضی را که ناشی از تفکیک و افراز اراضی بود، مغایر قوانین اعلام نموده که با وحدت ملاک از آن به این نتیجه می توان رسید که ارزش افزوده اراضی این بار ناشی از تغییر کاربری نیز خلاف مقررات ارزش افزوده است. مورد دیگری که می توان در آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری راجع به غیر قانونی بودن اخذ عوارض ارزش افزوده از اراضی مشاهده نمود و در موارد مشابه از آن ملاک گیری کرد، رای مندرج در دادنامه 1818- 6/11/1393 در خصوص ابطال مصوبه شورای شهر اردبیل است. شورای شهر اردبیل از عنوان عوارض ارزش افزوده به عنوان عوارض بهای خدمات، مبادرت به وضع عوارض مازاد بر جریمه های کمیسیون ماده 100 می نمود و اعضای آن گمان می کردند این امور و فرارهای عنوانی، از چشم تیز بین قضات محترم دیوان عدالت اداری پنهان می ماند.

 لازم به ذکر است که به اعتبار اصل 47 قانون اساسی: مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد محترم است و به استناد ماده 30 قانون مدنی: هر مالکی نسبت به مایملک خود حق هر گونه تصرف و انتفاع دارد و حق مالکیت به عنوان کاملترین مصداق حق عینی مورد تایید و تاکید شارع و دکترین حقوقی قرار گرفته است. اما شهرداری به عنوان متولی اداره امور شهری و ضابط عالیه کنترل و نظارت بر طرحهای تفصیلی و مالک اراضی کوچه های عمومی و میدانها و پیاده روها و غیر هم، که مورد استفاده عموم قرار گرفته و ملک عمومی تلقی می شود (موضوع تبصره 6 ماده 96 و ماده 45 آیین نامه مالی شهرداریها)، دارای حقوق مالکانه ای مانند اشخاص حقیقی نمی باشند و نمی توانند به همان اندازه و کیفیت از حقوق مالکانه مانند واگذاری و یا هر گونه دخل و تصرف همچون تغییر کاربری در آن بهره ببرند.

چرا که اجابت خواسته اشخاص حقیقی مثلاً در خصوص صدور پروانه تجاری در ملکی که دارای کاربری انبار بوده، به واسطه مغایرت خواسته با ضوابط فنی و شهرسازی و مقررات طرح تفصیلی مصوب شهر موجب هرج و مرج می گردد پس باید از این امر خودداری کند، و شهردار در این حالت نمی تواند در مانحن فیه به بهانه و عذر گشایش در امور شهروندان و با نگاه آن که اجابت خواسته هایی باکیفیت مذکور، سبب ایجاد اشتغال و توسعه شهری می شود! از حقوق مالکانه خویش با پایمال کردن اصول شهرسازی سوء استفاده نماید.

  لذا با عنایت به مراتب فوق به منظور پیشگیری از ادامه این امر و اخذ وجوه غیر قانونی از شهروندان، تقاضای اعمال ماده 92 قانون دیوان عدالت اداری سال 1392 که مقرر می دارد: « چنانچه مصوبه ای در هیات عمومی ابطال شود، رعایت مفاد رای هیات عمومی در مصوبات بعدی، الزامی است. هر گاه مراجع مربوط، مصوبه جدیدی مغایر رای هیات عمومی تصویب کنند، رییس دیوان موضوع را خارج از نوبت بدون رعایت مفاد ماده (83) این قانون و فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب کننده، در هیات عمومی مطرح می نماید.» را از آن مقام محترم دارم. بنا به مراتب و نظر به این که مصوبه شورای اسلامی شهر کرج در خصوص عوارض « تغییر کاربری» با قانون و حدود اختیارات شوراها مغایرت دارد وضع عوارض توسط شورای اسلامی شهر کرج در تجویز اخذ عوارض مذکور، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات آن شورا می باشد، مستنداً به مواد 13، بند 1 ماده 12، 88 و 92 قانون دیوان عدالت اداری سال 1392 استدعای ابطال مصوبه مذکور و جلوگیری از اخذ عوارض غیر قانونی شهرداری کرج از زمان تصویب و خارج از نوبت را دارم.»

  متن تعرفه مورد اعتراض به قرار زیر است:

« بخش 11- فصل 2:                                        جدول شماره 9

   تغییر کاربریها برای کلیه کاربریهایی که در اجرای تصمیمات متخذه در کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری می یابند.

ردیف

شرخ تغییر کاربری

تعرفه عوارض

1

تغییر کاربری مسکونی به تجاری در پهنه الف

P250

2

تغییرکاربری مسکونی به تجاری در سایر پهنه ها

P 200

3

تغییر کاربری خدماتی به تجاری در پهنه الف

P 300

4

تغییر کاربری خدماتی به تجاری در سایر پهنه ها

P 250

5

تغییر کاربری اداری به تجاری در همه پهنه ها

P 120

6

تغییر کاربری صنعتی به تجاری در همه پهنه ها

P 200

7

تغییر کاربری مسکونی به اداری در همه پهنه ها

P 15

8

تغییر کاربری اداری به مسکونی

P 15

9

تغییر کاربری خدماتی به مسکونی

P 100

10

تغیر کاربری خدماتی به اداری

P 150

11

تغییر کاربری صنعتی به مسکونی

P 1

12

تغییرکاربری مسکونی به تالار پذیرایی در کلیه پهنه ها

P 100

13

تغییر کاربری اداری به تالار پذیرایی در کلیه پهنه ها

P 80

14

تغییر کاربری خدماتی به تالار پذیرایی در کلیه پهنه ها

P 150

15

تغییر کاربری در حریم به تجاری

P 250

16

تغییر کاربری در حریم به اداری و صنعتی

P 150

17

تغییر کاربری به مسکونی در حریم

P 50

18

تغییر کاربری اداری به صنعتی

P 100

19

تغییر کاربری صنعتی به شهربازی در همه پهنه ها

P 50

20

تغییر کاربری اداری به شهربازی در همه پهنه ها

P 50

21

تغییر کاربری مسکونی به شهربازی در همه پهنه ها

P 70

22

تغییر کاربری خدماتی به شهربازی در همه پهنه ها

P 50

23

تغییر کاربری مسکونی به صنعتی

P 100

24

تغییر هر نوع کاربری به غیر از تجاری به پمپ بنزین و CNG

P 30

25

تغییر کاربری صنعتی به اداری

P 25

26

عوارض ارزش افزوده تغییر کاربری اراضی به صنایع وابسته کشاورزی در حریم شهر پس از اخذ مجوزهای قانونی

P 25

27

تغییر کاربری تجاری واداری به ورزشی

مشمول عوارض تغییر کاربری نمی کردد.

28

تغییر کاربری تجاری به مسکونی

مشمول عوارض تغییر کاربری نمی کردد.

29

تغییر هر نوع کاربری به خدماتی

مشمول عوارض تغییر کاربری نمی کردد.

30

تغییر هر نوع کاربری به هتل و متل

مشمول عوارض تغییر کاربری نمی کردد.

31

تغییر هر نوع کاربری به مذهبی و آموزشی

مشمول عوارض تغییر کاربری نمی کردد.


  رییس دیوان عدالت اداری در اجرای ماده 92 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 موضوع را به هیات عمومی ارجاع می کند و به موجب نامه شماره 94/1033- 22/3/1395 از شورای اسلامی شهر کرج درخواست شد نمایندگان خود را برای شرکت در جلسه هیات عمومی دعوت کنند.

   هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 25/3/1395 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان و با حضور نمایندگان شورای اسلامی شهر کرج تشکیل شد. پس از  بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

مطابق ماده 92 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 مقرر شده است: «چنانچه مصوبه ای در هیات عمومی ابطال شود، رعایت مفاد رای هیات عمومی در مصوبات بعدی الزامی است. هر گاه مراجع مربوط، مصوبه جدیدی مغایر رای هیات عمومی تصویب کنند، رییس دیوان موضوع را خارج از نوبت بدون رعایت مفاد ماده 83 قانون مذکور و فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب کننده در هیات عمومی مطرح می نماید.» نظر به این که در رای شماره 247- 2/5/1391 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه شورای اسلامی شهر بندرعباس در خصوص وضع عوارض تغییر کاربری به لحاظ مغایرت با قانون و خروج از حدود اختیارات ابطال شده است و شورای اسلامی شهر کرج در تصویب بخش 11- فصل 2 از تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 1394 بدون رعایت مفاد رای مذکور، عوارض تغییر کاربری برای کلیه کاربریهایی که در اجرای تصمیمات کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تغییر کاربری می یابند وضع کرده است، بخش 11 فصل 2 تعرفه مذکور با استناد به بند 1 ماده 12 و ماده 13 و مواد 88 و 92 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از تاریخ تصویب ابطال می شود.

محمدکاظم بهرامی – رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری



Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی