بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: 288
تاریخ رای: دوشنبه 12 خرداد 1393
کلاسه پرونده: 527/92
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقایان 1- عطاءاله سلطانی صبور 2- علی نعمت چاردولی 3- احمد آریایی نژاد
موضوع: ابطال بند ب از ردیف 1 ماده 15بخشنامه شماره 2277/200- 20/3/1392 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی
گردش کار: آقایان عطاءاله سلطانی صبور و علی نعمت چاردولی و احمد آریایی نژاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موجب شکایت نامه شماره 55520/س- 1392/5/7 اعلام کرده اند که:
« به استحضار می رساند با مصوبه مجلس که ماده واحده آن به پیوست ارسال می شود مقرر شده است که جهاد کشاورزی مجاز است از ناظران و مدیران عامل تعاونیهای تولید استخدام به عمل آورد ولکن معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورخ 1391/12/22 به شماره 10850/200 [2277/200- 1392/3/20] بخشنامه ای صادر کرده و در صفحه دوم آن به پیوست تقدیم می شود داخل پرانتز توضیحی به آن اضافه کرده است که مغایر با مصوبه مجلس می باشد در آن قید کرده است افراد یاد شده در صورتی مشمول استخدام می شوند که با مدیریت جهاد کشاورزی استان یا شهرستانها و یا مراکز خدمات کشاورزی قرارداد داشته باشند این در حالی است که هیچ کدام از اینها حقوق خود را از جهاد نمی گیرند پس قرارداد منتفی است، بنابراین تمام این افراد از شمول بخشنامه اخراج می شوند. با تجدید احترام مقتضی است نظر صایب دیوان را در این موردابلاغ فرمایید. »
قسمت مورد اعتراض بخشنامه به قرار زیر است:
« ماده 15- شرایط اختصاصی متقاضیان استخدام مهندسین ناظر به شرح ذیل می باشد: 1- ناظر: افرادی که در زمان عقد قرارداد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر، دو سال سابقه مشارکت و نظارت ( دو شش ماه متوالی)، عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به شرط دارا بودن شرایط ذیل، ناظر محسوب می گردند. تبصره: منظور از مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر مندرج در متن ماده واحده قانون اصلاح قانون استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی، آن مدرک تحصیلی می باشد که در قرارداد اشتغال به کار به عنوان ناظر، مدیر تعاونی تولید و یا کارشناس تعاونی تولید قید یا اعلام گردیده باشد. الف- افرادی که فعالیت مستمر (مشارکت و نظارت) در زمینه منابع طبیعی و تولید محصولات اساسی و راهبردی در سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا خدمات کشاورزی را بر اساس قرارداد دارند. ب- افرادی که به عنوان مدیرعامل و کارشناس در تعاونیهای تولید فعالیت نموده و در سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز خدمات کشاورزی دارای سوابق مشارکت و نظارت در زمینه منابع طبیعی و محصولات راهبردی و اساسی باشند ( تنها عنوان مدیرعامل و کارشناس تعاونی تولید به منزله ناظر بودن محسوب نمی شود و حتماً باید سابقه مشارکت و نظارت بر اساس قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی استان و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز خدمات کشاورزی داشته باشند.) »
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر اداری، رفاه و پشتیبانی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی به موجب لایحه شماره 20120/280- 1392/9/12 توضیح داده است که:
« با سلام و دعای خیر: احتراماً، بازگشت به شماره پرونده 9209980900053466- 1392/7/14 موضوع کلاسه پرونده شماره 92/527 راجع به درخواست آقایان عطا اله سلطانی صبور، علی نعمت چاردولی، احمد آریایی نژاد به استحضار می رساند: مقرره مورد اعتراض نامبردگان یعنی بند (ب) از ردیف (1) ماده (15) دستورالعمل شماره 2277/200- 1392/3/20 معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی این وزارت دایر بر ( افرادی است که به عنوان مدیرعامل و کارشناس در تعاونیهای تولید فعالیت نموده و در سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز خدمات کشاورزی دارای سوابق مشارکت و نظارت در زمینه منابع طبیعی و محصولات راهبردی و اساسی باشند ( تنها عنوان مدیرعامل و کارشناس تعاونی تولید به منزله ناظر بودن، محسوب نمی شود و حتماً باید سابقه مشارکت و نظارت بر اساس قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی استان و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز خدمات کشاورزی داشته باشند)، عیناً تکرار حکم مقرر در ماده واحده ( قانون اصلاح قانون استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی) مصوب 1390/11/2 مجلس شورای اسلامی به شرح بین الهلالین ( … و یا در تعاونیهای تولید به عنوان مدیر و یا کارشناس فعالیت نموده و در مدیریت جهاد کشاورزی استانها، شهرستانها و یا مراکز خدمات کشاورزی دارای سوابق مشارکت و نظارت در امور یاد شده باشند ( یعنی از سال زراعی 82 تا زمان تصویب این قانون دارای حداقل 2 سال سابقه فعالیت مستمر در زمینه منابع طبیعی و تولید محصولات راهبردی و اساسی بخش کشاورزی باشند» بوده و کاملاً منطبق با قانون است. ضمن این که امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاههای اجرایی در ریاست جمهوری نیز طی نامه شماره 128869/20583- 1392/8/20 نحوه احراز مشارکت و نظارت این افراد در مدیریت جهاد کشاورزی استانها، شهرستانها، و یا مراکز جهاد کشاورزی و تشخیص آن را به این وزارت محول کرده است. بنابراین ادعای نامبردگان خارج از مصادیق موضوع بند (1) ماده (12) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بوده و مستلزم صدور حکم به رد شکایت است. »
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور روسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رای مبادرت میکند.
رای هیات عمومی
با توجه به این که در ماده واحده قانون اصلاح قانون استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی مصوب سال 1390 یکی از شرایط ناظران بخش کشاورزی و منابع طبیعی دارا بودن سوابق مشارکت و نظارت در مدیریت جهاد کشاورزی استانها، شهرستانها و یا مراکز خدمات کشاورزی قید شده است و با عنایت به این که لازمه انجام مشارکت و نظارت در امور مصرح در قانون، موافقت دستگاههای مذکور در ماده واحده قانون یاد شده می باشد و اعلام این موافقت و انجام مشارکت و نظارت، به صورت قرارداد با دستگاه های مذکور در قانون محقق خواهد شد و از طرفی با توجه به این که مطابق تبصره های 2 و 6 قانون مذکور به سوابق خدمتی ناظران تصریح شده است و خدمت مذکور بدون عقد قرارداد میسور نیست، بنابراین بند (ب) از ردیف 1 ماده 15 دستورالعمل شماره 2277/200-1392/2/20 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی که وجود سابقه مشارکت و نظارت بر اساس قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی استان و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز خدمات کشاورزی را برای ناظران و از جمله مدیران یا کارشناسان تعاونیهای تولید شرط کرده است با قانون مغایرت ندارد و قابل ابطال تشخیص نشد.
معاون قضایی دیوان عدالت اداری- علی مبشری
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor