رای شماره ۴۴۷ مورخ ۱۳۹۱/‍۰۷/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

قیمت گذاری ساختمان ها بر اساس میزان اجاره

بسم الله الرحمن الرحیم

کلاسه پرونده: 587/89

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع: ابطال بند «ب» ماده (7) آیین نامه اجرایی ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع مصوبه شماره 31426/ت26977هـ- 1381/7/1هیات وزیران

تاریخ رای:  دوشنبه 3 مهر 1391

شماره دادنامه:  447

مرجع رسیدگی کننده: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

گردش کار: مطابق ماده (7) آیین نامه اجرایی ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1381/7/1 هیات وزیران مقرر شده است که: " ماده7- قیمت گذاری ساختمانها و یا تعرفه های خدمات موضوع این آیین نامه به شرح زیر است: الف: میزان اجاره و قیمت گذاری ساختمانها در واحدهای مشمول این آیین نامه با لحاظ نمودن کاربری آنها براساس متوسط نظر سه نفر کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود. ب: اجاره بهای ساختمانهای موضوع این آیین نامه می تواند به صورت نقدی از طرف قرارداد اخذ شود و یا به ازای خدمات مورد نظر به دستگاه واگذار کننده به روش خرید خدمات موضوع بند (الف) ماده (1) به جای پرداخت هزینه سرانه مربوط تادیه گردد. " قایم مقام سازمان بازرسی کل کشور و رییس کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاههای اداری با قانون در سازمان مذکور طی لایحه شماره 127565- 1389/8/10 ابطال بند «ب» ماده 7 آیین نامه مذکور را خواستار شده است و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که: " احتراماً، حسب اعلام واصله، بند «ب» ماده (7) آیین نامه اجرایی ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 ( موضوع مصوبه شماره 314360ت26977هـ-1381/7/1 هیات وزیران ) از جهت انطباق با قانون در کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاههای اداری و این سازمان بررسی شد که نتیجه بررسیها به شرح ذیل ایفاد می شود: مطابق بند «ط» ماده (88) قانون یاد شده مقرر شده است: « کلیه درآمدهای دستگاههای دولتی حاصل از این ماده به حساب خزانه داری کل واریز می گردد». لیکن در بند «ب» ماده (7) آیین نامه اجرایی ماده (88) قانون مذکور اجازه داده شده است: « اجاره بهای ساختمانهای موضوع این آیین نامه می تواند به صورت نقدی از طرف قرارداد اخذ شود و یا به ازای ارایه خدمات مورد نظر به دستگاه واگذار کننده به روش خرید خدمت موضوع بند « الف» ماده (1) به جای پرداخت هزینه سرانه مربوط تادیه گردد». با این وصف، تصدیق می شود که بند «ب» ماده (7) آیین نامه اجرایی ماده (88) قانون مزبور که تادیه هزینه سرانه خدمات را که از سوی اجاره کننده ساختمانها به دولت ارایه می شود، از محل اجاره بهای ساختمانهای مورد نظر تجویز کرده خلاف قانون است، چرا که مقنن واریز کلیه وجوه حاصل از درآمدهای دستگاههای دولتی را بدون هیچ قید و شرطی به خزانه تکلیف کرده است. از این رو شایسته است در اجرای تبصره 2 بند «د» ماده (2) قانون سازمان رسیدگی به مغایرت قانونی بند ب ماده 7 آیین نامه مذکور، خارج از نوبت در دستور کار هیات عمومی دیوان قرار گرفته و از نتیجه اقدامات و تصمیمات متخذه این سازمان را مطلع فرمایند. " در پاسخ به شکایت مذکور، معاون امور حقوقی دولت به موجب لایحه شماره 39609/12446 – 1390/2/25 توضیح داده است که: " مفاد بند «ب» ماده (7) آیین نامه اجرایی با درج عبارت « … اخذ شود و یا …»، دو حالت را پیش بینی و مورد حکم قرار داده است. در حالت اول اجاره بها نقداً اخذ می شود و طبیعتاً و قانوناً در این حالت مطابق بند «ط» ماده (88) عمل می شود و در حالت دوم راهکار دیگری به جای اخذ نقدی اجاره بها پیش بینی شده است. بنابراین در حالت دوم مصداقی به عنوان درآمد حاصله وجود ندارد و در نتیجه، مورد موضوعاً مشمول عنوان « درآمدهای حاصله» مندرج در بند «ط» ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نمی شود. لازم به ذکر است قسمتهایی از آیین نامه یاد شده بر اساس نامه شماره 48566/5589هـ/ب- 1382/7/14 مورد ایراد رییس مجلس قرار گرفته و بند «ب» ماده (7) مصون از ایراد مانده است. بنا به مراتب فوق نظر به عدم مغایرت بند مورد اعتراض با قانون، رد دادخواست را خواهان است. " هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور روسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رای مبادرت می‎کند.

رای هیات عمومی

 نظر به این که مطابق بند ط از ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 کلیه درآمدهای دستگاههای دولتی حاصل از این ماده قانونی باید به حساب خزانه داری کل واریز شود، بند ب ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون مذکور که مقرر داشته است اجاره بهای ساختمانهای موضوع آیین نامه را می توان به صورت نقدی از طرف قرارداد اخذ و یا به ازای خدمات مورد نظر به دستگاه واگذار کننده به روش خرید خدمات موضوع بند الف ماده 1 به جای پرداخت هزینه سرانه مربوط تادیه گردد، مغایر حکم صریح مقنن به شرح فوق الذکر تشخیص می شود و با استناد به بند 1 ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن صادر و اعلام می شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – محمدجعفر منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۶‍۰۳‍۰۹۱ مورخ ۱۴‍۰۲/‍‍۰۳/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: اعتراض به دادنامه شماره ۱۴‍۰۱۹۹۷‍۰۹‍۰۶‍۰۱‍۰۷۴۲ مورخ ۴/۱‍۰/۱۴‍۰۱ هیات تخصصی اراضی، شهرسازی و محیط زیست دیوان عدالت اداری در راستای اعمال بند (ب) ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲)
رای شماره ۱۵‍۰۷ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۹/‍۰۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(نامه‌های شماره ۴۳‍۰/۸۵۲۵۴ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۷/‍۰۵ مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و شماره ۴۳‍۰/۱۲۸۴۹ مورخ ۱۳۹۵/‍۰۳/۲۹ دفتر سازمان هـای مهندسی و تشکل های حرفـه ای وزارت راه و شهرسـازی که متضـمن الزام به هم پایه بودن پروانه اشتغال مدیرعامل و شرکت است، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی