رای شماره ۵۲۴ مورخ ۱۳۹‍۰/۱۱/۲۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

لغو حکم اخراج و اعاده به خدمت به علت فرار از خدمت و محکومیت آن

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 524

تاریخ دادنامه: 1390/11/24

کلاسه پرونده: 89/100

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

 درخواست کننده: معاونت نیروی انسانی ناجا

موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری


گردش کار: معاونت نیروی انسانی ناجا- اداره کل انضباطی و امور قضایی به موجب لایحه شماره 2659/1387/5/د/14/7/21-1388/10/19 اعلام کرده است که: الف: 1- ستوان سوم علیرضا جامکانی به علت فرار از خدمت زاید بر شش ماه از تاریخ 1384/5/23 تا 1384/12/17 و در اجرای تبصره 1 ماده 112 ق استخدامی ناجا که مقرر می‎دارد: « هرگاه مدت فرار کارکنان پایور و پیمانی بالغ بر شش ماه شود از زمان آغاز فرار اخراج می‎شوند…» از تاریخ شروع فرار از خدمت (1384/5/23) از خدمت اخراج شده است. پرونده اتهامی فرار از خدمت نامبرده به مرجع قضایی ارسال و نهایتاً در خصوص قسمتی از جرم ارتکابی به تاریخ 1384/6/22 الی 1384/7/6 به علت داشتن عذر موجه قرار منع پیگرد صادر شده است و در رابطه با ایام فرار از خدمت به تاریخهای (1384/5/23 الی 1384/6/21) و (1384/7/7 الی 1384/12/17) محکومیت حاصل کرده است. 2- نامبرده با اقامه دعوی در دیوان عدالت اداری با ادعای این موضوع که فرار از خدمت وی به دو مرحله تقسیم و کمتر از شش ماه بوده است درخواست لغو حکم اخراج و اعاده به خدمت می‎کند که با توجه به لایحه دفاعیه با استناد به ماده 77 ق مجازات جرایم نیروهای مسلح شعبه 5 بدوی طی دادنامه شماره 1545-1385/8/28 (مضبوط در کلاسه شماره 57/85/1091) رای به رد شکایت صادر می کند که با تجدیدنظر خواهی به عمل آمده از سوی وی شعبه سوم تجدیدنظر دیوان طی دادنامه شماره 1623-1385/2/26 با این استدلال که مفاد ماده 77 ق.م.ج.ن.م از اختیارات محاکم است نه از اختیارات واحدهای نظامی، احتساب مجموع فرارهای وی را به عنوان یک فرار متوالی فاقد وجاهت قانونی تشخیص و با نقض دادنامه بدوی به وارد دانستن شکایت رای صادر کرده است. ب: یکی دیگر از کارکنان ناجا (ستوان سوم فتحعلی بخشی لاکساری ف: قربانعلی) به علت فرار از خدمت زاید بر شش ماه از تاریخ 1385/12/13 الی 1386/8/23 و در اجرای تبصره 1 ماده 112 ق.ا.ناجا از تاریخ شروع فرار از خدمت اخراج می شود و متعاقباً از سوی مرجع قضایی با تایید استراحت پزشکی در خصوص ایام فرار از خدمت از مورخ 1386/5/15 تا 1386/7/14 و حدوث عذر موجه در رابطه با ایام فرار قبل و بعد از حدوث عذر موجه به تاریخهای (1385/12/13 الی 1386/5/14) و (1386/7/15 الی 1386/8/23) حکم به محکومیت مشارالیه صادر می شود که با اقامه دعوا در دیوان عدالت اداری درخواست رسیدگی می‎کند و نهایتاً شعبه 5 دیوان عدالت اداری با پذیرش استدلال مرقوم در لایحه دفاعی مبنی بر این که با استناد به ماده 77 ق مجازات جرایم نیروهای مسلح فرار از خدمت قبل و بعد از حدوث عذر موجه به عنوان یک فرار متوالی و مستمر محسوب می شود و کماکان موضوع در شمول تبصره یک ماده 112 ق.ا.ناجا است و اخراج از خدمت خواهان به قوت خود باقی است شکایت وی را طی دادنامه شماره 1027-1388/5/27 وارد تشخیص نداده و رد کرده است. با عنایت به مراتب عنوان شده و با توجه به این که فرار از خدمت از جرایم مبتلا به کلیه نیروهای مسلح است که باعث اشاعه بی‎نظمی و بی‎انضباطی و سستی در پایه‎های نیروهای مسلح می شود قبل از تصویب قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح (مصوب 1382) کارکنان مرتکب فرار طولانی مدت از خدمت (چندین سال) می‎شدند و پس از اخراج از خدمت و با ارایه گواهی پزشکی و مستندات مثبت سایر عذرهای موجه موجبات صدور قرار منع پیگرد یا رای برایت در رابطه با قسمتی از فرار از خدمت و تقسیم آن به فرارهای متعدد کمتر از شش ماه را فراهم و به خدمت اعاده می‎شدند که این امر موجب بروز مشکلات بسیاری برای نیروهای مسلح و ترغیب سایران به ارتکاب جرم فرار از خدمت طولانی مدت می‎شد. لذا بدیهی است که تصویب ماده 77 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح بر خلاف استدلال قضات محترم شعبه سوم تجدیدنظر سابق دیوان عدالت اداری دو بُعد و اثر قانونی است، بدین ترتیب که از نظر سیاست کیفری با احتساب مجموع ایام فرار قبل و بعد از حدوث عذر موجه به عنوان یک فرار متوالی و مستمر تعدد جرم را زایل و از بعد استخدامی مانع سوء استفاده از خلا قانونی سابق را فراهم کرده و با احتساب ایام فرار قبل و بعد از حدوث عذر موجه به عنوان یک فرار متوالی و مستمر چنانچه مدت این ایام بالغ بر شش ماه باشد در شمول تبصره 1 ماده 112ق.ا.ناجا قرار گرفته و اخراج از خدمت فرد به قوت خود باقی است و کمیسیون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح (به عنوان تهیه کننده لایحه قانون مذکور) نیز طی نظریه شماره 41768/85/2/7-1385/9/6 که در فصل نامه قضایی و حقوقی شماره 35 سازمان قضایی نیروهای مسلح (پاییز 1385) چاپ شده است بر این موضوع تاکید دارد. فلذا ضمن پیوست مدارک و مستندات مربوطه در اجرای ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری و صدور آراء متناقض از سوی شعب متعدد در خصوص مورد مشابه فوق الذکر ارجاع امر به هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورد تقاضاست. گردش کار پرونده‎ها و مشروح آراء به قرار زیر است: الف: شعبه پنجم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 5/87/996 با موضوع دادخواست آقای فتحعلی بخشی لاکساری به طرفیت مرکز عملیات نیروی انسانی نیروی انتظامی گیلان و به خواسته الزام به تعیین وضعیت خدمتی به موجب دادنامه شماره 1027-1388/5/27، مفاداً به شرح آینده به صدور رای مبادرت کرده است: شاکی در دادخواست مفصل خود اعلام داشته است… تقاضا دارد با صدور حکم مقتضی تکلیف وی را که بازنشسته است روشن نموده تا ضمن رسیدن به حق و حقوق قانونی از این بلاتکلیفی و سرگردانی نجات یابد زیرا پس از 24 سال خدمت به ناراحتی اعصاب و روان دچار شده و شکر خدا معالجه شده ‎است و مشغول به کار شده است، لکن از سوی یگان برای وی کمیسیون تشکیل و حسب مفاد ماده 121 قانون استخدامی ناجا معاف از خدمت شناخته شده است و سرانجام به موجب همین حکم به استناد ماده 146 ق.ناجا او را بازنشسته نموده‎اند و به موجب دستورالعمل حکم کارگزینی از 1386/8/23 بازنشسته است اما هیچ گونه حق و حقوقی به وی نمی‎دهند و تقاضای رسیدگی دارد. با توجه به لایحه جوابیه مشتکی‎عنه که اعلام کرده است ( در خصوص فرار از خدمت از تاریخ 1385/12/13 الی 1386/5/14 و 1386/7/15 الی 1386/8/23 به موجب دادنامه شماره 388-1387/4/19 محکوم شده است …. با توجه به این که وفق بند الف ماده 76 ق.م.ج.ن.م بیماری مانع حضور از موارد معاذیر موجه احصاء شده قید شده است و در ماده 77 ق مذکور صراحتاً بیان شده است: (کارکنان فراری ن. م تا رسماً خود را برای ادامه خدمت به یگان مربوط معرفی نکنند، فرارشان استمرار خواهد داشت و در صورتی که در اثنای فرار یکی از عذرهای موجه حادث شود برای مدت زمان عذر موجه مجازات نخواهد شد. ولی مجموع فرار قبل و بعد از حدوث عذر موجه یک فرار متوالی و مستمر محسوب می‎شود) فرار قبل و بعد از استراحت پزشکی وی نیز به عنوان فرار متوالی و مستمر احتساب و به علت زاید بر 6 ماه بودن حکم اخراج صادر شده به قوت خود باقی است. که با توجه به مراتب مذکور و این که شاکی در رابطه با اتهام فرار از خدمت نتوانسته است از مرجع قضای حکم برایت یا قرار منع پیگرد اخذ و ارایه کند. بنابراین اقدامات انجام شده از سوی یگان در مورد شاکی منطبق با مقررات بوده است و تقاضای شاکی وارد تشخیص نمی شود و قرار رد شکایت صادر و اعلام می‎شود. ب: شعبه پنجم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 85/5/1091 با موضوع دادخواست آقای علیرضا عباسی به طرفیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و به خواسته اعتراض به اخراج و تقاضای اعاده به خدمت، به موجب دادنامه شماره 1545-1385/8/28، مفاداً به شرح آینده به صدور رای مبادرت کرده است: در خصوص دادخواست علیرضا عباسی به طرفیت ناجا به خواسته اعاده به خدمت و اعتراض به تصمیم موضوع تبصره یک ماده 112 قانون استخدام ناجا مبنی بر اخراج به علت فرار از خدمت زاید بر شش ماه با توجه به مستندات موجود و با عنایت به پاسخ مشتکی‎عنه از آنجا که اعتراض موجهی به تصمیم مزبور از سوی شاکی به عمل نیامده است و اقدامات مشتکی‎عنه وفق موازین قانونی تشخیص می‎شود، مضافاً به این که درخواست اعاده به خدمت شاکی منطبق با مقررات موضوعه نیست. فلذا بنا به مراتب مزبور شکایت را وارد تشخیص نداده به رد شکایت مطروح حکم صادر و اعلام می‎شود. رای دیوان ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری خواهد بود. محکومٌ علیه از رای مذکور تجدیدنظر خواهی می‎کند و شعبه سوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره 1632-1385/12/26، مفاداً به شرح آینده به صدور رای مبادرت می‎کند. نظر به این که اختیارات مصرحه در تبصره ذیل ماده 112 قانون و مقررات استخدامی ناجا به عنوان تخلفات پرسنل بیان شده است و مقررات کیفری نیز باید وفق مقررات در محاکم صالح مورد رسیدگی قرار گیرد و بر این اساس نیز دادیار محترم شعبه اول دادسرای استان قم غیبت وی را کمتر از شش ماه اعلام و تصریح کرده است به کارگیری وی بلامانع است، استناد ناجا به مفاد ماده 77 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح که از اختیارات محاکم است نه واحدهای نظامی، خلاف اختیار بوده و اقدام ناجا بر این منوال مبنی بر اخراج نامبرده وفق تبصره یک ماده 112 قانون استخدام ناجا با تلقی مجموع غیبتهای فاصله دار به عنوان فرار بالغ بر 6 ماه از وجاهت قانونی برخوردار نبوده است بنا به مراتب اعتراض تجدیدنظر خواه نسبت به دادنامه تجدیدنظر خواسته موجه و موثر تشخیص با فسخ دادنامه بدوی بنا به جهات و دلایل مقید شده به وارد بودن شکایت مطروح حکم صادر می‎کند. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رای مبادرت می‎کند.

رای هیات عمومی

 در خصوص اعلام تعارض آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردشِ کار، نظر به این که در پرونده‎های فوق‎الذکر بر اساس مندرجات دادخواست و اسناد و مدارک و سایر خصوصیات منعکس در هر پرونده انشاء رای شده است و تفاوت مدلول آنها مبتنی بر استنباط متفاوت از حکم واحد قانونگذار به نظر نمی‎رسد، بنابراین موضوع از مصادیق آراء متناقض موضوع بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری تشخیص نمی‎شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – محمدجعفر منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۹۹۸ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۶/‍۰۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(۱- ماده ۱۷ تعرفه عوارض، بهای خدمات و سایر درآمدهای شهرداری چهاردانگه در سال ۱۴‍۰‍۰ که تحت عنوان عوارض بر ارزش افزوده تفکیک ساختمان ها به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، از تاریخ تصویب ابطال شد. ۲- آن قسمت از بند (الف) ماده ۱۸ تعرفه عوارض، بهای خدمات و سایر درآمدهای شهرداری چهاردانگه در سال ۱۴‍۰‍۰ که متضمن تعیین صلاحیت تصویب تغییر کاربری توسط کارگروه برنامه‌ریزی توسعه استان است، از تاریخ تصویب ابطال شد.)
رای شماره ۱۲۵۶ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۷/۱۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(با اعمال ماده ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ نسبت به دادنامه شماره ۷۳۸ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۳/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری موافقت گردید و بر همین اساس حکم مقرر در نامـه شماره ۶۹۴۴؍۴‍۰‍۰-۱۳۹۸/‍۰۳/۲۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاریخ صدور نامه مزبور ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی