رای وحدت رویه شماره ۱۹ تا ۳۳ مورخ ۱۳۹‍۰/‍۰۲/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 5/2/1390

کلاسه پرونده: 90/23

شماره دادنامه: 19 الی 33

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شکات: آقایان 1- تقی شفیعی گروسی 2- مسلم صلاحی کجور 3- حمزه صلاحی کجور و ابراهیم خیشاده    4- حبیب اله کیایی 5- محمدرضا آمیخته 6- عبداله پورکیا 7- علی اصغری قمی 8- کیومرث رسول پور  9- منوچهر بالانی 10- خسرو گلیج 11- مسیب رحیمیان 12- ابوالفضل عبدالرحیمی 13- علیرضا صفری طاهر 14 – علی حسین پور 15- اولیا سنیکایی چتن 16 – رییس شعبه 216 دادگاه عمومی تهران 17- علی سلیم پور

گردش کار: شکات به موجب درخواست های جداگانه تقدیمی اشعار داشته‎اند شعب دیوان عدالت اداری در موضوع تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی و قرارداد انجام کار معین به سایر وضعیت های استخدامی قرارداد انجام کار معین و پیمانی آراء متفاوتی صادر کرده‎اند و به لحاظ مراتب مذکور صدور رای وحدت رویه در اجرای ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری را خواستار شده‎اند. گردش کار پرونده‎های موضوع تعارض به شرح زیر می‎باشد.

بخش اول- آرای به ورود شکایت:

در پرونده‎های کلاسه 10/88/2279، 10/88/2282 و 10/88/2277، آقایان 1- امیرعلی نوتج 2- فرهاد قنبری 3- فردین گلیج، دادخواست های جداگانه به طرفیت سازمان جنگل‎ها و مراتع و آبخیزداری کشور و معاونت برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و به خواسته تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی به قرارداد انجام کار معین به دیوان عدالت اداری تقدیم که به شعبه دهم دیوان ارجاع و این شعبه طی دادنامه‎های شماره 3431 و 3432 مورخ 25/8/88 و 3416 مورخ 20/8/88، چنین انشاء رای می‎نماید: « توجهاً به مصوبه شماره 42282/ت534243 مورخ 20/4/1385 هیات وزیران که در جهت تعیین تکلیف وضعیت کارکنان قراردادی مشمول آیین‎نامه استخدام پیمانی صادر و معاون اول رییس جمهور خطاب به وزارت کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در مورد کارکنان قراردادی کـه دو شرط اشتغال بـه صورت تمام وقت و مستمر و به کارگیری نیروی انسانی برای وظایف و فعالیت‎های موضوع بند 2 مصوبه مذکور توسط شرکت‎های طرف قرارداد داشته و این شرط از جمله شروط لازم و کافی جهت استیفاء و برخورداری اشخاص از مصوبه شماره 84515/ت/34613/ه‍ مورخ 15/12/1384 هیات وزیران بوده و بخشنامه شماره 70597/34663 مورخ 15/6/1385 معاونت اول رییس جمهور که در جهت تبیین و نحوه اجرای مصوبه سابق الصدور صادر گردیده است بیانگر این واقعیت بوده افرادی که تا تاریخ 28/12/1384 در دستگاه‎های یاد شده مشغول به کار بوده‎اند باید در چارچوب آیین‎نامه استخدام پیمانی و اصلاحات بعدی آن مصوب کمیته 1368 به کارگیری شوند و مصوبه شماره 77961/ت40006 مورخ 17/5/1387 هیات وزیران، و در مانحن فیه با عنایت به جامع محتویات و مندرجات پرونده و توجهاً به مدت فعالیت شاکی و حصول شرایط لازم قانونی، بنابراین با احراز شرایط مقرر و مستنداً به مقررات فوق‎الذکر حکم به ورود شکایت و الزام مشتکی‎عنه به تبدیل وضعیت استخدامی شاکی از قرارداد شرکتی به قرارداد انجام کار معین صادر و اعلام می‎نماید.»

بخش دوم- آرای به رد شکایت:

الف- در پرونده کلاسه 7/87/1571، آقای تقی شفیعی گروسی دادخواستی به طرفیت اداره منابع طبیعی نوشهر و سازمان طرح و برنامه‎ریزی بودجه استان مازندران، به خواسته تبدیل و تغییر وضعیت استخدامی از شرکتی به قراردادی به دیوان عدالت اداری تقدیم که پس از ارجاع به شعبه هفتم، این شعبه به شرح دادنامه شماره 559 مورخ 24/5/88 و با این استدلال که: «با توجه به قرارداد تنظیمی فی‎مابین شاکی و شرکت خصوصی هیچ گونه رابطه استخدامی محرز و مسلم نیست و با توجه به اینکه هر نوع تغییر یا استخدام موکول به موافقت معاونت راهبردی و سایر مراجع قانونی است» رای به رد شکایت شاکی صادر نموده است.

ب- در پرونده کلاسه 7/88/108، آقای مسلم صلاحی کجور، دادخواستی به طرفیت اداره منابع طبیعی نوشهر و معاونت برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و به خواسته تبدیل و تغییر وضعیت استخدامی از شرکتی به قراردادی به دیوان عدالت اداری تقدیم که به شعبه هفتم ارجاع و این شعبه به شرح دادنامه شماره 945 مورخ 17/8/88 و با این استدلال که: « هیات وزیران در تاریخ 7/12/84 افرادی را که قبل از تاریخ مصوبه از طریق شرکت‎های طرف قرارداد به کار گرفته شده است مشروط به دارا بودن شرایط قانونی برای استخدام و احراز صلاحیت های عمومی و بر اساس قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و سایر شرایط در اولویت استخدام قرار داده است گـر چه شاکی قبل از مصوبه مذکور در شرکت تحفه سبز نوشهر اشتغال داشته است مع‎الوصف اولاً احراز شرایط استخدام به عهده آن اداره قرار داده شده است. ثانیاً مصوبه مذکور افراد مشمول مصوبه را در اولویت استخدام قرار داده است که اولویت مذکور افراد مشمول مصوبه را در اولویت استخدام قرار داده است که اولویت دلیل بر الزام به استخدام همه واجدین شرایط نیست» حکم به رد شکایت شاکی صادر نموده است.

ج- در پرونده‎های کلاسه 7/88/771 و 7/88/655، آقایان 1- حمزه صلاحی کجور 2- ابراهیم خیشاده، دادخواست هایی جداگانه به طرفیت اداره کل منابع طبیعی استان مازندران و معاونت برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و به خواسته تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی به قرارداد انجام کار معین به دیوان عدالت اداری تقدیم که به شعبه هفتم دیوان ارجاع و این شعبه به شرح دادنامه‎های شماره 135 مورخ 31/1/89 و 26 مورخ 21/1/89 و با این استدلال که: «نظر به اینکه مطابق دستور مدیرکل امور اداری فقط آن دسته از نیروهای شرکتی که از محل هزینه‎های جاری تامین اعتبار شده‎اند می‎بایستی طبق بخشنامه‎های استنادی تعیین تکلیف وضعیت خدمتی شوند و مطابق با لایحه جوابیه اداره طرف شکایت که طی شماره 1941 مورخ 21/6/88 ثبت دفتر گردیده شاکی از هزینه‎های جاری بهره‎مند نیست لذا تا ابقاء اعتبارنامه مدیرکل امور اداری که برای اداره طرف شکایت لازم‎الاتباع است تبدیل وضعیت شاکی از قراردادی شرکتی به قرارداد کار معین امکان پذیر نبوده» قرار رد شکایت شاکی صادر نموده است.

د- در پرونده کلاسه 7/88/453، آقای حبیب اله کیایی، دادخواستی به طرفیت اداره کل منابع طبیعی استان مازندران و به خواسته تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی به قرارداد انجام کار معین به دیوان عدالت اداری تقدیم و به شعبه هفتم دیوان ارجاع و این شعبه به شرح دادنامه شماره 1453 مورخ 17/11/88 و با این استدلال که: « مطابق نامه شماره59297/22/85 مورخ6/9/85 مدیرکل امور اداری تنهاکارکنان شرکت‎های خصوصی که از هزینه‎های جاری تامین اعتبار شده است مشمول بخشنامه استنادی شاکی هستند نتیجتاً مطابق نامه مذکور کارکنان شرکت‎های خصوصی که غیر از هزینه‎های جاری تامین می‎شوند خارج از شمول بوده و چون اداره طرف شکایت مطابق نامه استنادی نمی‎توانداقدامی خلاف نامه مذکوربنماید لذا تا اعتبارنامه مذکور الزام به‎تغییر وضع قانونی نیست» قرار رد شکایت شاکی را صادر نموده است.

ه‍- در پرونده کلاسه 2/88/1572، آقای محمدرضا آمیخته، دادخواستی به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و به خواسته تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی به قرارداد انجام کار معین به دیوان عدالت اداری تقدیم و به شعبه دوم دیوان ارجاع و این شعبه به شرح دادنامه شماره 2099 مورخ 19/11/88 و با این استدلال که: «با استناد به بخشنامه شماره 85605/60 مورخ 12/9/87 معاونت توسعه مدیریت و برنامه‎ریزی رییس جمهور، اداره طرف شکایت هیچ الزامی در تبدیل و تغییر وضعیت شاکی ندارد و تخلفی از مقررات ثابت نمی‎باشد» شکایت شاکی را مردود و حکم به رد شکایت وی صادر نموده است.

و- در پرونده کلاسه 10/88/4173-3007، آقای عبداله پورکیا دادخواستی به طرفیت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران و به خواسته تبدیل وضعیت استخدامی از قرارداد شرکتی به پیمانی یا انجام کار معین به دیوان عدالت اداری تقدیم و همچنین در پرونده کلاسه 10/88/3798، آقای علی اصغر قمی دادخواستی به طرفیت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران و به خواسته تبدیل وضعیت استخدامی از قرارداد انجام کار معین به استخدام پیمانی به دیوان عدالت اداری تقدیم و به شعبه دهم دیوان ارجاع و این شعبه به شرح دادنامه‎های شماره 765-764 مورخ 8/3/89 و 56 مورخ 22/1/89، با این استدلال که:

«اولاً، شاکی قراردادی با سازمان مشتکی‎عنه نداشته بلکه با شرکت‎های طرف قرارداد سازمان مشتکی‎عنه قرارداد انجام کار تنظیم نموده‎است و اساساً ارتباط استخدامی فی‎مابین آنها وجود ندارد. ثانیاً، براساس مصوبه 84515/ت34613 مورخ 15/12/1384، سازمان مشتکی‎عنه و بـه طور کلی دولت در حـد بودجه جاری سال‎های 84 و 85 در اجـرای بندهای 1 و 2 موظف به  انعقاد قرارداد انجام کار معین با حصول سایر شرایط مقرر در مصوبه مذکور بود. ثالثاً، بر اساس ماده 145 و بندهای (و) و (ی) قانون برنامه چهارم توسعه … دولت و سازمان‎های وابسته در حد سقف تعیین شده، موظف به استخدام افراد بوده و نه خارج از آن. رابعاً، استخدام افراد به نحو قرارداد معین در ماده 2 و تبصره یکم ذیل آن نیز معین و مشخص گردیده که شاکی از شمول مقررات مذکور خارج بوده‎است. خامساً، شاکی و افراد مشابه آن در اجرای ماده 3 مصوبه در اختیار پیمانکاران موضوع ماده مذکور بوده و مشمول مقررات مواد 1و 2 مصوبه مذکور نمی‎باشد که شاکی بتوانند تقاضای الزام به انجام کار معین و یا استخدام پیمانی نماید.» حکم به رد شکایت شاکی صادر می‎نماید.

ز- در پرونده‎های کلاسه 10/88/2284، 10/88/2288، 10/88/2278، 10/88/4178، 10/88/2281، 10/88/4710، 10/88/3393، 10/88/2280 و پرونده شماره 12666 و شماره بایگانی 890594، آقایان 1- کیومرث رسول پور 2- منوچهر بالانی 3- خسرو گلیج 4- مسیب رحیمیان 5- ابوالفضل عبدالرحیمی 6- علی حسین پور 7- اولیا سنیکایی چتن 8 – علی سلیم پور 9- علیرضا صفری طاهر، دادخواست هایی جداگانه به طرفیت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران به خواسته تغییر وضعیت استخدامی از شرکتی به قرارداد انجام کار معین به دیوان عدالت اداری تقدیم که  به شعبه دهم دیوان ارجاع و این شعبه به شرح دادنامه‎های شماره 77 مورخ 23/1/89، 79 مورخ 23/1/89، 331 مورخ 12/2/89، 89 مورخ 24/1/89، 76 مورخ23/1/89، 1000292 مورخ24/7/89، 2140 مورخ9/6/89، 75 مورخ 23/1/89 و 81 مورخ23/1/89 و با این استدلال که: « اولاً، شاکی قراردادی با سازمان مشتکی‎عنه نداشته‎ بلکه با شرکت‎های طرف قرارداد سازمان مشتکی‎عنه قرارداد انجام کار تنظیم نموده‎است و اساساً ارتباط استخدامی فی‎مابین آنها وجود ندارد. ثانیاً، براساس مصوبه 84515/ت34613 مورخ 15/12/1384 سازمان مشتکی‎عنه و به طور کلی دولت در حد بودجه جاری سال‎های 84 و 85 در اجرای بندهای 1 و 2 موظف به انعقاد قرارداد انجام کار معین با حصول سایر شرایط مقرر در مصوبه مذکور بوده. ثالثاً، براساس ماده 145 و بندهای (و) و (ی) قانون بـرنامه چهارم توسعه … دولت و سازمان‎های وابسته در حـد سقف تعیین شده مـوظف بـه استخدام افراد بوده و نه خارج از آن. رابعاً، استخدام افراد به نحو قرارداد معین در ماده 2 و تبصره 1 ذیل آن نیز معین و مشخص گردیده که شاکی از شمول مقررات مذکور خارج بوده‎است. خامساً، شاکی و افراد مشابه آن در اجرای ماده 3 مصوبه در اختیار پیمانکاران موضوع ماده مذکور بوده‎ و مشمول مقررات مواد 1و 2 مصوبه مذکور نمی‎باشد که شاکی بتوانند تقاضای الزام به انجام کار معین و یا استخدام پیمانی نماید.» حکم به رد شکایت شاکی صادر می‎نماید.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به این که به موجب بند یک مصوبه شماره 77961ت40006 ه‍ مورخ 17/5/1387 هیات وزیران کلیه دستگاه‎های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، موظفند راساً نسبت به انعقاد قرارداد یک ساله به صورت قرارداد انجام کار معین یا مشخص با افرادی که از طریق شرکت‎ها یا تشکل های حقوقی غیر دولتی برای فعالیت‎های مربوط به آن دستگاه جذب شده‎اند در چارچوب قوانین کار و تامین اجتماعی اقدام نمایند و مطابق بند 3 مصوبه مزبور انعقاد قرارداد مجدد با شرکت‎ها و تشکل های حقوقی غیر دولتی جهت انجام فعالیت‎های مذکور ممنوع اعلام شده و مصوبه شماره 84515/ت34613 ه‍ مورخ 15/12/1384 هیات وزیران نیز مفید ممنوعیت به کارگیری نیروی انسانی از تاریخ 1/7/1385 به صورت شرکتی می‎باشد و تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی به قرارداد انجام کار معین از مصادیق استخدام جدید تلقی نمی‎گردد، بنابراین دستگاه‎های اجرایی در صورت نیاز به خدمات کارکنانی که به صورت شرکتی مشغول خدمت بوده‎اند، مکلفند از به کارگیری آنها به صورت شرکتی خودداری نموده و حسب مورد آنها را به یکی از وضعیت های استخدامی مصرح در مصوبات فوق‎الذکر تبدیل نمایند. بنابراین ضمن احراز تعارض در مدلول دادنامه‎های فوق‎الذکر، آرای صادره بر ورود شکایت در حدی که متضمن این معنی می‎باشد، صحیح و مـوافق قانـون و مقررات تشخیص داده مـی‎شود. ایـن رای بـه استنـاد بنـد 2 مـاده 19 و مـاده 43 قانـون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‎الاتباع می‎باشد.                                                    

معاون قضایی دیوان عدالت اداری – علی مبشری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۱۸۹ مورخ ۱۳۹۹/۱‍۰/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند (الف) ماده ۱ آیین نامه کلاس ها و کارآموزی دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی موضوع تبصره ۲ ماده ۴ قانون اصلاح برخی از مواد قانون مربوط به مقررات امور پزشکی دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۶۷)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی