رای شماره ۳۳۳ و ۳۳۴ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۸/۱‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 10 آبان 1389

کلاسه پرونده: 88/38و 168

شماره دادنامه: 333-334

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شکات: 1- آقای احمدعلی سیروس 2- کانون سردفتران و دفتریاران به نمایندگی آقای محمدرضا دشتی اردکانی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تصویب‎نامه شماره 190328/ت41632ک مورخ 21/10/87 و تصویب‎نامه شماره 292238/ت40001 ه‍ مورخ 19/3/87 هیات وزیران

گردشکار: شکات به شرح دادخواست‎های تقدیمی جداگانه اعلام داشته‎اند، «به موجب ماده یک قانون ساماندهی و حمایت از تولید وعرضه مسکن مصوب 5/2/87 مجلس شورای اسلامی، دولت موظف گردیده به منظور تامین مسکن و سهولت دسترسی فاقدین مسکن و ارتقاء کیفی و کمی مسکن تولیدی کشور و حمایت در امر تولید مسکن با استفاده از فناوری‎های نوین و … از طریق حمایت های لازم از قبیل زمین مناسب کاهش یا حذف بهای زمین از قیمت تمام شده مسکن و … اقدام نماید. ماده 24 قانون مذکور نیز مقرر می‎دارد: آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور توسط وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. هیات وزیران به موجب تصویب‎نامه شماره 29238/ت40001 ه‍ مورخ 19/3/87، وظایف و مسیولیت های دولت و ریاست جمهوری را به برخی اشخاص (که بعضاً وزیر نمی‎باشند) محول و سپس به موجب تصویب‎نامه‎ای تحت عنوان «تصویب‎نامه در خصوص تشکیل سامانه اطلاعات املاک و مستغلات» به شماره فوق‎الذکر مبادرت به وضع قواعد آمره و قانونگذاری نموده که علاوه بر مغایرت با قوانین، خارج از حدود اختیارات هیات وزیران و نیز صادر کنندگان مصوبه‎های مذکور می‎باشد که ذیلاً به عرض می‎رسد.

الف- از نظـر شکلی: 1- قبل از اجرایی شدن قانون و تـدوین آیین‎نامه (موضوع مـاده 24 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387) تهیه و اجرای تصویب‎نامه فاقد محمل قانونی می‎باشد.

2- چنانچه تصویب‎نامه مذکور را هیات دولت، آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور و یا آیین‎نامه اجرایی قسمتی از قانون فوق تلقی نماید، وفق ماده 24 قانون مذکور، آیین‎نامه اجرایی مربوطه باید توسط وزارتخانه‎های کشور و مسکن و شهرسازی و نیز سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد حال آنکه در ترکیب کار گروه تدوین کننده تصویب‎نامه‎های مذکور، سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور نقشی نداشته است.

3- وفق تصویب‎نامه شماره 29238/ت40001 ه‍ مورخ 19/3/87، (قبل از اجرایی شدن قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که در تاریخ 19/3/87 در روزنامه رسمی درج گردیده و 15 روز بعد قابل اجرا می‎باشد) آقایان محمدسعیدی کیا و سیدمسعود میرکاظمی و غلامحسین محسن اژیه و غلامحسین الهام و سیدمهدی هاشمی و محمد عباسی و ابراهیم عزیزی و مسعود زریبافان مامور انجام وظایف و اختیارات و مسیولیت های دولت و رییس جمهور در موارد مندرج در بند یک مصوبه گردیدند. وفق اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت می‎تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسیون‎های متشکل از چند وزیر واگذار نموده، لذا ذکر اسامی وزراء و کسانی که بعضاً وزیر نبوده وچه بسا برخی از وزراء تغییر نموده و یا مستعفی شوند، در قانون اساسی پیش‎بینی نشده است با توجه به اینکه اسامی وزرا و سمت آنها در تصویب‎نامه هیات وزیران احصاء شده، لذا کار گروه مذکور قایم به ذات اشخاص یاد شده می‎باشد و با توجه به تعیین وزیر جدید برای وزارت کشور و عضویت آقایان ابراهیم عزیزی و مسعود زریبافان که وزیر نمی‎باشند، کار گروه متشکله فاقد وجاهت بوده و مصوبات آن نافذ نمی‎باشد.

ب- از نظر ماهوی: 1- تشکیل مرکز سامانه ثبت معاملات و مستغلات در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387 پیش‎بینی نگردیده، لذا تامین اعتبار و ایجاد هزینه برای دولت و دستگاه‎های دولتی در راستای ماده 68 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 نبوده و فاقد وجاهت قانونی می‎باشد. 2- به موجب تبصره یک بند 2 تصویب‎نامه در خصوص تشکیل سامانه اطلاعات واملاک وزارت مسکن و شهرسازی موطف گردید هزینه‎های اجرای سامانه مـذکور را که طبق بنـد 3 تصویب‎نامه، در وزارت بازرگانی تشکیل می‎گردد از محل اعتبارات یارانه‎ای موضوع ماده 18 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387 تامین نماید حال آنکه در ماده 18 قانون مذکور اولاً دولت مکلف گردید که اعتبارات اجرای قانون را در بودجه‎های سنواتی پیش‎بینی و تامین نماید و ثانیاً بودجه مذکور به منظور هدفمند کردن یارانه‎ها (به شرح بقیه مواد قانون ساماندهی …) باید هزینه شود نه آنکه از محل یارانه‎ها برای برخی از ادارات دولتی به منظور خاص هزینه گردد. ثالثاً تسهیلات موضوع ماده 18 قانون فوق باید بین استان های مختلف توزیع و شورای مسکن هر استان هر 3 ماه موظف به گزارش عملکرد می‎باشد لذا تشکیل یک مرکز یا سامانه در تهران و یا وزارتخانه‎ای خاص و تخصیص اعتبارات مذکور در تهران بر خلاف نظر قانونگذار در ماده 18 فوق‎الذکر است. رابعاً در اجرای بند (ب) ماده 131 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مرکز سامانه‎ای تحت نام «میثم» با بودجه قوه قضاییه در سازمان ثبت اسناد و املاک تشکیل شده و از 3 سال قبل مشغول ورود اطلاعات املاک می‎باشد. لذا اقدام مذکور بدون تجویز قانونگذار و بدون اختصاص بودجه توسط قوه مجریه یا زیرمجموعه آن برای قوه قضاییه یا زیر مجموعه قوه مذکور به شرح تبصره 2 بند 2 و تبصره‎های 1 و 2 بند 4 تصویب‎نامه کارگروه مذکور خارج از اختیارات قوه مجریه و یا کارگروه منتخب وی بوده و بر خلاف اصل 156 قانون اساسی می‎باشد. 3- در بند 3 تصویب‎نامه شماره 190328/ت41632ک مورخ 21/10/87، آمده است: «وزارت بازرگانی مکلف است حداکثر تا پایان دی ماه سال 1387 سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات که جزیی از سامانه املاک و مستغلات مذکور در بند (1)است را تشکیل …» حال آنکه طبق مواد 7 و 9 قانون ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت کلیه اموال غیر منقول از وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضاییه بوده و وفق مواد 47 و 48 و 49 قانون مذکور، ثبت معاملات باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود لذا ایجاد سامانه جهت ثبت معاملات املاک و مستغلات توسط وزارت بازرگانی و یا قوه مجریه، مغایر مواد 46 الی 9 قانون ثبت اسناد و املاک کشور می‎باشد. 4- به موجب ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 1385، مواردی که سردفتر باید پس از رعایت آنها مبادرت به تنظیم سند نقل و انتقال عین اراضی و املاک نماید، احصاء گردیده و در قانون مذکـور هیـچ گونـه اشاره و یـا الزامی بـه اخـذ کـد رهگیری از وزارت بـازرگانی هنـگام تنظیم اسنـاد قطعی املاک نشده است. همچنین تنظیم سند وکالت و یا اجاره جهت املاک، مستلزم اخذ هیچ گونه مفاصا حساب و یا گواهی نیست، لذا ممنوعیت اعلام شده برای دفاتر اسناد رسمی به شرح بند 4 تصویب‎نامه، بر خلاف قانون و مقررات خارج از حدود و اختیارات هیات وزیران می‎باشد. 5- به موجب ماده 187 قانون مالیات‎های مستقیم و نیز اساسنامه مربوط به تشکیل سازمان‎های آب و برق وگاز و تلفن …، پس از پرداخت عوارض و یا مالیات و یا بدهی متعلقه، سازمان و یا اداره مربوطه مکلف به صدور مفاصا حساب می‎باشد کما اینکه طبق ماده 30 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347 شهرداری‎ها مکلفند مفاصا حساب پرداخت کنندگان عوارض را حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ پرداخت تسلیم مودی کنند و یا با پست سفارشی ارسال نمایند و طبق تبصره ماده فوق قبض پرداختی به منزله مفاصا حساب تلقی شده است. لذا قید مندرج در بندهای 5 و 6 تصویب‎نامه فوق‎الذکر و عدم صدور مفاصا حساب و یا ارایه هرگونه خدمات توسط وزارتخانه‎های دولتی، فاقد وجاهت قانونی می‎باشد. زیرا چنانچه مودی و یا ارباب رجوع مبادرت به پرداخت هزینه‎های مربوطه نماید، عدم صدور مفاصا حساب به منزله بدهکار تلقی شدن ارباب رجوع خواهد بود. از طرف دیگر با توجه به اینکه وفق بند (ج) ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 1385 در صورت قبول مسیولیت توسط منتقل الیه تنظیم سند بدون ارایه مفاصا حساب مالیاتی و تامین اجتماعی امکان پذیر است لذا الزام و تکلیف ایجاد شده در بندهای 5 و 6 تصویب‎نامه ممکن است، مردم را اجباراً به سوی تنظیم اسناد بدون ارایه مفاصا حساب هدایت نماید. در این صورت چون وصول گسترده حقوق دولتی برای حوزه‎های مالیاتی و تامین اجتماعی، مستلزم صرف هزینه می‎باشد. لذا موجب افزایش هزینه‎های ادارات دولتی گردیده و مغایر ماده 145 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز اصل 52 قانون اساسی می‎باشد. لذا بنابه ادله فوق‎الذکر استدعای رسیدگی و ابطال مصوبه مذکور را دارد.

مشاور و مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت شکات، طی نامه شماره 141905/8484 مورخ 18/7/88 مبادرت به ارسال تصویر نامه‎های شماره 980/56 مورخ 3/3/1388 وزارت امور اقتصادی و دارایی و 245487/3 مورخ 3/3/1388 وزارت بازرگانی و 847/730 مورخ 12/2/1388 وزارت مسکن و شهرسازی نموده است، در لایحه دفاعیه دفتـر حقوقی دولت آمده است، (1- ایراد شکلی بـه مصوبات مـورد اعتراض وارد نیست، زیرا مصوبات مورد نظر به عنوان آیین‎نامه قانون خاصی چون قانون ساماندهی وحمایت از تولیدو عرضه مسکن وضع نشده‎اند تا اشکال شکلی شاکیان که عنوان نموده‎اند، «قبل از اجرایی شدن قانون مزبور، تهیه آیین‎نامه اجرایی آن محمل قانونی ندارد» وارد باشد. موید مطلب فوق آنکه آیین‎نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به موجب تصویب‎نامه دیگری به شماره 24198/ت41527ک مورخ 7/2/88، به تصویب دولت رسیده است. به علاوه تاریخ ابلاغ مصوبات مورد اعتراض پس از تاریخ ابلاغ قانون مورد نظر شاکیان می‎باشد، لذا به فرض آنکه مصوبات مورد اعتراض آیین‎نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن محسوب شود، باز هم ایراد شکلی وارد نیست، زیرا مصوبه شماره 29238/ت40001 ه‍ صرفاً متضمن تعیین نماینده ویژه و تفویض اختیار به استناد اصول 127 و 138 قانون اساسی است و مقررات ماهیتی ندارد تا قابل رسیدگی باشد، کما اینکه مغایرت قانونی آن نیز اعلام نشده است. 2- ایراد دیگر شاکی مبنی بر اینکه به جای سمت وزراء نام آنان در تصویب‎نامه برده شده و اینکه درج اسامی اشخاصی که وزیر نیستند در ترکیب کارگروه منطبق با اصل 138 قانون اساسی نمی‎باشد نیز، وارد نیست زیرا، بر اساس بند «ه‍« تصویب‎نامه مورد نظر، اختیارات هیات وزیران صرفاً به وزرای عضو اعطاء شده است نه اشخاص غیر وزیر به علاوه نام هر وزیر به همراه و به اعتبار سمت او برده شده ضمن اینکه تعیین شخصی که وزیر است کفایت نموده ومغایرتی هم با قانون ندارد. 3- صرف نظر از موارد فوق، ریاست مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره 25882/5311/ب مورخ 2/6/88، صرفاً بند 4 و تبصره 3 بند 2 تصویب‎نامه شماره 190328 را مورد ایراد قرار داده‎اند که مراتب جهت اصلاح تصویب‎نامه به دفتر دولت اعلام شده است.

سرپرست اداره کل نظارت بر اجرای بودجه وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص درخواست ابطال قسمتی از مفاد مواد 1، 4 و 6 آیین‎نامه اجرایی قانون تشکیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی اعلام می‎دارد: 1- تصویب‎نامه شماره 29238/ت40001 ه‍ مورخ 19/3/87، با توجه به صراحت صدور آن به استناد اصول 127 و 138 قانون اساسی و به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام و با توجه به اختیارات هیات وزیران به تصویب رسیده و تصویب آن قبل از تصویب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن خدشه‎ای بر آن وارد نمی‎آورد. 2- مفاد ماده 68 قانون محاسبات عمومی کشور در خصوص درج بودجه هر یک از وزارتخانه‎ها و موسسات دولتی و واحدهای وابسته به آنها در بودجه کل کشور می‎باشد و مغایرت آن با تشکیل مرکز سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات موضوع بند یک تصویب‎نامه شماره 190328/ت41632ک مورخ 21/10/87 به شرح جزء یک ذیل بند (ب) و درخواست ارایه شده قابل تامل می‎باشد. 3- مفاد ماده 145 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص کاهش حجم تصدی‎های دولت و افزایش مشارکت مردم در اداره امور کشور و کوچک سازی دولت می‎باشد و تصویب‎نامه فوق‎الذکر با ماده 145 مذکور مغایرتی ندارد. مدیرکل دفتر حقوقی وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص ابطال تصویب‎نامه‎های مارالذکر چنین اعلام داشته است: 1- شاکی در دادخواست تقدیمی با خلط موضوعات مختلف دست به سفسطه زده‎اند. با وجود آن که هیات وزیران مصوبه اعتراض را به تصریح مذکور در صدر مصوبه به استناد هر دو اصول 138 و 127 قانون اساسی تصویب نموده‎اند. معهذا شاکی با فرض خود خواسته مبنی بر آن که مصوبه فقط بر اساس اصل 138 تهیه و تصویب شده است در باب عدم انطباق مصوبه با اصل مزبور دادسخن داده‎اند. در حالی که در انطباق کامل مصوبه با اصل 127 قانون اساسی و مردود بودن ایرادات شاکی هیچ گونه تردیدی نیست. 2- با وجود آنکه به تصریح صدر مصوبه، اهداف مذکور در سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام و اصول قانون اساسی در باب وظیفه دولت برای پی‎ریزی اقتصادی صحیح وعادلانه، مبانی حقوقی این تصویب‎نامه را تشکیل می‎دهد، شاکی در مقام اجتهاد در مقابل نص و با تفسیر به رای این گونه وانمود نموده‎اند که مصوبه هیات دولت در مقام آیین‎نامه اجرایی قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 5/2/87 بوده است و همین ادعای بی‎اساس را مبنای مجادلات و ایرادات و اعتراضات مفصل و مطوله بعدی قرار داده‎اند. علیهذا با عنایت به اینکه مصوبات مزبور در راستای وظایف حاکمیتی در جهت توسعه عدالت اجتماعی، تامین مسکن، توزیع صحیح امکانات، اتخاذ و تدابیر موثر برای نظارت در امر زمین و مسکن ومعاملات مربوط به آن و به منظور جلوگیری از انواع سوء استفاده و بورس بازی تهیه شده است و با توجه به اینکه موازین حقوقی شامل اصول قانون اساسی، سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام و قانون برنامه پنج ساله چهارم و قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 5/2/87 وظایف و نیز اختیاراتی را برای دولت تعیین نموده است و اینکه مصوبات مورد اعتراض در راستای اقدام به وظایف و اختیارات قانونی مزبور بوده است. علیهذا شکایت مطروحه فاقد وجاهت قانونی است.

معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت بازرگانی، در خصوص بند 4 و 5 قسمت (ب) دادخواست شاکی اعلام داشته‎اند، 1- در مورد بند 4 دادخواست اعلام می‎دارد، مطابق بند یک مصوبه شماره 190328/ت41632ک مورخ 21/10/87، هدف از ایجاد سامانه اطلاعات املاک و مستغلات ساماندهی بازار زمین و مسکن و جمع آوری و یک پارچه سازی اطلاعات مربوط به تمامی املاک و مستغلات و صدور شناسنامه هوشمند می‎باشد که در این راستا نیز بر اساس بند 3 مصوبه، وزارت بازرگانی موظف گردید سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات را با هدف یک پارچه سازی اطلاعات چگونگی نقل و انتقالات املاک را ایجاد نماید. بنابراین با اهداف قانون ثبت که در مورد ثبت رسمی با طی تشریفات خاص خود در مورد معاملات املاک و مستغلات صورت می‎پذیرد نه تنها تضاد و مغایرتی نداشته بلکه با فراهم شدن این سامانه با کد رهگیری از طریق بانک اطلاعات معاملات سایر اقداماتی که بر روی املاک ثبت شده، صورت می‎پذیرد، قابل استعلام می‎گردد. لذا با توجه به موارد فوق سامانه ثبت معاملات و املاک و مستغلات با وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تباین نداشته و همان گونه که در بند 4 مصوبه نیز ذکر گردیده است، این امر دخالتی در کلیه امور و مراحل ثبت اسناد که بر عهده دفاتر اسناد رسمی به عنوان مرجع صالح در این موضوع است نمی‎باشد و ادعای شاکی در بند 4 دادخواست دلیل قانونی و موجهی برای ابطال مصوبه نیست. 2- در خصوص بند 5 دادخواست، هدف تصویب‎نامه مربوطه صرفاً ساماندهی معاملات املاک و مستغلات و جمع آوری آخرین اطلاعات و آمار معاملات که به منظور ایجاد بانک اطلاعاتی مطابق با فناوری روز می‎باشد و بر اساس تبصره یک بند 4 مصوبه ضرورت ثبت کلیه اطلاعات معاملات صورت پذیرفته در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات توسط دفاتر مشاورین املاک اختصاص کد رهگیری به آنها بوده و مورد تاکید است. بنابراین الزام به اخذ کد رهگیری، جدای از مراحل مندرج در ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی می‎باشد بدین معنا که مرحله‎ای از مراحل انتقال و یا ثبت سند نبوده و بر اساس تبصره 2 بند 4 مصوبه دفاتر اسناد صرفاً در صورتی که معاملات بر روی اسناد مالکیت در دفاتر مشاورین املاک کد رهگیری دریافت نکرده باشند، آن را در سامانه مذکور وارد نموده و به آن کد رهگیری تخصیص می‎دهند. لذا با توجه به نحوه اقدام بند فوق اساساً دفترخانه نیاز به استعلام از واحد یا مراجع دیگری برای ثبت اسناد و املاک ندارد تا به عنوان تعارض از حیث اضافه شدن مراجع طرف استعلام دفترخانه محسوب شده باشد و خللی از لحاظ قانونی به مراحل ثبت وارد نمی‎آورد. لذا ضمن رد ادعای شاکی خواهان دفاع موثر در موضوع می‎باشیم.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه بند 4 و تبصره 3 ماده 2 تصویب‎نامه شماره 190328/ت41632ک مورخ 21/10/1387 با توجه به اعلام مغایرت شماره 25882 مورخ 2/6/1388 رییس مجلس شورای اسلامی و با رعایت قانون نحوه اجرای اصل 85 و 138 قانون اساسی موضوعاً منتفی گردیده است. لذا هیات عمومی مواجه با تکلیفی نیست و در خصوص سایر موارد موضوع شکایت نیز با توجه به اینکه تصویب‎نامه معترض‎عنه با رعایت اصل 138 قانون اساسی و در حدود اختیارات هیات وزیران تدوین و تصویب گردیده و مغایرتی با قوانین مورد استناد ندارد لذا در این قسمت نیز به رد تقاضای شکات اعلام نظر می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۷۶۹ مورخ ۱۳۹۶/‍۰۸/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ۱- ابطال تبصره (۱) از بند ۱ و بند ۵ مصوبه شماره ۷ از یکصد و یازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز مورخ ۱۳۸۳/‍۰۶/۲۴ (اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض از طریق تابلوهای تجاری، اداری و پلاکاردهای تبلیغاتی) به شماره ۳۲۲۹/ش-۱۳۸۳/‍۰۷/‍۰۶ )
داتیک در شبکه‌های اجتماعی