رای شماره ۱۱۸ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۳/۳۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 118

تاریخ: 31 خرداد 1389

کلاسه پرونده: 88/694

شاکی: شرکت سهامی بیمه ملت

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه مورخ 17/12/1387 رییس کل بیمه مرکزی و مصوبه مورخ 14/12/87 شورای عالی بیمه مبنی بر لغو مصوبه مورخ 4/10/1387 شورای عالی بیمه

گردشکار: وکیل شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: شرکت های بیمه‎گر در قبال خطراتی که به موجب بیمه نامه‎ها پوشش می‎دهند و حدود تعهداتی که بر عهده می‎گیرند، حق بیمه‎ای را به تناسب از بیمه‎گذاران دریافت می‎نمایند که «تعیین میزان کارمزد و حق بیمه رشته‎های مختلف بیمه‎های مستقیم» به موجب بند 4 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‎گری در حدود وظایف و صلاحیت «شورای عالی بیمه» می‎باشد. از جمله مهمترین رشته‎های بیمه‎های مستقیم، «بیمه شخص ثالث» مربوط به پوشش خطرات «وسایل نقلیه موتوری زمینی» می‎باشد که به لحاظ کثرت تصادفات و تقلبات صورت گرفته در این حوزه، قانونگذار قانون خاصی تحت عنوان «قانون بیمه اجباری مسیولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمین در قبال شخص ثالث» برای آن وضع نموده است که طی آن حدود تعهدات شرکت های بیمه‎گر تعریف و آنان را به پراخت دیات صدمات بدنی وارد بر اشخاص ثالث ناشی از تقصیر راننده اتومبیل تحت پوشش بیمه‎نامه شخص ثالث ملزم نموده است. 2- اخیراً قانونگذار بنابه نیاز و ضرورتی که احساس نموده، قانون مذکور را به موجب «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسیولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث» مصوب 16/4/1387 مجلس شورای اسلامی که در مورخ 16/5/1387 به تصویب شورای نگهبان رسیده اصلاح کرده و تغییراتی را در قانون سابق لحاظ نموده است. از جمله مهمترین این اصلاح و تغییر، افزایش تعهدات شرکت های بیمه‎گر است. بدین توضیح که بـه موجـب تبصره 2 ماده 4 قانون فوق‎الذکر، شرکت های بیمه‎گر مکلف شده‎اند خسارت بدنی وارده به اشخاص را بدون لحاظ مذهب و جنسیت پرداخت نمایند. با توجه به اینکه در اجرا و براثر قانون جدید که از مورخ 20/6/1387 لازم‎الاجراء گردیده، حدود تعهدات شرکت های بیمه‎گر به نحو چشمگیری افزایش یافته و تعرفه سابق و حق بیمه تعیین شده عرفاً و قانوناً هیچ تناسبی با تعهدات مذکور نداشته، شورای عالی بیمه در اجرای وظیفه ذاتی خود مندرج در مواد 3 و 4 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‎گری، تا تعیین تعرفه تجدید از سوی هیات وزیران، با تصویب و ابلاغ مصوبه مورخ 4/10/1387 مقرر نمود: «تا زمان ابلاغ آیین‎نامه تعرفه حق بیمه شخص ثالث موضوع ماده 8 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسیولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث، شرکت های بیمه با حق بیمه‎ای معادل هشت درصد حق بیمه تعهدات اجباری شخص ثالث، پوشش مورد نظر در تصره 2 ماده 4 قانون را با عنوان پوشش خسارت بدنی یکسان زن و مرد در بیمه‎نامه شخص ثالث به متقاضیان ارایه می‎نمایند. در مورد بیمه‎نامه‎های شخص ثالث که قبل از ابلاغ این مصوبه صادر شده و معتبر است شرکت های بیمه به نحو مقتضی اطلاع رسانی نموده و در صورت مراجعه بیمه‎گذار، با اخذ حق بیمه مناسب با باقی‎مانده مدت بیمه و به صورت روز شمار، پوشش مورد نظر را با صدور برگه الحاقی ارایه خواهند کرد.» بنابرمراتب مذکور، شرکت بیمه ملت نیز همانند سایر شرکت های بیمه این مصوبه را که تا حدودی جبران افزایش تعهدات بیمه‎گران ناشی از اجرای قانون جدید می‎نمود را، اجرا می‎نماید، تا اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی طی دستور مورخ 12/11/1387، خود از بیمه مرکزی تعلیق این مصوبه را می‎خوهد. لذا، شورای عالی بیمه طی مصوبه مورخ 14/12/1387، بنابه نظر مورخ 12/11/1387، وزیر امور اقتصادی و دارایی و صرفاً به همین استناد، مصوبه مورخ 4/10/1387، را از مورخ 17/12/1387، لغو و طی بخشنامه‎های موضوع خواسته به شرکت های بیمه‎گر ابلاغ می‎نماید. از آنجا که دخالت وزیر امور اقتصادی و دارایی در لغو مصوبه شورای عالی بیمه که معاون وی تنها یکی از اعضاء این شورا است و لغو مصوبه پیشین، آن هم بدون جایگزین کردن مصوبه جدید و صرفاً به استناد نظر وزیر، بر خلاف نص صریح قوانین موضوعه مارالذکر و مخالف حقوق اساسی و مکتسبه شرکت های بیمه‎گر است، فلذا فاقد وجاهت قانونی ودر خور ابطال است. مدیر دفتر حقوقی و نماینده قضایی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طی لایحه شماره 37394/88 مورخ 8/10/1388، اعلام داشته است، اولاً، ریاست کل بیمه مرکزی که رییس شورای عالی بیمه نیز می‎باشد به استناد بند 7 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‎گری می‎تواند هرگونه پیشنهادی را به شورای عالی بیمه ارایه نماید. لذا اقدام ایشان به طرح نظریات واصله از مراجع مختلف از جمله نامه وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص مصوبه اخذ 8درصد حق بیمه اضافی در شورای عالی بیمه، در راستای وظایف و اختیارات قانونی رییس شورای عالی بیمه بوده است. ثانیاً، شورای عالی بیمه به استناد بند 4 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‎گری مصوب 30/3/1350، حق «تعیین میزان کارمزد و حق بیمه مربوط به رشته‎های مختلف بیمه مستقیم» را دارد. بدیهی است در مفهوم مخالف، شورای مذکور حق لغو هرگونه مصوبه قبلی خویش در این خصوص را نیز دارا می‎باشد. لذا، همان طور که در متن مصوبات ملاحظه می‎فرمایند هر دو مصوبه را شورای عالی بیمه تصویب نموده است و بدیهی است لغو مصوبه اولیه شورای عالی بیمه توسط شورای عالی قانونی و منطبق با مفاد ماده 17 فوق‎الذکر است. ثالثاً، وکیل شرکت سهامی بیمه ملت به طور مبهم عنوان نموده‎اند که، لغو مصوبه اولیه شورای عالی بیمه توسط شورا، بر خلاف نص صریح قوانین موضوعه می‎باشد. لیکن هیچ گونه اشاره‎ای به این قوانین موضوعه ننموده‎اند. لذا، معلوم نیست مصوبه اخیر شورای عالی بیمه مغایر کدام قانون موضوعه می‎باشد؟ لذا از این لحاظ نیز دادخواست ایشان ناقص بوده و مستند به مواد قانونی نمی‎باشد. رابعاً، اهم دلایل لغو مصوبه اولیه شورای عالی بیمه که مورد تصریح مراجع معترض از جمله سازمان بازرسی کل کشور طی نامه شماره 79837/87/15 مورخ 14/11/1387 نیز قرار گرفته به شرح زیر است: 1- شورای عالی بیمه خارج از قلمرو صلاحیت خود یعنی خلاف منطوق مواد 8 و 29 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث اقدام به وضع مصوبه فوق‎الذکر نموده است. در ماده 29 قانونگذار تنها اجازه داده «آیین‎نامه‎های قبلی که مغایر با مفاد قانون نباشد لازم‎الاجراء است» به عبارتی شورای عالی بیمه نمی‎توانسته بعد از تاریخ تصویب قانون مذکور، مصوبه‎ای در این خصوص وضع نماید. مضاف بر آن مرجع نهایی تصویب‎نامه‎های قانون نامبرده هیات وزیران است و نه شورای عالی بیمه. 2- تبصره 2 ماده 4 قانون فوق‎الذکر تصریحاً بیمه‎گر راموظف نموده است تعهدات مندرج درقانون را بدون لحاظ جنسیت ومذهب تاسقف تعهدات بیمه‎نامه بـه زیان دیدگان ایفا نمایـد و این الزام قانونی موکول بـه هیچ امـری نگـردیده است. یعنـی از زمـان لازم‎الاجراء شدن قانون، شرکت های بیمه مکلف هستند تا سقف تعهدات مندرج در بیمه‎نامه به افراد زیان دیده خسارت پرداخت نمایند و تعهدات بیمه‎گر را قانوناً نمی‎توان منوط به پرداخت مبلغی معادل 8درصد حق بیمه تعهدات اجباری بیمه شخص ثالث نمود.» خامساً، ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه شماره 4453/ب/42/د مورخ 12/11/1387 تصریح نموده است که «مصوبه شورای عالی بیمه مبنی بر افزایش 8درصد نرخ تعرفه اجباری تا به تصویب هیات وزیران نرسد جنبه قانونی ندارد و قابل اعمال نمی‎باشد.» با عنایت به مراتب فوق، اقدام شورای عالی بیمه در لغو مصوبه قبلی در راستای ایفای وظایف و عمل به قانون بوده و هیچ گونه مغایرتی بین مصوبه مورخ 14/12/1387 شورای عالی بیمه و به تبع آن بخشنامه مورخ 17/12/1387 ریاست کل بیمه مرکزی و رییس شورای عالی بیمه با قوانین و مقررات مربوط وجود نداشته و خواسته وکیل شرکت بیمه ملت فاقد هرگونه دلیل و مستند قانونی است. لذا، رد درخواست شاکی مورد تقاضاست.

هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به این که مطابق ماده 8 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسیولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 31/2/1387، تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه موضوع قانون، باید توسط بیمه مرکزی ایران تهیه و پس از تایید شورای عالی بیمه به تصویب هیات وزیران برسد و شورای عالی بیمه بدون تصویب هیات وزیران و به موجب مصوب 4/10/1387، تعرفه حق بیمه شخص ثالث را به میزان 8 درصد حق بیمه تعهدات اجباری افزایش داده، لذا مصوبه مورخ 14/12/1387 شورای عالی بیمه که مصوبه 4/10/1387 شورا را لغو نموده است و به موجب بخشنامه 42896 مورخ 17/12/1387 بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده، در حدود اختیارات شورای عالی بیمه بوده و مغایرتی با قانون ندارد و قابل ابطال نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی