رای شماره ۵۴۸ مورخ ۱۳۸۸/‍۰۷/‍۰۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ دادنامه: 6 مهر 1388

شماره دادنامه: 548                             

کلاسه پرونده: 87/1039

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای سیدعلیرضا نصرتی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 3/5174401/س مورخ 23/4/1386 وزارت کشور

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، وزیر کشور طی بخشنامه مورد شکایت دستورالعملی را به منظور اجرایی کردن ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، تدوین و به استانداران سراسر کشور ابلاغ نموده است. 1- تبصره یک ماده مذکور به صراحت مراجع اعتراض به مصوبات شورای اسلامی شهر را احصاء و اعلام نموده است. لذا اینکه مسیولین اجرایی ذیربط اعتراض خود را باید به فرمانداری اعلام نمایند، از قانون موصوف مستفاد نمی‎گردد. مراجع رسمی و قانونی اعتراض خود را به مصوبات شورای شهر مصرحاً اعلام نموده‎اند و راه کار و سازو برگ ایراد و رسیدگی مجدد و جزییات موضوع نیز در متن ماده 80 به تفصیل بیان گشته است. لذا بخشنامه فوق که به نحوی سایر دستگاهها مانند اداره کل امور شهری استانداریها را وارد در قضیه کرده است وجاهت قانونی نداشته است. 2- بخشنامه معترض‎عنه از باب این که تعداد اعضاء کمیته انطباق، نحوه تشکیل جلسات، چگونگی رای گیری، حدود اختیار اعضاء، محل تامین اعتبار حق الزحمه کارشناسان خارج از فرمانداری یا استانداری و … به نظر می‎رسد وزارت کشور ابتداً می‎بایست طی یک برنامه مدون به تقویت بدنه حقوقی و کارشناسی فرمانداریها می‎پرداخت و در کنار آن از فرمانداریها می‎خواست چنانچه ابهاماتی دارند در حد سوال و استعلام و به شکل موردی از کارشناسان استانداری یا کارشناسان دیگر استفاده غیر حضوری بنمایند. 3- فرجه قانونی اعتراض به مصوبات شورا دو هفته از تاریخ ابلاغ است، با توجه به محدودیت نیروهای کارشناس اداره کل امور شهری استانداریها و با امعان نظر به تشریفات لازم جهت تشکیل جلسات کمیته انطباق و با عنایت به تعدد شهرهای برخی شهرستانها و کثرت مصوبات و بعضاً جلسات فوق‎العاده شورا که نیاز به تسریع در تایید مصوبات برای فراهم آمدن زمینه اجرای آن می‎باشد، لذا این بخشنامه که فرمانداریها را ملزم به تشکیل چنین کمیته‎ای و طرح مصوبات شورا در آن نموده است، عملاً قابل اجراء و تکمین نمی‎باشد. 4- برابر مواد 97 و 98 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، وزارت کشور تنها مسیول اجرای قانون است و چنانچه ماده 80 مورد بحث نیاز به تفصیلات اجرایی داشته باشد این امر در حوزه اختیارات هیات وزیران می‎باشد، نه وزیر کشور. لذا با عنایت به مراتب فوق و مستنداً به بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری متقاضی ابطال بخشنامه معترض‎عنه می‎باشد. سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت کشور در پاسخ به شکایت فوق‎الذکر طی نامه شماره 89808 مورخ 17/5/1388 اعلام داشته‎اند، 1- بر اساس ماده 97 اصلاحی قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، وزارت کشور مسیول اجرای قانون مذکور شناخته شده است از سوی دیگر، برابر تبصره یک ماده 80 قانون مذکور فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت مسیول اعتراض به مصوبات خلاف قانون شوراهای شهر و شهرستان تعیین گردیده‎اند. بدیهی است از آنجا که فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در شهرها دارای مسیولیتهای عدیده هستند، علی الاصول راساً نمی‎توانند، تمامی مصوبات شوراها را بررسی و مغایرت احتمالی آن را کشف کنند. بنابراین تعیین کمیته مشورتی تخصصی که نظارت مستمر بر مصوبات شوراها را عهده‎دار بوده و فرمانداران را در این زمینه یاری رسانند نه تنها خلاف قانون نیست، بلکه ابزاری برای اجرای صحیح قانون و انجام دقیق وظیفه‎ای است که ماده 97 و تبصره یک ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات والحاقات بعدی آن بر عهده وزارت کشور و فرمانداران گذارده است. بنابراین از آنجا که تشکیل چنین کمیته‎ای ایجاد تشکیلات جدید نبوده بلکه در جهت اجرای بهتر منطقی قانون شوراها است، مغایرتی با قانون مذکور و حدود اختیارات وزارت کشور ندارد. 2- اعتراض مدیران دستگاههای اجرایی به مصوبات شوراها از طریق فرمانداران، در خصوص مصوبات شوراهای اسلامی شهر در تبصره یک ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن به صراحت آمده است. بر اساس این تبصره اعتراض به مصوبات شورای شهر توسط فرماندار یـا شورای استان انجام می‎شود. نظر بـه اینکه فرماندار در هر شهرستان نماینده عالی دولت  محسوب می‎شود و بر دستگاههای اجرایی مستقر در سطح شهرستان نظارت عالیه دارد لذا بر همین اساس دستگاههای اجرایی اعتراض خود را به وی منعکس و فرماندار آنها را به شورای اسلامی شهر ارسال می‎دارد. سایر موارد مذکور در دادخواست شاکی، فاقد استدلال حقوقی بوده و صرفاً برداشت های شخصی نامبرده می‎باشد. لذا رد شکایت نامبرده مورد تقاضا است. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل در تاریخ فوق تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

در تبصره یک الحاقی به ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تصریح شده است که «اعتراض به مصوبات شوراهای روستا و بخش توسط بخشدار یا شورای شهرستان، در مورد مصوبات شوراهای شهر و شهرستان توسط فرماندار یا شورای استان و در مورد مصوبات شورای استان توسط استاندار، مسیولین دستگاههای اجرایی ذیرط یا شورای عالی استانها و در مصوبات شورای عالی استانها توسط وزیر کشور یا عالی ترین مقامات دستگاههای ذیربط صورت می‎گیرد. رسیدگی به اعتراض موضوع این قانون مانع از رسیدگی به شکایات سایر اشخاص در محاکم صلاحیتدار نخواهد بود.» بنابه مراتب فوق‎الذکر و اینکه اساساً طبق ماده 97 اصلاحی قانون مزبور، وزارت کشور عهده‎دار اجرای این قانون اعلام شده است. بنابراین بخشنامه شماره 3/5174401/س مورخ 23/4/1386 وزارت کشور در باب تشکیل کمیته انطباق مصوبات شوراهای اسلامی شهر با قوانین و مقررات و ضرورت ارسال دستگاههای اجرایی نسبت به مصوبات شوراهای اسلامی شهر به فرمانداری مربوط و ارسال آن از طریق فرمانداری به کمیته فوق‎الذکر و در صورت احراز صحت اعتراض، اعلام و انعکاس آن به شورای اسلامی شهر جهت اتخاذ تصمیم مقتضی مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی