رای شماره ۴‍۰۷ مورخ ۱۳۸۸/‍۰۵/۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ دادنامه: 11 مرداد 1388

شماره دادنامه: 407                           

کلاسه پرونده: 87/1055

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی:آقای شهرام الله آبادی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تبصره 3 از ماده 2 آیین‎نامه نحوه انتخاب رییس هیات ورزشی استان مصوب 1/7/1381 سازمان تربیت بدنی

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، از سوی سازمان تربیت بدنی، آیین‎نامه‎ای به عنوان آیین‎نامه‎ نحوه‎ انتخاب رییس هیات ورزشی استان تهیه و در تاریخ 20/2/1383 به تصویب معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی رسیده است که موادی در آن مشاهده می‎شود که موجبات تضییع حقوق افرادی که قصد حضور در انتخابات را دارند، شده است که وجود این مواد و تبصره‎ها عدالت را در انتخابات زیر سوال برده است. از جمله تبصره 3 از ماده‎ 2 آیین‎نامه که هر یک از اعضای تشکیل دهنده مجمع عمومی با حفظ عضویت و داشتن حق رای می‎تواند کاندیدای احراز پست ریاست شود. در اینجا مثلاً، رییس هیات سابق که خود عضو مجمع است، می‎تواند به راحتی تمام اعضای مجمع را برای دادن رای بچیند و از طرفی خودش هم در جلسه‎ انتخابات به عنوان رییس هیات از جایگاه قدرت حاضر شده و خودش هم به اتفاق نایب رییس و روسای کمیته‎هایش به خودش رای دهند… این تبصره منافات آشکار با قانون اساسی و اصل آزادی و تساوی در انتخابات دارد، به جای این تبصره بایستی تبصره‎ای تصویب شود تا اعضای مجمع در صورتی که قصد حضور در انتخابات ریاست هیات را دارند، 3 ماه قبل از انتخابات از پست ریاست هیات و یا عضویت مجمع استفاء نمایند تا همچون افراد عادی دیگر به صورت مساوی در انتخابات شرکت نمایند. لذا، آیین‎نامه مورد منازعه با بسیاری از اصول قانون اساسی منافات فاحش دارد و حقوق دیگر کاندیداها را صراحتاً نادیده گرفته است. علیهذا،  تقاضای ابطال تبصره‎ی 3 از ماده‎ی 2 آیین‎نامه نحوه‎ی انتخابات رییس هیات ورزشی استان مورد استدعا است. مدیرکل دفتر حقوقی و امور املاک سازمان تربیت بدنی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 20195/52 مورخ 17/3/1388 اعلام داشته‎اند: 1- فدراسیونها و هیاتهای ورزشی نهادهای عمومی غـیردولتی می‎باشند کـه مطابق قانون فهرست نهادها و موسسات غیر دولتی مصوب 1373 تشکیل که با توجه به مجوز قانونی در ماده 5 قانون محاسبات عمومی کل کشور نسبت به تدوین و تصویب هیات وزیران اقدام گردیده و آیین‎نامه مورد شکایت نیز بر اساس اساسنامه فدراسیونهای ورزشی تهیه گردیده که در آن رییس فدراسیون با حق رای بعنوان کاندیدا ثبت نام می‎نماید و اعضاء مجمع نیز مجاز به کاندید شدن بوده که اعضای مجمع نیز طبق ماده 4 آیین‎نامه هیاتهای ورزشی استانها مشخص شده‎اند. 2- علی الاصول مطابق قانون اساسی حق رای و کاندیدا شدن بطور یکسان برای تمامی اشخاص وجود دارد، مگر آنکه به موجب خاص، محدود گردد که اعضای مجمع عمومی هیاتهای ورزشی استانها هیچ گاه به موجب قانون خاص ممنوع و محدود نگردیده و همانند سایر اشخاص کماکان از این حق برخوردار می‎باشند و اعضاء مجمع عمومی نیز هیچ گاه مستثنی از این امر تلقی نمی‎شود و حتی اعضاء مجمع به لحاظ آگاهی و اشراف به موضوع از شایستگی و صلاحیت ویژه‎ای نیز برخوردار می‎باشند. و حتی بر خلاف ادعای شاکی ممنوع نمودن اعضاء مجمع عمومی، از کاندیدا شدن و حق رای مغایر قانون اساسی بوده و تا زمانی که صراحت قانون در این خصوص وجود نداشته باشد، نمی‎توان حقوق شرعی و قانونی اشخاص را سلب نمود و بر این اساس آیین‎نامه مذکور منطبق بر قانون اساسی و سایر قوانین بوده و از اعتبار حقوقی نیز برخوردار است. 3- از آنجایی که اعضاء مجمع عمومی واجد امتیازات و قدرت اجرایی خاصی تلقی نمی‎شوند تا به زعم شاکی منجر به سوء استفاده از قدرت و اعمال نفوذ گردد و در تمامی انتخابات این مسایل وجود دارد که ارتباطی به کاندید نداشته و حق انتخاب کنندگان است که با آزادی، هر شخص واجد صلاحیت را برگزینند و سفسطه مطروحه از سوی شاکی فاقد دلیل و استدلال منطقی است، زیرا در تمامی موسسات و شرکتها اعم از دولتی یا غیر دولتی و تجاری یا غیر تجاری تمامی اعضاء از حق رای مساوی برخوردار بوده و تمامی اشخاص واجد صلاحیت برای کاندیدا شدن بوده و هیچ گاه مورد تعرض قرار نگرفته و ادعای مغایرت با قانون اساسی نیز واهی و بی‎مورد است. زیرا در قانون اساسی این حقوق برای تمامی اشخاص بطور یکسان لحاظ شده است. 4- آیین‎نامه در صورتی قابل ابطال است که مغایر قانون تلقی شود در حالی که در موضوع حاضر هیچ گونه مغایرتی اعلام نگردیده و شاکی نیز قادر به ارایه آن نمی‎باشد و علی فرض صحت ادعای شاکی با توجه به اینکه رای گیری بـه صـورت مخفـی معمول می‎گردد، اعمـال تبعیـض و غیـره منتفی است و کماکان مطابق حقوق اساسی، تمام کاندیداها از حق رای به طور یکسان بهره‎مند می‎باشند و نه تنها تبعیضی وجود ندارد، بلکه تمامی اشخاص از حقوق مساوی در این خصوص برخوردار هستند. بنابه مراتب حق برخورداری از انتخاب کردن و انتخاب شدن جزء آزادیهای اساسی و غیر قابل سلب آدمی است و تا زمانی که به موجب نص خاص محدود نگردیده کماکان وجود دارد. فلذا تبصره 3 ماده 2 آیین‎نامه نحوه انتخاب رییس هیات ورزشی استان منطبق بر قانون و مغایر ادعای شاکی بوده که متقاضی صدور رای به رد شکایت می‎باشد. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل در تاریخ فوق تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه مجرد داشتن سمت عضویت در مجمع عمومی هیاتها نافی استقلال سایر رای دهندگان و نتیجتاً تدارک امتیاز خاص برای نامبرده و ایجاد تبعیض ناروا نیست، بنابراین تبصره 3 از ماده 2 آیین‎نامه نحوه انتخاب رییس هیات ورزشی استان مصوب 1/7/1381 سازمان تربیت بدنی مغایرتی با قانون ندارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری – قدیانی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی