رای شماره ۱۴۲۴ و ۱۴۲۵ مورخ ۱۳۸۶/۱۲/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده:85/946، 86/230

شکات: آقایان 1- محمدامین هادوی 2- عادل طاهرخانی.

موضوع:ابطال تبصره ذیل بند 6-5 ماده 5 آیین‎نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیاتهای نمایندگان اتاق ایران و شهرستانها

تاریخ رای:یکشنبه 5 اسفند 1386

شماره دادنامه: 1424، 1425

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مقام تصویب آیین‎نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیاتهای نمایندگان اتاق ایران و شهرستان (اصلاحیه مورخ 1381/9/3) ضمن آنکه در بند 6-5 ماده 5 آیین‎نامه مذکور برحق شرکت هر یک از اعضاء اتاقها در انتخابات و رای گیری تصریح می‎کند اما طی تبصره‎ای مقرر نموده هر عضو اتاق می‎تواند با ارایه وکالتنامه و اصل کارت معتبر موکل در انتخابات شرکت و در مورد انتخابات شرکت و در مورد انتخابات داوطلب اقدام نماید. با توجه به اینکه شرکت در انتخابات و رای دهی به وکالت از دیگران ناقض اصلی ترین وبدیهی ترین وظیفه اعضاء یعنی شرکت در انتخابات هیات نمایندگان بوه و شرکت افراد به وکالت از دیگران در انتخابات مغایر با روح حاکم بر قانون مواد 11، 12، 13 و 15 قانون و در تعارض با اصل مستقیم بودن انتخابات و اصل گزینش و انتخابات هیات نمایندگان توسط اعضاء می‎باشد و این امر می‎تواند به انتخاب هیات نمایندگان اتاقها توسط موکلین و نه اعضاء اصیل می‎انجامد و از این جهت نیز مغایر با مواد 13، 12 و 11 قانون است و به استناد رای هیات عمومی دیوان در دادنامه شماره 299 سال 85 که اذعان داشته است، تکالیف و اختیارات مربوط به امور عمومی جز در موارد مصرح در قانون قابل واگذاری و توکلی به غیر نیست، تقاضای ابطال تبصره ذیل بند 6-5 ماده 5 آیین‎نامه مذکور را دارم. رییس دبیرخانه شورای عالی نظارت بر اتاق ایران در پاسخ به شکایت فوق طی لایحه شماره 31796/11 مورخ 1386/11/17 اعلام داشته‎اند، اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن ایران مطابق قانون تشکیل، موسسه‎ای غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می‎باشند و ناظر بر روابط نهادهایی است که تماماً در بخش خصوصی فعالیت دارند. برابر بند (الف) مـاده 9 قانون یکی از وظایف شورای عالی نظارت تصویب آیین‎نامه‎های مربوط بـه قانون است از جمله آیین‎نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیاتهای نمایندگان اتاقها که با توجه به اینکه انجام امر انتخابات در اتاقها از اهمیت بسزایی در آیین‎نامه موصوف برخوردار است، لذا مشارکت حداکثری و تمامیت اعضاء در انتخابات هموار مورد توجه برگزار کنندگان انتخابات اتاقهاست. بنابراین هرچند که کلیات چگونگی انتخابات در مواد 11، 12، 13 و 15 قانون اتاق بیان شده لکن اجرا و اعمال حق از طرف هر عضو اعم از شخص حقیقی که به دلایلی نخواهد یا نتوانند شخصاً حضور یابند قاعدتاً نباید حذف یا مهدوم شود بنابراین پیش‎بینی اعطاء وکالت به فرد هم سنخ خود ضرورت داشته و مطابق عمومات و عرف و رویه معمول در اکثر قوانین انتخاباتی در خصوص اتاقها نیز باید امکان اعطاء و استفاده از حق رای به عضو دیگر داده شود. مطابق قوانین موضوعه اصولاً اعطاء وکالت در بسیاری از امور شخصی و احوال شخصیه به دیگر که نوعاً اهلیت استیفاء و تمتع هم دارند مجاز بوده وفق ماده 662 قانون مدنی وکالت در امری داده می‎شود که موکل (اصیل) می‎تواند آن را بجای آورد و وکیل هم کسی است که برای انجام آن امر اهلیت دارد. بنابراین چه دلیلی دارد که در آیین‎نامه مذکور این حق قانونی را از عضو سلب نمود. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

با عنایت به بند (الف) ماده 9 قانون اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن جمهوری اسلامی ایران موضوع تفویض اختیار تصویب آیین‎نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیاتهای نمایندگان اتاق ایران و اتاقهای شهرستان به شورای عالی نظارت و همچنین جواز تفویض وکالت به یکی از اعضاء شرکت کننده در انتخابات هیاتهای نمایندگان اتاق ایران و اتاقهای شهرستان از طرف حداکثر دو عضو دیگر به منظور انتخاب اعضای داوطلب نمایندگی در هیاتهای مذکور مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمی‎باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- رهبرپور

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی