رای شماره ۱‍۰۳۴ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۹/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده:668/85

شاکی:سندیکای بیمه گران ایران

موضوع:ابطال مصوبه شماره 61572/ش مورخ 18/3/1384 شورای اسلامی شهر مشهد

تاریخ رای:یکشنبه 25 آذر 1386

شماره دادنامه:1034

مقدمه: شاکی در دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، 1- برخی از شوراهای اسلامی شهرها به استناد تبصره یک ماده 5 قانون تجمیع عوارض که وضع و وصول عوارض محلی را توسط شوراهای اسلامی مجاز دانسته هر یک به صورت جداگانه، مبادرت به وضع مجدد عوارض نسبت به بیمه نامه‎های آتش سوزی نموده و متاسفانه این گونه مصوبات بدون هیچ گونه تامل و بررسی توسط استانداریها نیز تایید و سپس به مرحله اجراء در می‎آید. از جمله شورای شهر مشهد که نه تنها عوارض مذکور را احیاء نموده بلکه میزان آن را نیز افزایش داده و حتی دامنه این عوارض را به سایر رشته‎های بیمه‎ای نیز تسری داده است. 2- عوارض نسبت به بیمه‎های آتش سوزی به موجب قانون اصلاح موادی از قانون برنام سوم توسعه وجود آن غیر مفید و غیر ضروری تشخیص داده شده و لغو گردیده است. اگر وصول چنین عوارضی ضروری بود، توسط قوه قضاییه حذف و لغو نمی‎گردید. این عمل مغایر با اصل 105 قانون اساسی می‎باشد. علاوه بر آن بدیهی است که وضع عوارض مورد بحث نمی‎تواند در قالب عوارض محلی تلقی و در چهارچوب تبصره یک ماده 5 قانون تجمیع عوارض قرار گیرد. ایجاد شرکت بیمه و شعب آن نه به صورت محلی و بلکه با مجوز بیمه مرکزی ایران و مستند به قانون اداره امور شرکتهای بیمه مصوب 1367 و قانون تاسیس بیمه‎های غیر دولتی مصوب 1380 است. وجوه وصولی بابت حق بیمه درآمد تلقی نمی‎شود که بتوان بابت آن عوارض وصول کرد. در مورد سایر بیمه نامه‎ها که اصولاً مستمسک وضع عوارض معلوم و مشخص نگردیده و معلوم نیست چرا بیمه گذاران بیمه‎های باربری که کلاً مرتبط با خارج از شهرها می‎شود باید به شهرداری عوارض بدهند و یا بیمه نامه‎های مهندسی و غیره. مهمتر از همه وضع عوارض نسبت به بیمه نامه شخص ثالث است که مغایر با قانون بودن آن نیاز بـه توضیح ندارد. زیرا کلیات و جزییات آن مستند به حکم صریح مصوبه قوه مقننه است نتیجه نهایی وضع عوارض نسبت به بیمه نامه‎ها افزایش حق بیمه، ضرر و زیان نسبت به عملیات بیمه‎های بازرگانی به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی کشور و نهایتاً افزایش قیمت تمام شده بیمه نامه‎ها برای مصرف کنندگان (بیمه گذاران) است و از آنجایی که افزایش تعرفه حق بیمه مطابق بند 4 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری به عهده شورای عالی بیمه است، لذا دیگر سازمانها نمی‎توانند در این خصوص مستقلاً اقدام نمایند. بنابه مراتب تقاضای ابطال مصوبات مورد شکایت را دارد. رییس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 5491/2/ش مورخ 1385/11/12 اعلام داشته‎اند، 1- شورای اسلامی شهر مشهد در راستای وظایف و اختیارات قانونی خود که متاثر از قانون شوراها، قانون تجمیع عوارض و قوانین و مقرراتی از این قبیل است، اقدام به تصویب عوارض نموده است و با سیاستهای کلی و عمومی دولت نیز مخالفت و مغایرتی ندارد. 2- وضع عوارض همیشه بر درآمد نیست، بلکه می‎تواند بر تولیدات، خدمات و مسایلی از این قبیل باشد. شایان ذکر است مصرف عوارض وصولی از قراردادهای بیمه آتش سوزی و انفجار فقط کمک به تجهیز واحدهای آتش نشانی نیست، بلکه به طور کلی در زمینه ایمنی شهر و توسعه امکانات مربوط به این امر اساسی هزینه می‎شود. 3- اخذ عوارض ملازمه‎ای با افزایش حق بیمه گذاران ندارد و لازم نیست از آنجا تامین شود، بلکه می‎تواند از سودهای کلان شرکتهای بیمه گر و اموری از این قببیل تامین شود. 4- ماده 5 قانون موسوم به تجمیع عوارض هیچ تناقض و مغایرتی با عوارض مورد اشاره ندارد، زیرا درآمدهای ماخذ محاسبه مالیات شرکتهای بیمه بخشی از درآمد این شرکتها می‎باشد نه کل درآمد در حالی که عوارض مزبور از درآمد مورد نظر وصول نمی‎گردد بلکه از قراردادهایی که شرکتهای بیمه با بیمه گذاران منعقد می‎نمایند اخذ می‎گردد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

بـه موجب تبصره یک مـاده 5 قانون اصلاح موادی از قانون برنامـه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 1381 وضع عوارض محلی جدید و افزایش نرخ عوارض قبلی با رعایت مقررات قانونی مربوط، به شورای اسلامی شهر محول شده است. نظر به اینکه مصوبه شماره 61572/ش مورخ 1384/3/18 شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص وضع و اخذ عوارض از شرکت بیمه گر بابت قراردادهای منعقده به میزان یک درصد مبلغ حق بیمه دریافتی از بیمه‎های شخص ثالث و 2 درصد از سایر بیمه‎ها به اذن قانونگذار و با رعایت مقررات تنظیم و تصویب شده است، بنابراین مصوبه مزبور مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات آن نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۱۶۲ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۶/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری( تبصره یک ماده ۴ بخشنامه شماره ۲‍۰/۷۱‍۰ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۵/۱۲ وزارت آموزش و پرورش که بر اساس آن «ایثارگران مشمول قانون برای انتصاب در پست های مشاغل تخصصی، باید شرایط احراز شغل مربوط از حیث مدرک تحصیلی را داشته باشند» ابطال نشد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی