رای شماره ۵۴۶ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۷/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 471/81

شاکی:نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

موضوع:ابطال مصوبه مورخ 16/4/81 هیات وزیران

تاریخ رای:یکشنبه 29 مهر 1386

شماره دادنامه: 546

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، برابر ماده 7 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 12/2/74 مجمع تشخیص مصلحت نظام، 50% از وجوه حاصل از اجرای قانون مزبور برای کاشفین، سازمانهای کاشف اختصاص می‎یابد و برابر بند (ت) ماده 1 آیین‎نامه اجرایی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز سازمان کاشف سازمانی اعلام شده که به موجب قوانین و مقررات جاری کشور وظیفه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به عهده دارد و برابر تبصره همین بند و مطابق قانون امور گمرکی، گمرک جمهوری اسلامی ایران حسب مورد کاشف تلقی شده است. هیات وزیران در جلسه مورخ 16/4/81، تبصره بند (ت) ماده 1 آیین‎نامه اجرایی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی را بدین نحوه تغییر داد، «تبصره – گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بازرسی و نظارت برقیمت و توزیع کالا و خدمات حسب مورد کاشف تلقی می‎گردد.» برابر تصویب نامه شماره 40214/ت287 مورخ 23/7/73 هیات دولت و برابر قانون تعزیرات حکومتی مصوب 23/12/67 مجمع تشخیص مصلحت نظام و ماده واحده اصلاح قانون تعزیرات حکومتی مصوبه 19/7/73 مجمع تشخیص مصلحت نظام سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات در وزارت بازرگانی تشکیل تا امور مربوط به بازرسی و نظارت و برخورد با متخلفین امر توزیع و سایر تخلفات قانون تعزیرات حکومتی را پیگیری و مورد رسیدگی قرار دهد. در این قوانین و سایر قوانین مشابه وظیفه مبارزه با قاچاق به عهده این سازمان گذارده نشده است. با توجه به مطالب مذکور و اینکه مصوبه مورخ 16/4/81 هیات وزیران مبنی بر سازمان کاشف تلقی شدن سازمان بازرسی و نظارت بر خلاف ماده 7 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز و مغایر با وظایف واگذار شده به این سازمان مطابق قانون تعزیرات حکومتی می‎باشد، لـذا تقاضای ابطال آن را دارد. معاون دفتر امورحقوقی دولت درپاسخ به شکایت فوق‎الذکر طی لایحه شماره 9303مورخ23/4/82 اعلام داشته‎اند، سازمان بـازرسی در اجرای تبصره 2 ماده واحده قانون اصلاح تعزیرات حکومتی مصوب1373 مجمع تشخیص مصلحت نظام که مقرر نموده، «تبصره – سازمان، تشکیلات و عوامل نظارت و بازرسی رسیدگی به صدور حکم … به موجب آیین‎نامه‎ای خواهد بود که به تصویب دولت می‎رسد.» تشکیل گردیده و با توجه به وظایف و اختیارات سازمان یاد شده موضوع ماده 3 آیین‎نامه اجرایی آن مصوب 1/8/73 از جمله بند 3-12 آن در خصوص واگذاری بازرسی و نظارت بر تخلف مذکور در قانون تعزیرات حکومتی به سازمان یاد شده، کشف کالای قاچاق نیز در زمره وظایف نظارتی سازمان مذکور محسوب می‎شود و تعیین آن به عنوان سازمان کاشف به استناد ماده 7 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 1374 مغایرت قانونی نداشته لذا رد دادخواست مطروحه را تقاضا دارد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده 7 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارزی مصوب 1374/2/12 کلیه اموال قاچاق موضوع قانون فوق‎الذکر بایستی بر اساس آیین‎نامه مصوب هیات وزیران فروخته شود و 50 درصد وجوه حاصل از اجرای قانون مزبور برای پرداخت به کاشفین و سازمانهای کاشف اختصاص داده می‎شود. نظر به عموم و اطلاق حکم مقنن در مورد کاشفین کالاهای مزبور و اینکه کشف آنها از وظایف انحصاری و اختصاصی نیروی انتظامی نیست و عبارت «کاشفین و سازمانهای کاشف» ظهور در تفویض مسیولیت کشف کالاهای مندرج در آن قانون توسط سایر سازمانهای دولتی ذیصلاح نیز دارد بنابراین تبصره اصلاحی ذیل بند (ت) ماده یک آیین‎نامه اجرایی قانون که سازمانهای بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات را نیز جزء سازمانهای کاشف کالاهای قاچاق مذکور در قانون تعریف کرده است، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی نمی‎باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی