رای شماره ۲۴۸ تا۲۵‍۰ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۴/۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 84/719، 85/27 -440

شکات: آقایان 1- محمد ادیب نیا 2- رضا جعفری

موضوع: ابطال قسمتهایی از تصویب‎نامه شماره 56392/ت27929 ه‍ مورخ 7/11/81 هیات وزیران

تاریخ رای: یکشنبه 17 تیر 1386

شماره دادنامه:  248 الی 250

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، هیات محترم وزیران طی تصویب‎نامه مورد شکایت موادی را به تصویب رسانده که با امعان نظر به توضیحات ذیل الذکر ماده یک، ماده 2 و بند یک و قسمتی از بند 4 و قسمت آخر بند 6 و بندهای 9 و 13 و 14 ماده 3 آن خلاف اصول مصرح قانون کار مصوب سال 1369 بوده که به استناد اصول 170 و 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تقاضای ابطال آنها را می‎نمایم. 1- در بند 1 ماده 3 تصویب‎نامه اذعان شده: قرارداد کتبی کار در سه نسخه تنظیم و … که این امر بر خلاف تبصره ماده 11 قانون کار مصوب سال 1369 که تنظیم قراردادها را در 4 نسخه مورد تاکید قرار داده است، می‎باشد. 2- بند 4 ماده 3 تصویب‎نامه اذعان داشته است: چنانچه توقیف کارگر به سبب شکایت کارفرما باشد و … و در مورد میزان مزایای پایان کار بین کارگر و کارفرما توافقی حاصل نشود، مراجع حل اختلاف پیش‎بینی شده در قانون کار می‎توانند با توجه به اوضاع و احوال طرفین به نسبت هر سال سابقه کار، حقوقی معادل 45 تا 75 روز تحت عنوان مزایای پایان کار تعیین و به نفع کارگر اقدام به صدور رای نمایند. در حالیکه طبق دو اصل 58 و 71 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع قانون و قواعد آمره موجب حق و تکلیف و الزامات اشخاص در عموم مسایل به قوه مقننه و یا ماذون از قبل قانونگذار اختصاص دارد النهایه اضافه نمودن 75 روز بر خلاف نص صریح ماده 25 قانون کار که حداکثر 45 روز را مورد تاکید قرار داده است، صحیح نمی‎باشد. 3- قسمتی از بند 6 ماده 3 برگرفته از ماده 27 قانون کار بوده و هیات محترم وزیران در این بند مشابه بند 4 ماده 3 تصویب‎نامه بر خلاف قانون دست به قانونگذاری زده و در قسمت پایانی این بند در مورد عدم رعایت و نقض آیین‎نامه انضباطی کارگاه که از سوی کارگر واقع نشده باشد و کارفرما بدون علت با کارگر قطع همکاری نماید، کارگر را مستحق دریافت حقوقی بین 45 روز تا 75 روز تحت عنوان مزایای پایان کار به نسبت هر سال سابقه کار دانسته که این امر خارج از حدود اختیارات هیات محترم وزیران و قابل ابطال به نظر می‎رسد. 4- بند 9 ماده 3 تنها 10% علاوه بر مزد به عنوان فوق‎العاده شب کاری و نوبت کاری برای کارگر در نظر گرفته است در حالی که به موجب ماده 56 قانون کار، کار در نوبتهای کاری صبـح و عصر مشمول 10% و در نـوبتهای کاری صبح و عصر و شب 15% و در صورتـی  که نوبتها بـه صبح و شب و یا عصر و شب بیافتد 5/22% علاوه بـر مزد به عنوان فوق‎العاده نوبت کاری محسوب نموده است. 5- بند 13 ماده 3 تصویب‎نامه که اذعان داشته، کارگر تنها می‎تواند 5 روز از مرخصی استحقاقی سالانه خود را ذخیره نماید، بر خلاف نص صریح ماده 66 قانون کار که ذخیره مرخصی استحقاقی سالانه کارگر را حداکثر 9 روز تعیین نموده می‎باشد. 6- بند 14 ماده 3 تصویب‎نامه که حق برخورداری کارگر از سه روز مرخصی با استفاده از مزد را (موضوع ماده 74 قانون کار) به یک روز تقلیل داده است، خلاف قانون می‎باشد. مشاور معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در پاسخ به شکایات مذکور طی نامه شماره 46172 مورخ 1385/4/27 مبادرت به ارسال تصویر لوایح جوابیه شماره 115839 مورخ 1384/12/1 وزارت کار و امور اجتماعی و شماره 5535/1604 مورخ 1385/3/16 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور نموده است. 1- در نامه وزارت کار آمده است: برابر ماده 191 قانون کار کارگاههای کوچک کمتر از ده نفر کارگر را می‎توان بر حسب مصلحت موقتاً از شمول بعضی از مقررات قانون کار مستثنی نمود. تشخیص مصلحت و موارد استثناء به موجب آیین‎نامه‎ای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران می‎رسد. در اجرای ماده مذکور پیش نویس آیین‎نامه اجرایی تهیه و به منظور جلب نظر و تامین مشارکت و لحاظ داشتن نقطه نظرات کارگران و کارفرمایان از مجامع کارگری و کارفرمایی در سطح کشور دعوت بعمل آمده و مفاد آیین‎نامه در جلسات متعدد و مستمر کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و به تایید و امضاء کنفدراسیون صنعت ایران، انجمن مدیران صنایع، مجتمع امور صنفی توزیعی خدماتی تهران، خانه صنعت و معدن، خانه صنوف و معادن ایران، کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور، کانون انجمنهای صنفی کارگری ایران و کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی سطح کشور رسیده است و پس از تایید شورای عالی کار که از اجتماع مساوی نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت تشکیل می‎شود در تاریخ 1381/10/29 به تصویب هیات محترم وزیران رسیده است. امعان نظر در مطالب بیان شده نشان از این واقعیت دارد که سازمانهای کارگری و کارفرمایی و سایر مجامع روابط کار کشور به نمایندگی از سوی کارگران و کارفرمایان در تمام مراحل تهیه و تنظیم، بررسی و تایید آیین‎نامه مشارکت همه جانبه و موثر داشته و با همکاری گروه نمایندگان دولت آیین‎نامه اجرایـی کارگاههای کوچک کمتر از ده نفـر پس از 12 سال بـه تصویب هیات محترم وزیران رسیده است. بدیـن لحاظ شکایت شاکی وجهی نداشته بـا توجه به استثناء کارگاههای مـورد نظر از شمول قانـون کار موارد انطباقی ایشان با مواد قانون کار غیر مرتبط می‎باشد، لذا تقاضای رد شکایت نامبرده را دارد. ضمناً آیین‎نامه اجرایی موضوع ماده 191 قانون کار در زمینه موارد استثناء و معافیت کارگاههای کوچک کمتر از ده نفر از شمول بعضی از مواد قانون کار در جلسه مورخ 28/10/84 هیات محترم وزیران برای سه سال دیگر تمدید و به شماره 69902/ت34358 ه‍ مورخ 1/11/84 ثبت گردیده است. 2- در نامه سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آمده است: در خصوص شکواییه آقای محمد ادیب نیا (مستثنی شدن کارگاههای کوچک زیر ده نفر از شمول قانون کار) نظر دفتر بخشی ذیربط (دفتر امور صنایع و معادن سازمان متبوع) به شرح زیر اعلام می‎گردد، تصویب‎نامه شماره 56392/ت27929 ه‍ مورخ 1381/11/7 هیات وزیران بر اساس ماده 191 قانون کار به تصویب رسیده است که در آن کارگاههای کوچک از برخی مفاد قانون فوق‎الذکر مستثنی شده‎اند، بنابراین ادعای شاکی که موارد مذکور مطابق قانون کار نمی‎باشد، ادعای صحیحی به نظر نمی‎رسد. چرا که قانونگذار اجازه مستثنی کردن برخی از مواد قانون کار برای کارگاههای کوچک را به دولت داده است مضافاً اینکه مدت اجرای معافیت مذکور مطابق ماده 2 مصوبه مذکور 3 سال است که منقضی شده است. هیات عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور روسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجـام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- مفاد ماده یک آیین‎نامه مورد اعتراض در باب تعیین موارد استثناء و معافیت کارگاههای کوچک کمتر از 10 نفر کارگر از شمول برخی از مقررات قانون کار مبتنی بر اختیار مقرر در ماده 191 قانون کار است و مغایرتی با قانون ندارد. ب- طبق ماده 191 قانون کار مصوب 1369 «کارگاههای کوچک کمتر از ده نفر را می‎توان بر حسب مصلحت موقتاً از شمول بعضی از مقررات این قانون مستثنی نمود. تشخیص مصلحت و موارد استثناء به موجب آیین‎نامه‎ای خواهد بود که با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.» نظر بـه این که حکم مقنن مفید حصر اختیار هیات وزیران در مستثنی کردن کارگاه های کوچک کمتر از 10 نفر کارگر از شمول بعضی از مقررات قانون کار به مدت موقت و بر حسب مصلحت است و دلالتی بر وضع قاعده آمره خاص نسبت به این قبیل کارگاه های کوچک و کارگران آنها که علی القاعده تابع شرایط قرارداد کار براساس تراضی و توافق طرفین (کارگر و کارفرما) است، ندارد. بنابراین مواد 2 و 3 در قسمت مورد اعتراض خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و مستنداً به اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 ابطال می‎گردد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۱۳۱۵۳۶مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۱/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: الزام به اجرای بند ۲ تصویب نامه شماره ۵۵۷۳۹/ت۵۹‍۰۷۳هـ-۱۴‍۰‍۰/‍۰۵/۳۱ هیات وزیران و احراز تخلف از تصویب نامه و الزام تحت پوشش بیمه ای قراردادی واکسن پنوموکوک پلی والان)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی