رای شماره ۱۹۵ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۴/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 886/84

شاکی:شرکت تعاونی هتل شیرکوه تفت

موضوع:ابطال نهصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ 31/4/1380

تاریخ رای:یکشنبه 3 تیر 1386

شماره دادنامه: 195

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، در سال 1374 اقدام به اخذ تسهیلات از بانک تجارت جهت احداث و راه‎اندازی هتل شیرکوه نمودم به رغم صراحت مفاد ماده 8 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370 مبنی بر اینکه کلیه تاسیسات مشابه از هر نظر اعم از سوخت، آب و برق، عوارض، مالیات، وام بانکی و غیره مشمول تعرفه‎ها، مقررات و دستورالعمها بخش صنایع می‎باشد متاسفانه بانک تجارت در راستای مصوبه مورخ 1380/4/31 شورای پول و اعتبار زمان اجراء قانون مرقوم را 1380/4/31 اعلام نموده و از برقراری اقساط و دریافت وام تادیه شده به شرکت بر اساس نرخ بخش صنعت امتناع می‎نماید. با عنایت به مراتب ابطال نهصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ 1380/4/31 را دارد. اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره دح/1/387 مورخ 1385/2/9 اعلام داشته‎اند، مصوبه مورد شکایت اشعار می‎دارد، «گزارش شماره 1033/ه‍ مورخ 1380/3/17 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد نرخ سود تسهیلات اعطایی بانکها برای ایجاد و توسعه تاسیسات جهانگردی مطرح و مورد بحث قرار گرفت. شورای پول و اعتبار بر اجرای مواد 5 و 8 قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی تاکید نمود و مقرر داشت برای دریافت کمک سود مورد انتظار مراتب به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور منعکس شود.» ملاحظه می‎فرمایید مصوب مورد شکایت نه تنها هیچ مخالفتی با قانون مربوط ندارد بلکه صراحتاً بر رعایت و اجرای مواد مربوط به نرخ سود تسهیلات اعطایی بانکها تاکید نموده و هیچ مغایرتی با قانون صدرالاشاره ندارد. هیات عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور روسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجـام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

 بند 3 مصوبه نهصد و پنجاه و نهمین جلسه مورخ 1380/4/31 شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر ضرورت اجرای مادتین 5 و 8 قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی و انعکاس مراتب دریافت کمک و سود مورد انتظار به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور است و فی‎نفسه حاوی وضع قاعده آمره‎ای در جهت عطف بماسبق شدن قانون مزبور نیست و در جهت اجرای قانون تنظیم و اعلام شده است. بنابراین مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات شورای مزبور نمی‎باشد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۴۴‍۰ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۳/‍۱‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(اطلاق حکم مقرر در ماده ۷ آیین نامه حمایت حقوقی و قضایی از کارکنان و ماموران دستگاههای اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی آسیب دیده از اقدامات دولتها و مراجع داخلی و خارجی مصوب سال ۱۳۹۸ هیات وزیران، صرفاً در حدی که عبارت « مستثنی شدن از سقف پنجاه درصد مبالغ قابل پرداخت تحت عنوان اضافه کار» متضمن مستثنی شدن بیش از بیست درصد از کارمندان دستگاههای اجرایی از سقف پنجاه درصد مبالغ قابل پرداخت تحت عنوان اضافه کار (موضوع بند ۹ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری) است، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی