کلاسه پرونده: 765/83
شاکی:کانون سردفتران و دفتریاران
موضوع:ابطال دستورالعمل شماره 1972-211 مورخ 21/6/1383 اداره کل فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور
تاریخ رای:یکشنبه 6 خرداد 1386
شماره دادنامه: 140
مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشتهاست، برابر ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 دفاتر اسناد رسمی مکلفند شرح و مشخصات کامل و چگونگی نوع و موضوع معامله را به ادارات مالیاتی اعلام نمایند و نیز برابر ماده 59 قانون مذکور (نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و با نرخ 5% و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحت حق به نرخ 2% در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات میباشد.) ادارات مذکور مالیات را از مالک عین یا صاحب حق دریافت میدارند مگر در مورد معاملات موضوع فصل ششم از باب سوم خصوصاً مواد 122، 123 و 124 و 125 و … لذا درج نام خریدار در برگ مفاصا حساب مالیاتی و تغییر آن در اسناد تنظیمی دفاتر اسناد هیچگونه تاثیری در محاسبه و اخذ مالیات نداشته و ندارد و تنها مودی است و همچنین است تغییر نام دفترخانه. تفسیر اجرایی ادارات از قوانین و مقررات نیز باید تابع روح قانون و در نظر گرفتن کلیه مواد قانون باشد و برداشت از یک ماده قانونی به صورت انتزاعی و منصرف از سایر مواد قانون نامعقول و بدور از منطق حقوقی است با عنایت به مقدمه فوقالذکر و دلایل زیر تقاضای لغو دستورالعمل شماره 1972-211 مورخ 1383/6/21 اداره کل فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور را دارد. 1- در متن ماده 187 مذکور، شرح و مشخصات کامل و چگونگی نوع و موضوع معامله مد نظر قانونگذار میباشد. لذا تغییر نام خریدار و یا متعامل تاثیری در نحوه وصول مالیات و یا تعلق مالیات نداشته و ندارد و مالیات در هر حال از فروشنده مطالبه و اخذ میگردد. لازم به تذکر است که ماده 23 قانون مالیاتهای مستقیم که برای خرید ملک برای اشخاص صغیر مالیات دیگری تعیین نموده بود، وفق اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 نسخ گردید. لـذا تعداد خریدار و متعاملین و شرایط آنها و نیـز تغییر خریداران در گواهی صادره هیچگونه مدخلیت نخواهد داشت و اساساً درج نام خریدار در گواهی مالیاتی بی مورد میباشد. 2- وفق ماده 185 قانون مذکور … صاحبان دفاتر اسناد رسمی مکلفند فهرست خلاصه معاملات هر ماه را تا پایان ماه بعد در مقابل اخذ رسید به اداره امور مالیاتی ذیربط در محل تسلیم نمایند لذا تغییر دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند نیز علاوه بر اینکه در نحوه و میزان وصول مالیات تاثیر ندارد، نهایتاً هر دفتر خانهای که مبادرت به تنظیم سند نماید وفق ماده مذکور مراتب را به حوزه مالیاتی محل اعلام نموده و فهرست مذکور در پرونده مالیاتی بایگانی خواهد شد. لذا استعلام یک دفترخانه و صدور مفاصا حساب مالیاتی برای مالک و فروشنده سالب تکلیف استعلام مجدد از دارایی میباشد. لذا بنا به دلایل مذکور صدور دستورالعمل مذکور خارج از حدود اختیارات وزارت امور اقتصادی و دارایی میباشد و ابطال آن مورد تقاضا است. مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2816-212 مورخ 1384/4/25 ضمن ارسال تصویرنامه شماره 717-211 مورخ 1384/3/10 دفتر فنی مالیاتی اعلام داشتهاند، دستورالعمل شماره 1972-211 مورخ 1383/6/21 دفتر فنی مالیاتی سازمان متبوع که در مورد خاص انشاء شده است متضمن قواعد آمره و عام و کلی نبوده و در نتیجه از مصادیق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری محسوب نمیگردد. لذا موردی برای رسیدگی به اعتراض نسبت به دستورالعمل فوق در آن هیات وجود ندارد. در نامه مدیرکل فنی مالیاتی آمده است، وفق مفاد ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم شناسایی، تشخیص، مطالبه و وصول مالیات موضوع قانون مذکور به سازمان امور مالیاتی کشور و به موجب آییننامه اجرایی مربوط به مامورین ذیربط محول شده است. لذا صرف عدم تعلق مالیات سالب تکالیف قانونی دفاتر اسناد رسمی مشعر بر استعلام از اداره امور مالیاتی ذیربط نخواهد بود. بنابه مراتب معنونه و از آنجایی که با مطابقت مفاد نامه 1972-211 مورخ 1383/6/21 این دفتر با متن ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم به وضوح ملاحظه میشود و مفاد آن عیناً منطبق با قانون و در چارچوب وظایف و اختیارات محوله میباشد رد شکایت شاکی مورد تقاضا است. هیات عمومـی دیوان عـدالت اداری در تـاریخ فـوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
به موجب ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم صاحبان دفاتر اسناد رسمی مکلفند در کلیه مواردی که معاملات موضوع فصل چهارم از باب دوم و همچنین فصول اول و ششم باب سوم قانون مزبور به موجب اسناد رسمی صورت میگیرد قبل از ثبت و یا اقاله یا فسخ سند معامله مراتب را با شرح و مشخصات کامل و چگونگی نوع و موضوع معامله مورد نظر به حوزه مالیاتی محل وقوع ملک اعلام و پس از کسب گواهی انجام معامله اقدام به ثبت یا اقاله یا فسخ سند معامله حسب مورد نموده و شماره و مرجع صدور آن را در سند معامله قید نمایند. نظر به اینکه سیاق عبارات ماده مزبور به ویژه ضرورت اعلام مراتب انجام معاملات مزبور با ذکر مشخصات کامل به حوزه مالیاتی مفهم انجام ثبت معامله، اقاله و یا فسخ سند به طور مشروح و با قید مشخصات کامل اشخاص امضاء کننده اسناد مزبور و اختصاص گواهی صادره از حوزه مالیاتی به دفتر اسناد رسمی اعلام کننده موارد مذکور است، بنابمراتب فوقالذکر بخشنامه شماره 1972-211 مورخ 1383/6/21 مدیرکل فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمیباشد.
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor