رای شماره ۶۴۷ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۹/۱۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 63/83

شاکی: آقای سید محسن بهشتیان و آقای جعفر مصطفی

موضوع: ابطال آیین‎نامه اجرایی قانون حمایت از پیش‎خریداران واحدهای مسکونی و بخشنامه شماره 13915/100 مورخ 29/7/1376 وزارت مسکن و شهرسازی

تاریخ رای: یکشنبه 12 آذر 1385

شماره دادنامه: 647

مقدمه: شکات به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، هیات وزیران در تاریخ 1374/10/13 با استناد نابجا به تبصره 3 لایحه قانونی حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی مصوب 1358/10/17 شورای انقلاب اقدام به تصویب آیین‎نامه‎ای تحت عنوان «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی» نموده است. وزارت مسکن و شهرسازی نیز به استناد ماده 8 آیین‎نامه مزبور، مبادرت به صدور دستورالعملی در تاریخ 1376/7/29 و متعاقباً دستورالعمل اصلاحی آن نموده است که متاسفانه به دلایل ذیل هم آیین‎نامه فوق‎الذکر و هم دستورالعمل‎های صادره موضوع ماده 8 آیین‎نامه خلاف قانون صدرالاشاره بوده و از حیث «تصویب از سوی مرجع ناصالح» و «مخالفت مفاد آنها با قانون مورد استناد» در خور نقض و ابطال است. 1- آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور مطابق تبصره 3 آن می‎باید به تصویب شورای انقلاب می‎رسید و با توجه به اینکه کلیه وظایف و اختیارات شورای انقلاب به مجلس شورای اسلامی انتقال یافته است، لذا تصویب آیین‎نامه مزبور از سوی هیات وزیران غیر قانونی بوده و دستورالعملهای صادره از سوی وزارت مسکن و شهرسازی نیز به دلیل اتکا و استناد به آن آیین‎نامه غیر قانونی و فاقد اعتبار و اثر اجرایی است. 2- صرفنظر از مورد مذکور در آیین‎نامه مزبور و دستورالعملهای صادره به موارد و مسایلی اشاره شده که در قانون به هیچ نحوی پرداخته نشده است و در غالب مواد به نحوه انتشار آگهی پیش فروش اختصاص یافته و به بهانه تصویب آیین‎نامه اجرایی تکالیفی برای سازندگان ایجاد شده که به نوبه خود قانونگذاری محسوب می‎شود و طبق اصل 71 قانون اساسی این امر در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. این آیین‎نامه همچنین مخالف اصل آزادی قراردادها و مواد 183، 190، 219، 220، 223 قانون مدنی است بنابمراتب تقاضای ابطال آیین‎نامه و دستورالعمل فوق الذکر را دارد. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شمـاره 20019 مـورخ 1383/6/10 اعـلام داشته‎اند، از آنجا که شورای انقلاب علاوه بر سمت قانـونگذاری، سمت قوه اجرایی (هیات دولت) را نیز در آن زمان به عهده داشته است، لذا در اجرای تبصره یاد شده و اصل 138 قانون اساسی، هیات وزیران اقدام به تصویب آیین‎نامه اجرایی قانون یاد شده نموده است. لذا خواستار رد دادخواست مطروحه می‎باشد. معاون پشتیبانی و امور مجلس وزارت مسکن و شهرسازی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 25992/230 مورخ 1383/5/12 اعلام داشته‎اند، ضرورت و فلسفه تصویب آیین‎نامه‎های اجرایی آن است که قانونگذار غالباً هنگام وضع قوانین به ذکر اصول و مقررات کلی اکتفا کرده و تعیین تکلیف جزییات را به مقامات اجرایی محول می‎نماید. به علاوه بر خلاف پندار شاکیان، لایحه قانونی مورد بحث صراحتاً تکالیفی را به عهده سازندگان قرار داده که لازم بوده نحوه و جزییات حصول آن طی آیین‎نامه اجرایی مشخص گردد از جمله ارایه طرح کامل جهت تایید مقامات ذیصلاح و ضمیمه نمودن قراردادهای نمونه. بنابمراتب فوق آیین‎نامه اجرایی معترض‎عنه و دستورالعمل مربوطه در چارچوب قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی توسط مقامات ذیصلاح قانونی در حیطه صلاحیت و اختیارات آنها تنظیم و تصویب گردیده است و به همین دلیل نیز شاکیان از بیان حتی نمونه‎ای از مغایرت ادعایی مفاد آن با قانون مورد عمل ناتوان می‎باشند. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیـدنظـر تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

اعتراض نسبت به آیین‎نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی از حیث صلاحیت مرجع تصویب کننده قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و به شرح دادنامه شماره 431 مورخ 1385/6/19 هیات عمومی دیوان اعتراض مذکور وارد شناخته نشده است. بنابراین موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم مجدد نسبت به اعتراض جدید از جهت فوق الذکر وجود ندارد و اعتراض شاکی نسبت به آیین‎نامه مزبور و همچنین بخشنامه شماره 13915/100 مورخ 1376/7/29 وزارت مسکن و شهرسازی به تبع آن مشمول مدلول دادنامه فوق الذکر است.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۴‍۰۸ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند ۶ شیوه نامه نحوه و ضوابط پذیرش دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به دانشگاههای علوم پزشکی تبریز- ارومیه و اردبیل (مصوب۱۳۹۷/۱‍۰/‍۰۸ روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای کلان منطقه ۲ آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور) که بر اساس آن برای فرزندان کارکنان پیمانی و رسمی و هیات علمی به کارمند دانشگاههای دولتی جهت پذیرش در دانشگاههای علوم پزشکی تبریز، ارومیه و اردبیل ۱‍۰ امتیاز منظور شده ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی