کلاسه پرونده: 212/83
شاکی: معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور
موضوع: ابطال ماده 7 صورتجلسه پنجاه و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور
تاریخ رای: یکشنبه 9 مهر 1385
شماره دادنامه: 497
مقدمه: معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور طی شکایتنامه تقدیمی به شماره 4036/6/1 مورخ 1383/2/21 مبادرت به ارسال نسخهای از گزارش گروه بازرسی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص نحوه اعمال قانون تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه و موسسات آموزش عالی و آیین نامه اجرایی آن توسط شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. در این گزارش آمده است، در ماده 4 قانون تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهاد گران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی آمده است «آیین نامه تعیین حد نصاب قبولی و جداول امتیازات لازم در تمامی مقاطع تحصیلی حداکثر ظرف مدت یک ماه از تصویب این قانون توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی با همکاری وزارتخانههای آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهادسازندگی تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.» در ماده 9 این آیین نامه حد نصاب نمره لازم رزمندگان جهت انتخاب رشتههای کاردانی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفهای داشتن نمرهای برابر 80% نمره آخرین گزینش آزاد و بدون در نظر گرفتن سهمیه بر مبنای ظرفیت کل هر رشته تعیین شده است. طبق ماده 7 مصوبات پنجاه و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی به تاریخ 1378/12/8 نمره آخرین نفر پذیرفته شده به «حد نصاب هر رشته – محل» برای پذیرش با استفاده از سهمیهها تغییر یافت. بنابه اظهار قایم مقام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تعیین رشته – محل به جای رشته یکی از دلایلی بوده که موجب گردیده در سالهای اخیر هیچگاه سهمیه قانونی توسط رزمندگان پر نشود. بیتوجهی به مقررات قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و آیین نامه اجرایی قانون تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه و موسسات آموزش عالی مصوب 1367/11/3 از سوی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و وضع مقرراتی بر تضییع حقوق مشمولان قانون اخیر به اعتبار بند (ج) قسمت 4 ماده یک قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی رشتههای پـزشکی مصوب1352 که این شورا را مجاز نموده آییننامهها و مقررات اجرایی امتحانات تخصصی را تنظیم نماید، مغایر با اصول و مبانی حقوق نمیتواند قابل قبول باشد. لذا با التفات به مراتب فوق ابطال مصوبه دبیرخانه شورای تخصصی مورد استدعا میباشد. سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 65346/ح/ن مورخ 1383/5/26 اعلام داشتهاند، براساس نص صریح جزء (ج) بند 4 و بند 5 ماده یک قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی مصوب سال 1352 مجلس، تنظیم آیین نامهها و مقررات اجرایی امتحانات تخصصی و بررسی و نحوه اجرای ضوابط و برنامهها جزء وظایف قانونی بر عهده آن شورا میباشد که علاوه بر اجرای قوانین و مقررات پیش گفت همراه با رعایت دقیق قانون و آیین نامه اجرایی تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی نسبت به پذیرش رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی در دورههای دستیاری تخصصی اقدام نموده است. کلیه آییننامهها و مقررات نحوه پذیرش دستیار تخصصی از سال 1375 از حال پذیرش نیمه متمرکز به سیستم پذیرش دستیار متمرکز(کنکوری) تغییر یافته و با توجه به اینکه قبلاً انتخا سه یا پنج رشته در یک دانشگاه و نه بیشتر از یک دانشگاه مجاز بوده است «رشته» در مصوبات سالهای ماقبل سال 1376 مترداف با «رشته – محل» در مصوبات و ضوابط جاری میباشد. بدین معنا که تا سال 1376 افراد متقاضی صرفاً در چند رشته در یک دانشگاه (محل) ثبت نام و در آزمون شرکت مینمودند. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
مطابق ماده یک قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی رشتههای پزشکی مصوب 1352 شورای آموزش پزشکی و تخصصی در وزارت علوم و آموزش عالی تشکیل شده و به شرح شقوق مختلف ماده مزبور بررسی و تعیین احتیاجات آموزش رشتههای پزشکی و تخصصی، بررسی و تعیین احتیاجات نیروی انسانی لازم در کشور در رشتههای پزشکی و علوم وابسته و تخصصهای پزشکی، تعیین ضوابط جهت تربیت متخصص در دانشکدههای پزشکی و بیمارستهانهای وابسته به دانشگاهها و همچنین تنظیم آییننامهها و مقررات اجرایی امتحانات تخصصی در زمره وظایف و مسیولیتهای شورای مذکور قرار گرفته است. نظر به اینکه ماده 7 صورتجلسه پنجاه و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 1378/12/8 به شرح بینالهلالین «عبارت نمره آخرین نفر پذیرفته شده آزاد» در مواد 5، 6، 7 و تبصره 2 ماده 10 چهل و هفتمین نشست شورای آموزش پـزشکی و تخصصی بـه «حد نصاب هـر رشته –محل» تغییر مییابد. «حـد نصاب هـررشته – محل» عبارت است از نمره آخرین فردی که در جایدهی آزاد کلیه داوطلبان واجد شرایط، بدون در نظر گرفتن هر گونه سهمیه و جنس برای کل ظرفیت رشته – محل، قبل از پذیرش بدست آمده و در تمام مراحل پذیرش دستیار ثابت است.» با عنایت به حکم مقنن و در حدود اختیارات مربوط تنظیم و تصویب شده است بنابراین مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات مرجع مذکور نمیباشد.
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری-علی رازینی
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor