رای شماره ۳۷۶ تا ۳۹۹ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۶/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 570/84

شاکی: آقایان و خانمها 1- علی فرج‎پور 2- سیدابراهیم اسکندری 3- فرج اله محمودان 4- علی مداح 5- غلامرضا حمزه‎لو 6- سیدمحمد هدایت نصیری 7- محسن گرامی‎شعار 8- سرور احمدنژاد‎آبکنار 9- فریبا تباری 10- تهمینه صالحی 11- فرشته فقیه نایینی 12- مهین صف‎آرا 13- ماندان ابوالحسنی 14- رعنا غزنوی 15- طاهره اسحقی 16- صدیقه سلیمانی 17- رویا باقریان علی‎آباد 18- سیده گیتی غمامی 19- الهه جزایری قره‎باغ 20- شادی شاهسوان 21- فرزانه بادرجانی 22- افسانه متولی‎حقی 23- اکرم میرامین‎محمدی 24- بهناز آخوندی

موضوع: ابطال فوق العاده ویژه هیات علمی از تصویب نامه‎های شماره 54102/ت31941ه‍ مورخ 15/10/1383 و 28200/ت33083ه‍ مورخ 9/5/1384 هیات وزیران

تاریخ رای: یکشنبه 5 شهریور 1385

شماره دادنامه:  376الی399

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، به موجب ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، حقوق و فوق العاده شغل دارندگان مدرک فوق لیسانس و بالاتر که در مراکز آموزشی، مطالعاتی و تحقیقاتی اشتغال به کار دارند نباید از 80% حقوق و فوق العاده شغل اعضای هیات علمی کمتر باشد. هیات وزیران در تصویب نامه 54102/ت13941ه‍ مورخ 1383/10/15 با اصلاح برخی از تبصره‎های تصویب نامه شماره 30881/ت26104ه‍ مورخ 1382/6/4 (برقراری فوق‎العاده شغل اعضاء هیات علمی) با اضافه نمودن کلمه ویژه، فوق العاده موسوم به فوق العاده ویژه هیات علمی خلق نموده که ظاهراً غیر مستمر بوده و به اعضای هیات علمی تعلق داشت و بر این اساس، مشمولین همترازی را از 80% فوق العاده موصوف محروم نمود و به موجب تصویب نامه شماره 28200/ت33083ه‍ مورخ 1384/5/9 فوق العاده ویژه مذکور مشمول کسورات بازنشستگی قرار گرفت و به این شکل به صورت مستمر درآمد در تصویب نامه شماره 54102/ت31941ه‍ مورخ 1383/10/15 مستند قانونی برقراری فوق العاده ویژه هیات علمی ذکر نشده است. مقنن در ماده 3 قانون اصلاح پاره‎ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضاء رسمی هیات علمی، ضمن تعیین ضریب حقوق از نظر برقراری فوق العاده شغل اعضای هیات علمی مشمول قانون مرقوم ترتیب خاصی را پیش‎بینی نموده است لذا برقراری فوق العاده دیگری تحت عنوان فوق العاده ویژه هیات علمی در ماده 6 اصلاحـی موضوع تصویب نـامه فـوق الذکر مغایـر نظر مقنن و در نتیجـه مغایر قانـون است، مشمـول کسـور بودن یا نبودن فوق العاده مذکور از اختیارات دولت نبوده و لازم است قانونگذار تصریح در این زمینه داشته باشد. همچنین به موجب اصلاح تبصره 78 قانون بودجه سال 1363 کل کشور مصوب سال 1380 و همچنین بند ج تبصره 20 قانون بودجه سال 1384 کلیه بخشنامه ها و دستورالعملها و تغییرات تشکیلات، تغییر ضرایب جداول حقوقی و طبقه‎بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی که متضمن بار مالی برای دولت باشد، در سنواتی قابل اجرا است که بار مالی آن محاسبه و تامین اعتبار لازم در بودجه کل کشور شده باشد در حالی که این ترتیبات در مصوبات مورد شکایت رعایت نشده است. با توجه به مراتب ابطال تصویب‎نامه‎های شماره 54102/ت31941ه‍ مورخ 1383/10/15 و 28200/ت33083ه‍ مورخ 1384/5/9 هیات وزیران را دارد. مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 57670 مورخ 1384/12/18 و 74331 مورخ 1384/12/22 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 143805/1802 مورخ 1384/9/19 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و نامه‎های شماره 12293/75 مورخ 1384/12/1 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 102063/ن مورخ 1384/11/9 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نموده است. 1- در نامه سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور آمده است، مصوبات مورد شکایت هر چند که موجب افزایش حقوق اعضای هیات علمی شاغل گردیده لیکن مشکلاتی به شرح ذیل را به دنبال داشته است. الف- باعث نارضایتی اعضاء هیات علمی بازنشسته گردیده است. ب- سازمان بازنشستگی کشوری نگرانی‎های خود را در این خصوص اعلام نموده‎اند. ج- مشمولین ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت خواستار بهره‎مندی از فوق العاده مذکور می‎باشند. د- این اقدام اصولاً انطباق چندانی با نظامات حقوق و دستمزد و جبران خدمات ندارد. ه‍- ایراد هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات عمومی کشور. با عنایت به مراتب بهترین گزینه در حال حاضر تجدیدنظر در این مصوبات می‎باشد. 2- در نامه معاون پشتیبانی حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمده است، تصویب نامه مورد شکایت مقرر نداشته که حقوق افراد همتراز باید کمتر از میزان 80% حقوق اعضای هیات علمی باشد و افراد شاکی باید اعمال ماده 8 را تقاضا نمایند. در خصوص بار مالی و عدم تعیین محلی برای آن، در مورد مصوبات هیات وزراء چون خـود آنها مرجع تعیین بودجـه و هزینه هستنـد تکلیف مقـرر در اصل یکصدو هفتـاد و پنج قانون اساسـی موضوعاً منتفی است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به صراحت ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب شهریور ماه 1370، دولت مجاز است که در اجرای قانون فوق الذکر به منظور تطبیق وضع کارکنان دستگاههای مشمول مقررات خاص و جذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل تحصیل و مدیریت در مواردی که در قانون مذکور پیش بینی نشده است فوق العاده خاصی وضع نمایند. نظر به اینکه تصویب‎نامه‎های مورد اعتراض در باب تعیین فوق العاده ویژه جهت اعضاء هیات علمی شاغل دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی مبتنی بر اذن صریح مقنن است، بنابراین مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی نیست.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی