رای شماره ۳۶۸ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۶/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 734/82

شاکی: آقای سیدجلال هاشمی‎پیر

موضوع: ابطال بند 10 نامه شماره 7765 مورخ 26/1/1382 اداره حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تاریخ رای: یکشنبه 5 شهریور 1385

شماره دادنامه: 368

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، شمول حکم موسسات دولتی منحصر به مراکزی است که به عنوان موسسه عمومی در تصدی دولت بوده و دارای بودجه و اعتبارات دولتی از محل بیت‎المال باشد. از طرف دیگر مراکز بهداشتی درمانی خیریه که بر اساس تفکرات دینی و انسان دوستانه توسط هیات امناء مردمی و با سرمایه‎گذاری خصوص احداث و تجهیز گردیده و توسط همین هیات امنای مردمی به شکل غیر انتفاعی اداره می‎شوند. موسساتی غیر دولتی می‎باشند و در سراسر جهان اینگونه مراکز NGO یا تشکلهای غیر دولتی نامیده می‎شوند. از آنجایی که سازمانهای بیمه خدمات درمانی مراکز اخیرالذکر را دولتی می‎پنداشتند قصد پرداخت مطالبات آنها را مطابق تعرفه دولتی داشتند و به همین دلیل تعارضی بین آنها و موسسات درمانی خیریه پدید آمد که در سال 1380 طی مکاتباتی برای روشن شدن موضوع از اداره کل حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه استفسار کردند که طی نامه مورخ 1380/5/7 و شماره 9311 مورخ 1380/11/3 و شماره 11091 مورخ 1380/11/27 توسط مدیرکل حقوقی و امور مجلس صریحاً به دبیرخانه شورای عالی بیمه اعلام شد که تعرفه مراکز بهداشتی درمانی معادل بخش خصوصی است و از حدود 5/1 سال پیش چنین اجرا شده است. دبیرخانه شورای عالی مجدداً در مکاتبه در سال 1381 در زمینه تعرفه واحدهای مختلف از اداره حقوقی سوالاتی مطرح کرده که نامه شماره 7765 مورخ 1382/1/26 که جوابیه اداره حقوقی است در بند 10 موسسات درمانی خیریه را با قید غیر انتفاعی دولتی به حساب آورده در حالی که در بند 6 همین نامه استفاده از بیت‎المال و موسسه عمومی بودن ملاک دولتی محسوب گردیده و این تناقض آشکار و عدم توجه به ماهیت شکل‎گیری و اداره موسسات درمانی خیریه سیار مـایه تعجب و تاسف است. اینک بـا عنایت بـه همین اظهـار نظر شخصی فشارهایی از طرف سازمان تـامین اجتماعی بر بخش خیریه وارد شده است. بنابمراتب ابطال بند 10 نامه شماره 7765 مورخ 1382/1/26 اداره حقوقـی وزارت بهداشت، را دارم. دفتر حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 114118/ح/ن مورخ 1382/8/3 اعلام داشته‎اند، 1- اصولاً بنگاههای خیریه برای کمک رسانی به مردم مستمند و بی‎بضاعت می‎باشند، از جمله مراکز درمانی که به نیت خیر تاسیس می‎شوند. هرگاه مراکز درمانی خیریه بخواهند از تعرفه‎های خصوصی استفاده بنمایند از حیطه تعریف خیریه خارج و از نظر قانونی مشمول هزینه‎های خاص مربوط می‎گردند. 2- موسسه مجتمع خیریه خدماتی درمانی شاکی مشمول تبصره 2 ماده یک قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، خوردنی و آشامیدنی مصوب سال 1334 و نیز اصلاحات سال 1367 بوده و به صورت غیر انتفاعی اداره می‎گردد. از طرفی بند 3 ماده یک قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه مصوب سال 1363 مرجع نظارت بر درآمد و هزینه موسسات خیریه و عام‎المنفعه سازمان امور مالیاتی کشور است که می‎تواند این اختیار را به ادارات امور مالیاتی ذیربط در موارد یاد شده در بند 3 ماده یک تفویض بنماید و نیز برابر ماده 9 تصویب نامه هیات وزیران 1381/12/7 (موسسات خیریه و عام‎المنفعه مکفلند صورتحساب درآمد و هزینه سالانه خود را که متکی به اسناد و مدارک قابل قبول باشد، حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی موسسه به مرجع ناظر مربوط تسلیم نمایند و مرجع ناظر موسسه نیز باید ظرف چهار ماه از تاریخ وصول صورتحساب، نتیجه رسیدگی را در مورد صورتحساب درآمد و هزینه و رعایت مقررات قانون و آیین‎نامه اجرایی ماده 129 قانون، موضوع معافیت را در صورت تایید، گواهی لازم را جهت اقدام قانونی به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم نماید. 3- با توجه به اینکه موسسات خیریه از ردیف بودجه کشور کمکهای مالی نیز دریافت می‎دارند، لذا نمی‎توانند از شمول تعریف قانونی خارج و موسسه خصوصی قلمداد شوند و از تعرفه‎های خصوصی استفاده نماید. اصولاً ماهیت موسسه خیریه و بالاخص مراکز درمانی خیریه کمک‎رسانی به مردم نیازمند می‎باشد که باید با کمترین هزینه از درمان و دارو استفاده کنند، لذا تحمیل تعرفه‎های خصوصی با ایشان فاقد وجه اخلاقی نیز می‎باشد و اثر منفی روی افکار جامعه می‎گذارد زیرا هرگاه شخصی استطاعت مراجعه به مراکز خصوصی را داشته باشد هرگز بـه موسسات خیریـه مراجعه نمی‎نمـاید. هیات عمومـی دیوان عـدالت اداری در تـاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تصویب‎نامه‎ها و آیین‎نامه‎ها و سایر نظامات دولتی از حیث مغایرت با احکام شرع و یا قوانین و یا خارج بودن از حدود اختیارات قوه مجریه قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان است. نظر به اینکه اعتراض شاکی نسبت به بند 10 بخشنامه شماره 7765 مورخ 1382/1/26 اداره حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متضمن تحقق و اجتماع شرایط موارد فوق الذکر به نحو مشخص و روشن نیست. بنابراین اعتراض به کیفیت مطروحه از مصادیق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری محسوب نمی‎شود و قابل رسیدگی و امعان نظر در هیات عمومی دیوان نمی‎باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۳‍۰۸ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۱/۳‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند ۱۲ از قسمت شرایط اختصاصی شغلی محیط بان در صفحه ۱۲ دفترچه راهنمای ثبت نام هشتمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور در سال ۱۳۹۹ که علی الاطلاق بیان داشته: « در شغل مامور اجرای محیط زیست دارندگان معافیت پزشکی، امکان شرکت در آزمون را ندارند» ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی