رای شماره ۳۵۸ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۶/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 270/82

شاکی: آقای حمیدرضا دربندی

موضوع: ابطال کلیه مصوبات و بخشنامه‎های شرکت شهرکهای صنعتی ایران در رابطه با گرفتن جریمه و دیرکرد (بخشنامه‎های شماره 8878/30 مورخ 12/11/1372 و 4316/40 مورخ 10/10/1375 شرکت شهرکهای صنعتی ایران

تاریخ رای: یکشنبه 5 شهریور 1385

شماره دادنامه: 358

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، اینجانب طی قراردادی به شماره 116-412 با شرکت شهرکهای صنعتی ایران زمینی را در شهرک صنعتی علی‎آباد تحویل و از سال 1374 در آن شروع به کار نموده‎ام. لذا جهت قطعی شدن قرارداد و تنظیم سند مالکیت چندین بار به شرکت مذکور مراجعه نمودم و آنها مبالغی را بیش از قیمت قطعی به عنوان جریمه و دیرکرد طلب می‎نمایند و تا این تاریخ هیچگونه جواب قانع کننده‎ای به اعتراضات ما ندادند. در لایحه تکمیلی شاکی مورخ 1382/12/24 آمده است مشخصات بخشنامه‎های مورد شکایت عبارتند از شماره 8878/30 مورخ 1372/11/12 و 4316/40 مورخ 1375/10/10. مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 10164/32 مورخ 1382/9/25 اعلام داشته‎اند، با توجه به اینکه این شرکت از تاریخ تصویب قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران یعنی از اسفند ماه 1362 تاکنون هیچگونه بخشنامه‎ای برای دریافت جریمه دیرکرد صادر ننموده است، بنابراین تقاضای صدور قرار رد دادخواست شاکی را دارد. رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی تهران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2747-83/ط مورخ 1383/3/24 اعلام داشته‎اند: 1- مصوبات شماره 8878/30 مورخ 1372/11/12 و 4316/40 مورخ 1375/10/10 که شاکی به آن اشاره نموده صرفنظر از آن که در اختیار این شرکت نیست تا آن را مورد مطالعه قرار دهد، اساساً هیچ ارتباطی با این شرکت ندارد. 2- این شرکت تاکنون هیچگونه وجهی به عنوان «جریمه دیرکرد» از طرف قرارداد که شاکی هم یکی از آنان می‎باشد دریافت نکرده است و رویه شرکت این نیست که وجهی به عنوان دیرکرد دریافت نماید. روش اداره مالی شرکت شهرکها براساس درآمد و هزینه بـوده و شرکت با دریافت حقوق انتفاع از سرمایه‎گذارانی که مایل به احداث واحد در شهرکها می‎باشند نسبت هزینه کرد و اجرای فعالیت‎های عمرانی براساس فهرست بهای سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و از طریق مناقصه با انتخاب پیمانکار اقدام می‎نماید لذا همانطوری که ملاحظه می‎فرمایید شرکت با کسب درآمد از طریق فروش حقوق انتفاع نسبت به اجرای پروژه‎های عمرانی و ایجاد امکانات زیربنایی در شهرکهای صنعتی اقدام می‎نماید و از طرفی مبنای تغییرات نرخ حقوق انتفاع براساس تغییرات فهرست بهای سازمان مدیریت و در نتیجه تغییر هزینه‎های پیمانکاری است که با احتساب هزینه‎های بالاسری تعیین می‎گردد. حال اگر یکی از متقاضیان زمین در شهرک پس از عقد قرارداد نسبت به بازپرداخت دیون خود قصور نماید این امر موجب آن می‎شود که شرکت با کمبود منابع مالی مواجه شده و برخی از پروژه‎های عمرانی به بعد موکول می‎گردد و در نتیجه اجرای پروژه با افزایش قیمت مواجه خواهد شد، و منطقی است که این افزایش قیمت از طریق کسانی که موجب این تاخیر بوده‎اند، جبران گردد زیرا منبع مالی دیگری جهت جبران خسارت وجود ندارد. 4- در بعضی از مواقع و با توجه به ضرورت و شرایط خاص شرکت مجبور به واگذاری حقوق انتفاع به صورت علی‎الحساب قبل از طرح کامل شهرک می‎شود از آنجا که برای تعیین قیمت تمام شده برآورد کامل هزینه‎های ایجاد امکانات زیربنایی نیاز می‎باشد و بنا به ضرورت گاهی اوقات قبل از این برآورد و به صورت علی‎الحساب حقوق انتفاع واگذار می‎شود بدیهی است پس از قطعی شدن قیمت، متقاضیان بایستی نسبت به پرداخت بقیه مبلغ اقدام نمایند و در صورتی که در پرداخت این مبلغ قصور نمایند همانطوری که در بالا به طور مشروح توضیح داده شده هرگونه تاخیر در پرداخت باعث افزایش قیمت تمام شده پروژه‎های عمرانی خواهد شد و متقاضی که باعث این افزایش بها شده است بایستی نسبت به جبران خسارت اقدام نماید و در صورتی که این متقاضی نسبت به جبران خسارت اقدام ننماید، شرکت در اجرای پروژه‎ها با کمبود بودجه (با توجه به افزایش هزینه‎ها) مواجه شده و در نتیجه مجبور به عدم اجرای بخشی از تعهدات خود خواهد شد که این امر تضییع حقوق کسانی بوده که حقوق انتفاع خود را به موقع پرداخت نموده‎اند. لذا عدم پرداخت حقوق انتفاع و خسارت افزایش هزینه از طرف بعضی از متقاضیان باعث تضییع حقوق کلیه صاحبان صنایع مستقر در آن شهرک خواهد شد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

اعتراض شاکی نسبت به بخشنامه‎های شماره 8878/30 مورخ 1372/11/12 و 4316/40 مورخ 1375/10/10 شرکت شهرکهای صنعتی ایران قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و به شرح دادنامه شماره 230 و 231 مورخ 1370/7/22 هیات عمومی دیوان به لحاظ مغایرت آن با قانون و خارج بودن از حدود اختیارات ابطال گردیده است. بنابراین اعتراض مجدد نسبت به بخشنامه‎های فوق الذکر سالبه به انتفاء موضوع تلقی می‎شود و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم مجدد وجود ندارد و اعتراض شاکی مشمول مدلول دادنامه فوق الذکر است.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۵۲۱ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۶/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده ۱ آیین نامه اجرایی اصلاح ماده ۳ قانون راجع به ترجمه اظهارات و اسناد در محاکم و دفاتر رسمی مصوب سال ۱۳۱۶ و الحاق چند ماده به آن مصوب ۱۳۷۶/‍۰۴/۲۶ رییس قوه قضاییه و ماده اصلاحی آن مصوب ۱۳۸۴/‍۰۹/۱۲)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی