رای شماره ۱۳۵ و ۱۳۶ مورخ ۱۳۸۴/‍۰۳/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسمه تعالی

تاریخ: 29/3/84                                         شماره دادنامه: 135-136                                  کلاسه پرونده: 83/597، 612

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: 1- سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی 2- سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی شعبه اصفهان.

موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمتهایی از تصویب‎نامه‎های شماره 67439/ت28322هـ مورخ 28/12/1381 و 60320/ت30064هـ مورخ 18/11/1382 هیات وزیران.

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، بر اساس ماده یک قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مقرر می‎شود که از ابتدای سال 1382 برقراری و دریافت هرگونه وجهی از جمله مالیات و عوارض اعم از محلی و ملی از تولیدکنندگان کالا و ارایه دهندگان خدمات و … به استثناء قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1366 و … لغو و در عوض 3% از بهای کالا و یا خدمات از تولیدکنندگان و یا واردکنندگان تحت عنوان عوارض تجمیع اخذ و به حساب دولت واریز گردد و حسب مندرجات بند هـ از ماده 3 قانون اخیرالذکر، سایر کالاهای تولیدی که امکان استفاده از آنها به عنوان محصول نهایی وجود دارد مطابق فهرستی که به پیشنهاد کار گروهی مرکب از وزرای اقتصاد و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن و رییس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور تا پایان بهمن هر سال برای سال بعد به تصویب هیات وزیران می‎رسد عوارض مذکور از تولیدکنندگان کالاهای مشمول اخذ شود. مورد اعتراض مربوط به لوله و پروفیل فولادی است که لوله و پروفیل فولادی و صنایع وابسته به آن عنوان محصول نهایی را نداشته تا مشمول مقررات بند هـ از ماده 3 قانون مذکور گردد. به عبارت دیگر لوله و پروفیل فولادی عنوان کالای واسطه‎ای داشته و به تنهایی فاقد استفاده و فاقد تعریف کالای نهایی است. اما هیات وزیران به موجب تصویب‎نامه‎های شماره 67439/ت28322هـ مورخ 28/12/1381 و 60320/ت30064هـ مورخ 18/11/1382 در اقدامی فراتر از قانون لوله و پروفیل فولادی را محصول نهایی و مشمول عوارض 3% قانون تجمیع دانسته است. با عنایت به مراتب خواستار ابطال آن قسمت از مصوبات فوق‎الذکر که لوله و پروفیل فولادی را کالای نهایی و مشمول عوارض 3% اعلام نموده می‎باشد. مشاور و رییس دفتر معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور در پاسخ به دادخواستهای مذکور طی نامه شماره 3830 مورخ 26/2/1384 اعلام داشته‎اند، مطابق بند (هـ) ماده 3 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه … مصوب سال 1381، برای تعیین مالیات و عوارض سایر کالاهای تولیدی، دو قید مورد نظر قانونگـذار بوده است، 1- کالاهایـی که امکان استفاده از آنها به عنوان محصول نهایی باشد (و نه اختصاصاً و الزاماً)  2- کالاهای  مزبور مطابـق فهرستی توسط کار گروه تعیین شده در قانون به تصویب هیات وزیران برسد. نظر به اینکه امکان استفاده از لوله و پروفیل توسط مصرف کنند نهایی وجود دارد و مراتب به تایید کار گروه یاد شده نیز رسیده در فهرست پیوست مصوبات مورد شکایت لحاظ شده است، علیهذا با توجه به نکات فوق و توضیحات تفصیلی وزارتخانه‎های بازرگانی، صنایع و معادن و امور اقتصادی و دارایی رد دادخواست را خواهان است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

رای هیات عمومی

به موجب بند هـ ماده 3 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی، کالاهای تولیدی را که امکان استفاده از آنها به عنوان محصول نهایی وجود دارد و فهرست آنها به شرح مقرر در بند مذکور به تصویب هیات وزیران می‎رسد مشمول پرداخت مالیات و عوارض اعلام داشته است. نظر به اینکه تعیین کالاهای مشمول قانون به تشخیص مقامات مقرر در بند هـ ماده مزبور و تصویب هیات وزیران راجع است، مصوبات مورد اعتراض در قسمتی که لوله و پروفیل فولادی را مشمول مالیات و عوارض مقرر اعلام نموده‎اند، مغایرتی با قانون ندارد. /

معاون قضایی دیوان عدالت اداری

مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۳۱۱۱ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۱/۳‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(حکم مقرر در نامه شماره ۴۷۵۷-۲۱۱ مورخ ۱۳۸۳/۱۲/۲۴ مدیرکل دفتر فنی سازمان امور مالیاتی کشور که بر اساس آن اعلام شده است که مراد از تعهد در ماده ۱۸۲ قانون مالیاتهای مستقیم تعهدی است که طبق سند رسمی به عمل آمده باشد که در این صورت واحد امور مالی ذیربط می تواند پس از طی مراحل مربوط به تشخیص درآمد و قطعیت موضوع، مالیات متعلق را از متعهد با رعایت مقررات وصول نماید، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی