رای شماره ۱۳۳ و ۱۳۴ مورخ ۱۳۸۴/‍۰۳/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسمه تعالی

تاریخ: 29/3/84                                         شماره دادنامه: 133-134                                  کلاسه پرونده: 83/651، 638

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: 1- شرکت سهامی قند فسا 2- آقای محمود هوشمندی.

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 48974/113/14/71/82 مورخ 30/2/1383 مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران.

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، گمرک ایران با صدور دو فقره بخشنامه با شماره‎های 200306/108/140/55 مورخ 9/1/1374 و 61559/418/109/54 مورخ 8/4/1379 با طرح دعوی علیه وارد کنندگان کالاهای ورود موقت، موضوع ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1372، مشکلات و معضلاتی را سبب گردید تا اینکه هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از رسیدگی طی دادنامه‎های شماره 317 مورخ 30/8/1378 و 210 مورخ 2/6/1382 به ابطال بخشنامه‎های مزبور رای داد. متاسفانه برای سومین و این بار توسط مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران بخشنامه‎ای به شماره 48974/113/14/71/82 مورخ 30/2/1383 صادر و به گمرکات کشور نیز ابلاغ گردیده که طی آن به ضرر مردم و صادرکنندگان، اولاً تعهدات واردکنندگان را که در سالها قبل تعیین و در جهت تضمین آنها نیز سفته به میزان مشخص اخذ شده بود بر خلاف قانون افزایش داد. (دهها برابر) ثانیاً، طریق و نحوه وصول آن را که قانون و دادنامه دیوان عدالت و محاکم عمومی دادگستری تعیین نموده، تغییر داده و علاوه بر محاکم دادگستری از طریق اعمال ماده 14 و تبصره‎های ماده 15 و همزمان با هم دستور وصول داده است با مراجعه به متن بخشنامه ملاحظه می‎فرمایید که عبارت داخل پرانتز «برمبنای روز …» مصداق کامل عطف بماسبق نمودن قانون نسبت به کسانی است که در سالهای قبل از صدور بخشنامه کالا وارد نموده‎اند به عبارت دیگر گمرک با صدور این بخشنامه شکل دیگری مفاد بخشنامه‎های ابطال شده را تکرار نموده و قصد تبعیت از آراء هیات عمومی دیوان ندارد زیرا هیات عمومی دیوان عدالت در دادنامه شماره 317 مورخ 30/8/1378 صریحاً حکم نمود به اینکه «… و مورد کالاهای موضوع ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات نشده در صورت تخلف صرفاً ملزم به ایفاء تعهد یا پرداخت وجه سفته‎های سپرده شده به گمرک می‎باشد…» و در دادنامه شماره 210 مورخ 2/6/1382 نیز مرجع ذیصلاح رسیدگی را معین نموده ولی گمرک به هیچ یک از این دو موضوع توجه ننموده و از طریق ماده 14 و 15 قانون امور گمرکی خود و اداره دارایی دست به کار وصول مستقیم شده‎اند. بدین ترتیب عملاً همان مشکلات ناشی از بخشنامه‎های سابق را به شکل دیگری برای واردکنندگان تکرار نموده که چون به دلایل زیر خلاف قانون است، ابطال آن از هیات عمومی دیوان مورد استدعا است. الف- دلایل غیر قانونی بودن بخشنامه نسبت به اخذ حقوق ورودی بر مبنای زمان حال: 1- با توجه به تبصره یـک ماده 19قانون امور گمرکی انجام تشریفات قطعی به منزله «ترخیص قطعی» است. در مورد کالاهای ورود موقت در همان زمان ورود تشریفات قطعی انجام و تضمین لازم اخذ و سپس ترخیص قطعی صورت می‎گیرد و در صورت عدم انجام تعهدات واردکنندگان گمرک نمی‎تواند تضمین‎های اخذ شده به نرخ زمان صادرات افزایش دهد. 2- با عنایت به مواد 142 و 143 آیین‎نامه اجرایی قانون امور گمرکی اولاً، ملاک همان تضمین ماخوذه در زمان ورود است و از همان محل باید برداشت نماید. ثانیاً، از همان تضمین اگر مازاد احتمالی نیز داشت باید مسترد شود. لذا هیچ کجا دیده نشده که نرخ روز تبدیل، وصول شود. 3- ماده 30 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی… مصوب 1382 تایید و تاکیدی می‎باشد که گمرک بیش از ضمانتنامه و سپرده دریافتی نمی‎تواند اخذ کند. ب- دلایل مخالفت بخشنامه با قوانین از حیث اعمال ماده 14 و تبصره ذیل ماده 15 قانون امور گمرکی 1- کالاهای موضوع ماده 12 قانون صادرات و واردات از حیطه قانون امور گمرکی خارج بوده تحت‎الشمول مادتین 14 و 15 نیز قرار نمی‎گیرد و بر این اساس گمرک فقط می‎تواند از طریق اقامه دعوی حقوقی از باب مطالبه وجوه تضمین شده اقدام نماید. 2- بر فرض محال و شمولیت قانون امور گمرکی بر کالای موضوع ماده 12 مرقوم، اعمال ماده 14 و تبصره ذیل ماده 15 قانون امور گمرکی مستلزم رعایت سایر مقررات و شرایطی است که در مواد 16 قانون و 287 آیین‎نامه اجرایی آن و مواد بعدی مقرر گردیده است. بنابمراتب تقاضای ابطال بخشنامه مورد شکایت را دارد. مدیرکل دفتر حقوقی و قضایی گمرک ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 299855/971/1252/109/54 مورخ 17/11/1383 اعلام داشته‎اند، فصل مربوط به ورود موقت کالای خارجی در آیین‎نامه اجرایی قانون امور گمرکی (مصوب 20/11/1351 کمیسیون دارایی مجلس) مقررات کلی مربوط به ورود موقت کالای آماده خارجی که به منظور تعمیر یا تکمیل و یا برای شرکت در نمایشگاهها به ایران وارد و سپس خارج می‎گردد را بیان می‎دارد از جمله نحوه اخذ سپرده که در بند یک ماده 135 آیین‎نامه اجرایی قانون امور گمرکی قید گردیده و عبارت از مبلغی معادل حقوقی گمرکی و سود بازرگانی و عوارض که واردات قطعی آن کالا تعلق می‎گیرد به علاوه حداکثر جریمه احتمالی نقداً و یا تضمین بانکی می‎باشد و ارتباطی با موضوع مورد اشاره ندارد. لیکن در ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372 تسهیلات جدیدی برای واردکنندگان کالای ورود موقت در نظر گرفته شده که عبارتند از ایداع سفته و یا ارایه تعهد به جای پرداخت نقدی و یا تضمین بانکی که قانوناً برقراری تسهیلات جدید ناسخ مقررات سابق در مواردی که منافاتی با این تسهیلات ندارد نمی‎باشد. از طرفی کالای موضوع ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات از جمله موارد بارز ورود موقت بوده و تابع قانون امور گمرکی و آیین‎نامه اجرایی آن خواهد بود. ضمن آنکه با توجه به تبصره یک ماده 12 مارالذکر و همچنین دادنامه شماره 317 مورخ 30/8/1378 هیات عمومی دیوان عدالت اداری و برابر مصوبه شماره 45309/ت27753هـ مورخ 13/8/1383 هیات وزیران که صراحتاً گمرک را ملزم بـه اخـذ حقوق ورودی متعلقـه نموده و انتفاء جرم قاچاق در خصوص کالاهایی که به موجب ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات به صورت ورود موقت وارد کشور شده‎اند و پس از تکمیل یا تولید توسط واردکننده از کشور خارج نشده است، کالا مصرف شده در کشور تلقی و بدهی واردکننده بابت حقوق و سود و عوارض کالای موصوف محرز و مسلم است. بنابراین از جمله راههای وصول عایدات دولت از کالاهای مزبور مطابق مقررات اعمال مواد 14 و 15 قانون امور گمرکی است. بنابراین با عنایت به تصریح مصوبه اخیر هیات وزیران که در راستای دادنامه‎های صادره از آن دیوان صادر گردیده و اعمال مواد 14 و 15 قانون امور گمرکی مطابق قوانین و مقررات موضوعه و به منظور وصول حقوق دولت می‎باشد رد شکایت شاکی مورد تقاضا است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

رای هیات عمومی

نظر به مدلول دادنامه شماره 317 مورخ 30/8/1378 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم انطباق وصف کالای قاچاق نسبت به کالاهایی که به موجب ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات به صورت ورود موقت وارد کشور شده و پس از تکمیل یا تولید توسط واردکننده از کشور خارج نشده و نتیجتاً انطباق آن با تعریف و شرایط و احکام قانونی کالای مصرف شده در کشور براساس مقررات قانون امور گمرکی، بخشنامه شماره 48974/113/14/71/82 مورخ 30/2/1383 مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران که در اجرای مقررات قانونی مربوط تنظیم و صادر گردیده است مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط در تدوین و صدور آن نمی‎باشد./

معاون قضایی دیوان عدالت اداری

مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی