رای شماره ۱۸ مورخ ۱۳۸۴/‍۰۱/۲۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسمه تعالی

تاریخ: 21/1/1384                              شماره دادنامه: 18                             کلاسه پرونده: 80/250

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: آقای سیدمحمدحسینی رییس شعبه اول رسیدگی به تعزیرات حکومتی شاهرود.

موضوع شکایت و خواسته: ابطال جزء 13 بند 12 ماده 3 آیین‎نامه اجرایی سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات.

مقدمه: شاکی طی شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته‎است، به موجب قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367 و اصلاحیه آن مصوب 19/6/1373 قانونگذار محدوده عمل سازمان تعزیرات حکومتی را صریح و روشن مشخص نموده است و لکن در ماده 3 آیین‎نامه اجرایی سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات از جمله وظایف و اختیارات سازمان بازرسی و نظارت را بازرسی و نظارت بر تخلفات مذکور در قانون تعزیرات حکومتی بر شمرده و در شرح آن به موجب جز 13 بند 12 ماده مذکور، سهل انگاری و عدم همکاری با ناظران و بازرسین را جزء تخلفات موضوع قانون تعزیرات حکومتی اعلام نموده و بدین ترتیب صلاحیت سازمان مذکور را در تخلف یاد شده توسعه داده است. در حالی که تنها مقنن حق تعیین صلاحیت و گسترش یا تقلیل موضوعات قانون تعزیرات حکومتی را دارا است. مراتب جهت انجام خواسته به استحضار می‎رسد. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 58832 مورخ 22/12/1383 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 36595/25/2 مورخ 4/12/1383 مدیرکل حقوقی وزارت بازرگانی نموده‎اند در نامه اخیر الذکر آمده است، به نظر می‎رسد تهیه کنندگان آیین‎نامه سازمان در بیان از ماده 34 قانون تعزیرات حکومتی مصوب سال 1367 بهره جسته‎اند. مطابق ماده فوق «کلیه سازمانهای صنفی و شرکتهای تعاونی صنفی موظف به همکاری با ناظران این قانون خواهند بود و هرگونه عدم همکاری و سهل انگاری تخلف محسوب می‎شود و…» هر چند مطابق تبصره 2 قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1373 مجمع تشخیص مصلحت نظام قسمتهایی از فصلهای سوم و چهارم قانون تعزیرات سال 1367 لغو گردیده است اما تصریح شده که وظایف و اختیارات مراجع مقرر در آنها بر عهده عوامل و سازمانها و مراجعی است که در آیین‎نامه مصوب هیات وزیران معین می‎گردد. ناگفته نماند که مجازات یاد شده در ماده 34 کامل و موثر نیست و نمی‎تواند در مورد افراد صنفی و واحدهای صنفی مستقیماً اعمال شود اما این ایراد و اشکال نمی‎تواند مبنای آوردن چنین بندی در آیین‎نامه را غیر قانونی سازد. در اجراء و عمل نیز وجود چنین بندی و قید آن در فرمهای مربوطه می‎تواند موجب افزایش آگاهی رییس شعبه از ماهیت ماجرا بوده و عنداللزوم در اعمال مجازات اشد موثر واقع گردد. وجود این بند راساً جرم مستقلی را احراز نخواهد نمود و صرفاً جنبه روشنگری و ایضاح دارد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریـخ فـوق با حضـور روسای شعب بـدوی و روسا و مستشـاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

وضع قواعد آمره در تعیین انواع جرایم و تخلفات و میزان مجازات از اختیارات قوه مقننه است و قانونگذار به شرح قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367 انواع تخلفات در زمینه فعالیتهای اقتصادی و قیمت گذاری و ضوابط توزیع و مجازات آنها را به تفصیل تعیین کرده است. بنابراین مفاد بند 3-12-13 آیین‎نامه اجرایی سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات مصوب نمایندگان ویژه رییس جمهور در ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که با وضع قاعده آمره سهل انگاری و عدم همکاری با ناظران و بازرسین مربوط را در زمره تخلفات قابل پیگرد اعلام نموده است خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و این قسمت از آیین‎نامه مذکور مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

علی رازینی         

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی