کلاسه پرونده: 19/80
شاکی:آقای ابراهیم اکوان
موضوع:اصلاح بخشنامه شماره 34/3/7570 مورخ7/8/79 معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و دستورالعمل شماره 01/40/15573 مورخ 6/9/79 معاون امور عمرانی استانداری فارس
تاریخ رای:سه شنبه 26 آبان 1383
شماره دادنامه: 417
مقدمه: شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، پس از پایان دفاع مقدس، دولت جمهوری اسلامی ایران بموجب بخشنامه شماره 2727 مورخ 20/5/71 به پاس ایثارگری و مجاهدتهای جانبازان، آزادگان، رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس که در ادارات و موسسات و نهادهای دولتی شاغل هستند یک تا دو گروه تشویقی و یک مقطع تحصیلی بالاتر در نظر گرفته و در سالیان اخیر مجدداً طی بخشنامه به کارکنانی که دارای خدمات برجسته و بالاترین نمره ارزشیابی باشند یک تا دو گروه تشویقی اختصاص داده است در نتیجه با توجه به اینکه ایثارگران و آزادگان و جانبازان همیشه در صحنههای اجتماعی، تحصیلی،اداری، ورزشی و غیره دارای خدمات برجستهای بوده و برای پیشرفت و تعالی جامعه مفید واقع شدهاند و انصافاً محق به استفاده از هر دو نوع امتیاز قانونی میباشند اما مسیولین مربوطه برخورداری از امتیازات موضوع بخشنامه شماره 34/3/7570 مورخ 7/8/79 را منوط به شرایطی از جمله رعایت استفاده کارکنان مزبور از سقف گروههای تشویقی قبلی از جمله ایثارگری نموده و حقیقتاً این امتیازات را مخصوص کسانی قرار دادهاند که هیچگونه سهمی در دفاع از دین و میهن خود نداشته و در مقابل حوادث و بحرانهایی که موجودیت و امنیت کشور اسلامی را تهدید میکند بیاعتنا هستند و در واقع واضعین قانون فوق و دستورالعمل شماره 01/40/15573 مورخ6/9/79 هیچگونه تفاوتی بین دل سوختگان و جان باختگان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با افرادی که در سایه این ایثارگریها صاحب همه چیز گردیدهاند قایل نشدهاند. بنابمراتب تقاضای اصلاح مصوبات مربوط به این دو نوع امتیاز را داشته و بنحوی که عزیزانی که مشمول هر دو نوع امتیاز میگردند به طریقی اجازه استفاده از آن دو را از طریق قانون بدست بیاورند. 1- معاون امور عمرانی استانداری فارس در پاس9خ به شکایت مذکور طی نامه شماره 01/40/9627 مورخ 3/6/80 اعلام داشتهاند، برحسب تبصره 4 ذیل ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان مصوب 13/6/70 مجلس شورای اسلامی یک کارمند در طول خدمت علاوه بر گروههای استحقاقی از دو گروه تشویقی نیز میتواند برخوردار باشد که معیار دریافت گروههای تشویقی یکی از این موارد خواهد بود. 1- ارزشیابی (خدمات برجسته) کارمند 2- ایثارگری، اعم از رزمنده و جانباز و آزاده 3- تشویق مدیران مصوبه در ماده فوق میباشد. مفاد این ماده با توجه به تبصره ذیل ماده 17 قانون فوق الذکر این است که یک کارمند صرفاً براساس یکی از مولفههای فوق میتواند از دو گروه تشویقی بهرهمند گردد البته گردانهای عاشورا منصرف از این ماده قانونی میباشند. کارکنان شهرداریها (به استثنای شهرداری تهران) نیز از حیث دریافت گروه استحقاقی و تشویقی مشمول این قان/ون و آییننامه اجرایی مربوطه میباشند. دغدغه خاطر و نگرانی شاکی، ناشی از اداره قانونگذار است. و ارتباطی به بخشنامههای مورد شکایت ندارد. 2- مدیرکل دفتر امور حقوقی وزارت کشور در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 61/72787 مورخ12/8/81 اعلام داشتهاند، موضوع شکایت شاکی با تصویب و ابلاغ اصلاحیه قانون نظام هماههنگ پرداخت کارکنان دولت به کلی حل شده است. در اصلاحیه اخیر به ایثارگران علاوه بر گروه ناشی از ایثارگری دو گروه دیگر نیز قابل اعطاء است. لذا شاکی با توجه به مصوبه قانونی اخیر میتواند مطالبات خود را از مراجع ذیربط پیگیری نمایند. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلاموالمسلمین رازینی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
مطابق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تصویبنامهها و آییننامهها و سایر نظامات دولتی از جهات مقرر در ماده مذکور قابل ابطال است. نظر به اینکه اصلاح مقررات دولتی از مصادیق تکلیف مقرر در ماده فوقالذکر محسوب نمیشود و از قلمرو اختیارات هیات عمومی دیوان خارج است، موردی برای رسیدگی و اصلاح مصوبههای مورد نظر در هیات عمومی دیوان وجود ندارد.
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – رازینی
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor