رای شماره ۳۶۶ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۸/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 293/82

شاکی:معاون اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

موضوع:ابطال تصویب‎نامه شماره 12608/ت27367هـ مورخ 19/11/81 هیات وزیران موضوع آیین‎نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمانهای غیر دولتی

تاریخ رای:یکشنبه 3 آبان 1383

شماره دادنامه: 366

مقدمه: شاکی بشرح شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته‎است، شورای عالی اداری در سال78 در خصوص نحوه صدور مجوز فعالیت موسسات غیر انتفاعی بدون در نظر گرفتن موارد قانونی و تبعات سوء مترتب بر آن مصوبه‎ای را به شماره 455/14 مورخ 17/12/78 به تصویب رسانده بود که این وظیفه ذاتی را از ناجا منفک و به وزارت کشور محول می‎نمود لذا بدنبال درخواست لغو و ابطال از طریق اداره کل قوانین و امور حقوقی ناجا پرونده کلاسه 80/460 در آن دیوان مفتوح و پس از بررسیهای همه‎جانبه بعلت مغایرت با قانون تجارت و آیین‎نامه اصلاحی ثبت شرکتها و موسسه‎های غیر تجاری توسط آن هیات ابطال گردیده است. پس از ابطال مصوبه فوق‎الذکر مسیول امور اجتماعی وزارت کشور اخیراً به استناد اصل 138 قانون اساسی ماده 182 برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 79 با طرح موضوع در هیات دولت آیین‎نامه فوق الاشاره را به تصویب رسانده است که ایراداتی همچون مصوبه شورای عالی اداری بر آن وارد و مضافاً براینکه در اسل 138 قانون اساسی و ماده 182 قانون برنامه سوم توسعه نیز در تنظیم آیین‎نامه رعایت موارد قانونی پیش‎بینی شده و متذکر گردیده که مصوبات نباید با روح قوانین مخالف باشد. علی‎ایحال با عنایت به صراحت مادتین 584 و 585 قانون تجارت و آیین‎نامه مربوط به تعیین شرایط موسسات و تشکیلات غیر تجارتی که تدوین و اصلاح آن از وظایف خاص قوه‌قضاییه می‎باشد و با توجه به وظایف ذاتی ناجا مبنی بر حفظ نظم و امنیت عمومی جامعه و نظارت بر اماکن عمومی و پیامدهای حاصله از این مصوبه از آن هیات تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر ابطال مصوبه هیات وزیران و اعلان اعتبار نظامنامه (آیین‎نامه) اصلاحی ثبت موسسات و تشکیلات غیر تجاری در قسمت (هـ) از ماده 6 ایین‎نامه می‎گردد. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 5242ـ83 مورخ 4/6/83 با ارسا تصویر نظریه‎های شماره 61/50232 مورخ 16/7/82 وزارت کشورو14913/م/8443 مورخ 13/10/82 وزارت اطلاعات اعلام داشته‎اند، در تبصره 2 ماده 16 آیین‎نامه مورد شکایت مقرر شده است «چنانچه موضوع فعالیت سازمان» امور تخصصی باشد وجود نظر موافق دستگاههای دولتی ذیربط حسب مورد برای صدور پروانه ضروری است و اگر موضوع فعالیت سازمان در چند زمینه تخصصی باشد. اخذ نظر موافق کلیه دستگاههای دولتی مربوط لازم می‎باشد. لذا آیین‎نامه مورد ایراد نه تنها نافی وظایف و ماموریتهای ناجا در قوانین و مقررات مختلف نیست، بلکه تاکید بر اجرای آن نیز نموده است. الف- در نامه مدیر کل دفتر امور حقوقی وزارت کشور آمده است، 1- مطابق ماده 182 قانون برنامه سوم، وزارت کشور مکلف شده است با رعایت قوانین نسبت به تهیه طرحهای مربوط به ایجاد و تقویت تشکلهای مردمی (صنفی- تخصصی) و سازمانهای غیر دولتی برای واگذاری اعمال تصدی دولت به آنها اقدام نماید. 2- بر خلاف ادعای شاکی، آیین‎نامه مزبور با رعایت سایر قوانین وضع شده است زیرا، اولاً قانون برنامه سوم توسعه موخر بر قانون تجارت است و چنانچه این قانون معارض با برخی از مواد قانون تجارت باشد موجب نسخ ضمنی آن می‎گردد. افزون براین، ماده 199 قانون برنامه سوم به صراحت پیش‎بینی نموده که اجرای قوانین و مقررات مغایر با مفاد این قانون در طی سالهای برنامه سوم متوقف می‎گردد. ثانیاً، وضع آیین‎نامه اصلاحی ثبت شرکتها و تشکیلات غیر تجاری توسط وزیر دادگستری سابق بعنوان جزیی از دولت بود (ن جزیی از قوه قضاییه فعلی) همچنین از آنجا که اساساً ماهیت آیین‎نامه موصوف ماهیتی اجرایی دارد نه قضایی، اختیار وضع آیین‎نامه در این خصوص به صراحت ماده 182 قانون برنامه سوم با دولت است نه قوه قضاییه. 3- شاکی بدون توجه به مفاد ماده182 برنامه سوم که وزارت کشور را مکلف به تدوین برنامه برای تقویت و نظارت سازمانهای دولتی کرده است با استناد به مواد قانون و آیین‎نامه منسوخ ابطال یک مصوبه قانونی را خواستار شده است. بدیهی است اگر بخواهیم این گونه استدلال را بپذیریم باید الزاماً آیین‎نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه (موضوع مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌قضاییه) را به دلیل مخالفت با قانون استقلال کانون وکلا و آیین‎نامه اجرایی ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه (موضوع شورای حل اختلاف) را به دلیل مخالفت با قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب را نیز ابطال نماییم زیرا هر دو این آیین‎نامه‎ها با روح قوانین مذکور سازگاری ندارد و با توجه به استدلال شاکی مخالف قوانین موجود می‎باشد. 4- هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره 327 خود نیز علت ابطال مصوبه شورای عالی اداری را چنین ذکر کرده است (… و اینکه صلاحیت تصویب نظامنامه مذکور و تغییرات و اصلاحات آن بحکم قانون به وزارت دادگستری تفویض شده است و وظایف قانونی شورای عالی اداری متضمن وضع قاعده آمره در این باب نمی‎باشد… ابطال می‎گردد) این در حالی است که هم اکنون مطابق ماده 182 قانون برنامه سوم توسعه، قانونگذار امر کرده است که وزارت کشور به ارایه طرح تدوین برنامه تقویت و نظارت بر سازمانهای غیر دولتی مکلف است بنابراین استناد شاکی به این دادنامه نیز خالی از وجه می‎باشد. در خاتمه شایان ذکر است که هیات وزیران در آیین‎نامه جدید خود نقش نیروی انتظامی را همچنان در تایید برخی از شرایط اعضای هیات موسس به قوت خود باقی گذارده است. بنابراین نه تنها نقش نیروی انتظامی در این خصوص منتفی نشده بلکه بلحاظ گستره وسیع موضوع اختیارات آن مرجع را نیز گسترش داده است. ب- در نامه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اطلاعات عنوان معاون حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری نیز آمده است، از نظر حقوقی ایراداتی بر استدلالات ناجا وارد است. 1- توسل به رای دیوان عدالت اداری که حاکی از ابطال مصوبه شورای عالی اداری است، نمی‎تواند دلیل و رویه‎ای برای ابطال آیین‎نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمانهای غیر دولتی باشد، به دلیل آن که منشاء و مبنای وجودی این دو موضوع از نظر قانونی (شکل و ماهوی) با یکدیگر متفاوتند. 2- نظر به اینکه شان و رتبه قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همردیف قانون تجارت (مصوب 1311) می‎باشد لذا قانون لاحق می‎تواند ناسخ قانون سابق باشد. با این توصیف آیین‎نامه مزبور نه تنها مغایرتی با دیگر قوانین (به ویژه مواد 584 و 585 قانون تجارت) ندارد به علاوه همانطور که از عنوان قانون تجارت برمی‎آید حاکم و ناظر بر فعالیت‎های تجاری است و نمی‎تواند ساختار و تشکیلات موسسات غیر تجاری را تبیین نماید. به عبارت دیگر رابطه عموم و خصوص دارد. 3- اگر چه حفظ نظم و امنیت اجتماعی از زمره وظایف ذاتی ناجا می‎باشد لیکن این امر نمی‎تواند دلیلی بر ورود ناجا به هر موضوعی باشد ودر ماهیت و ساختار تشکیلات و اماکن بدون محمل و مجوز قانونی دخالت نماید. 4- صرفنظر از توضیحات بالا، تبصره یک و تبصره 5 ماده 16 آیین‎نامه اجرایی ضمن تاکید بر استعلام از دستگاههای دولتی (که ناجا نیز مشمول آن می‎گردد) رعایت آیین‎نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب سال1337 با اصلاحات بعدی آن را الزامی دانسته است. همچنین ماده 12 و بند(ت) و (ث) ماده 13 و نیز بند (پ) ماده 14 که ناظر بر شرایط صدور پروانه فعالیت و هیات موسس می‎باشد نه تنها موجبات تضمین و حفظ نظم و امنیت اجتماعی را در بر دارد بلکه ضمن برطرف نمودن نگرانیهای ناجا و ایجاد نقش و حضور آنان در این عرصه دلیلی بر رد ادعا و شکواییه ایشان خواهد بود. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین رازینی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

ضمن ماده 182 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران «وزارت کشور مکلف است با رعایت قوانین نسبت به تهیه طرح های مربوط به ایجاد و تقویت تشکل های مردمی (صنفی، تخصصی) سازمان های غیر دولتی و سازمان های محلی با هدف زمینه‎سازی برای واگذاری اعمال تصدی دولت به آنها و تقویت نظارت های سازمان یافته مردمی بر فعالیت‎های دستگاه های دولتی، اقدام نموده و پس از تصویب هیات وزیران به مورد اجراء گذارد» نظر به اینکه آیین‎نامه مورد اعتراض با عنایت به اختیارات قانونی مندرج در ماده فوق الذکر تهیه و تصویب شده و واجد اوصاف و اعتبار حکم مقنن در خصوص مورد است و نافی وظایف و اختیارات و مسیولیت های خاص مراجع ذیربط از جمله نیروی انتظامی در حدود وظایف محوله به آنها نیست، بنابراین آیین‎نامه مذکور از جهات مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۳۲۵ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۲/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(تبصره جزء ۴ بند (ز) ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب جلسه ۱۳۹۶/‍۰۶/‍۰۸ هیات وزیران که براساس آن مقرر شده است : «دستگاه اجرایی صادرکننده موافقت اصولی یا جواز تاسیس موظّف است از زمان صدور مجوز و در طول بهره‌برداری و پس از آن به طور مستمر نظارت نموده و در مقاطع زمانی شش ماهه گزارش اقدامات صورت گرفته را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام و در صورت هرگونه تخلّف و تغییر طرح، مراتب را به سازمان مذکور منعکس تا در اجرای ماده ۱‍۰ قانون ضمن توقف عملیات، نسبت به اعمال ماده ۲ قانون و اخذ عوارض مربوط اقدام نماید»، ابطال نشد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی