رای شماره ۱‍۰۱ و۱‍۰۲ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۳/۲۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مصوبات شورای اقتصاد و مخابرات مبنی بر افزایش قیمت کالا و خدمات ارایه شده بیش از ۱‍۰ درصد، مغایر مفاد ماده ۵ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ا و خارج از حدود اختیارات مراجع مذکور و غیرقانونی است.

کلاسه پرونده: 307/82

شاکی: 1- آقای سید مرتضی میر قادری 2- سازمان بازرسی کل کشور

موضوع:ابطال مصوبه شماره 5455/2/103 مورخ18/12/81 شورای اقتصاد و بخشنامه های شماره 28595/101 مورخ6/12/81 و 30087 /101 مورخ 21/12/81 شرکت مخابرات ایران و دیگر مصوبات و بخشنامه های شورای اقتصاد و شرکت مخابرات ایران در رابطه با افزایش نرخ تلفن

تاریخ رای:یکشنبه 24 خرداد 1383

شماره دادنامه: 101-102

مقدمه : 1- آقای سیدمرتضی میرقادری در دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، بموجب ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 79 حداکثر افزایش قیمت مجاز برای خدمات دولتی در هر سال در طول سالهای اجرای برنامه سوم (فروردین 79 تا پایان سال 83) 10% می‎باشد. اخیراً و از 1/12/81 تعرفه خدمات مخابراتی توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن برای یک دوره زمانی خاص در شبانه روز یعنی ساعت 8 صبح تا یک بعدازظهر بیش از 64% و برای فاصله زمانی 13 تا 21 شب 30% افزایش داده‎است. نحوه محاسبه بدین شرح است: الف- تا قبل از افزایش قیمت مذکور برای ساعات مذکور نرخ مکالمه برای هر سه دقیقه معادل تقریبی 36 ریال بود. ب- نرخ تعرفه خدمات مخابراتی از اول اسفند ماه 81 برای ساعات مذکور بدین ترتیب افزایش یاقت که هر پالس سه دقیقه‎ای، مبدل به 75/1 دقیقه یعنی یک دقیقه و چهل و پنج ثانیه کاهش یافته است. یعنی بابت هر ثانیه 32% ریال به عبارت دیگر نرخ تعرفه خدمات مخابراتی در ساعات مذکور بجـای10%، 64% افزایش یافت که شش و نیم برابر رقم مجاز از سوی قانونگذار است. برای ساعات 13 تا 21 نیز نرخ مکالمه 30% افزایش یافته است. ج- نرخ تعرفه خدمات مخابراتی از اول اسفند ماه سال 81 برای ساعات مذکور بدین ترتیب افزایش یافت که هر پالس سه دقیقه‎ای، مبدل به 25/2 دقیقه یعنی دو دقیقه و پانزده ثانیه کاهش یافته است. یعنی بابت هر ثانیه 26% ریال به عبارت دیگر نرخ تعرفه خدمات مخابراتی در ساعات مذکور به جای 10% بیش از 30% افزایش یافت که سه برابر رقم مجاز از سوی قانونگذار است. برای ساعات 21 تا 8 صبح نرخ مکالمه 7/4% کاهش یافته است. د- نرخ تعرفه خدمات مخابراتی از اول اسفند ماه 81 برای ساعات مذکور بدین ترتیب کاهش یافت که هر پالس 3 دقیقه‎ای مبدل به 3 دقیقه و 9 ثانیه افزایش یافته است. یعنی بابت هر ثانیه 186% ریال به عبارت دیگر نرخ تعرفه خدمات مخابراتی در ساعات مذکور تنها و فقط 7/4% کاهش داده شده است. در حالی که با تبلیغات انبوه و حجیم و غیر واقعی سعی بر آن بوده تا به همگان تلقین شود که نه تنها نرخها طبق قانون افزایش یافته و قانون رعایت شده و نرخ را ارزان کرده‎اند مسیولان شرکت مخابرات این امر را مستند به مصوبه شورای اقتصاد دانسته و ادعا کرده‎اند که مجوز صادره از شورای اقتصاد برای افزایش قیمت تعرفه خدمات مخابراتی متوسط افزایش 10% بوده و آنان با تقسیم شبانه روز به سه قسمت و کاهش تعرفه در ساعات شب سقف 10% مجاز در قانون برنامه سوم توسعه را رعایت کرده‎اند در صورتی که قانونگذار چنین اجازه‎ای نداده است. با توجه به اینکه اقدامات فوق الذکر و مصوبه شورای اقتصاد و اقدامات وزارت پست و تلگراف و تلفن بر خلاف نص سریح ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‎باشد،‌ابطال کلیه مصوبات و بخشنامه‎های شورای اقتصاد و وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکتهای مخابراتی در این خصوص تقاضا دارد. 2- معاون امور اقتصادی و زیربنایی سازمان بازرسی کل کشور در شکایتنامه تقدیمی به شماره8931/4 مورخ 7/4/82 اعلام داشته‎اند، شورای اقتصاد در مصوبات مربوط به افزایش تعرفه خدمات مخابراتی مجموع متوسط میزان افزایش خدمات مخابراتی را پایه تصمیم‎گیری قرار داده است که مغایر ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه است. در شرکت مخابرات ایران با مستمسک قرار دادن مصوبه شورای اقتصاد و با شیوه محاسبه میانگین ابداعی به روش مارالذکر در ارایه بعضی خدمات، اجحاف زیادی بر مشتیرکین تلفن شهری در سال 82 بعمل آمده است. علاوه بر تعرفه‎های خدمات مخابراتی به استناد قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه مصوب 22/10/81، 5% بابت مالیات و 1% بابت عوارض از کلیه خدمات مخابراتی از مشتریان دریافت می‎شود که با مفاد قانون مذکور منافات دارد. زیرا در اصلاحیه مذکور قانونگذار، تولید کنندگان کالا و ارایه دهندگان خدمات را مکلف به پرداخت مالیات و عوارض مورد نظر نموده است نه استفاده کنندگان از خدمات را که برای رفع این مغایرتها ابطال مصوبه شماره5455/م/103 مورخ 18/12/81 شورای اقتصادی و بخشنامه‎های شماره28595/101 مورخ 6/12/81 و 30087/101 مورخ 21/12/81 شرکت مخابرات ایران مورد تقاضا می‎باشد. 1-الف- سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در پاسخ به شکایت آقای میرقادری مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 95543/34 مورخ 8/6/82 دبیرخانه شورای اقتصاد نموده است. در نامه مذکور آمده است، 1- به دنبال فرمان مقام معظم رهبری در زمینه مهار افزایش قیمتها و تصمیم هیات وزیران در این خصوص و همچنین مصوبه شماره 23410/34 مورخ 15/2/82 موضوع لزوم بررسی ستاد بررسی و کنترل قیمتها، مصوبات شورای اقتصاد در مورد تعیین قیمت کالاها و خدمات دولتی مورد بازبینی قرار گرفت که در جریان این امر مصوبه شماره 5455/م/103 مورخ 18/12/81 شورای اقتصاد نیز بررسی شده و دبیر ستاد مذکور طی نامه شماره 6612/1 مورخ 16/4/82 همراه با جداول مربوط در زمینه نرخهای تصویبی تعرفه‎های مخابراتی و لازم‎الاجراء بودن تصمیمات اتخاذ شده ستاد، حسب بند (5) تصویب‎نامه شماره19175/ت28836هـ مورخ 21/4/82 هیات وزیران مصوبه شماره5455/م/103 مورخ 18/12/81 شورای اقتصاد خودبخود موقوف‎الاجراء شده و درخواست شاکی در خصوص لغو آن موضوعیت ندارد. مصوبه مورد بحث، متوسط افزایش نرخ تعرفه را در قالب قانون به گونه‎ای تعیین نموده که از حد 10% تجاوز ننماید و چنانچه در توزیع این 10% افزایش بین خدمات مختلف از سوی دستگاه مجری، بنحوی عمل شده که نرخ برخی از خدمات بیش از 10% افزایش یافته و نرخ بعضی دیگر با کاهش روبرو بوده و یا بین 0 تا 10% تجاوز ننماید آیا به زعم شاکی، می‎توان مصداق فرار از قانون و یا نیرنگ قانونی را برای آن قایل شد؟ با عنایت به مراتب فوق رد شکایت شاکی مورد تقاضا است. ب- مدیرکل دفتر حقوقی وزارت پست وتلگراف و تلفن در پاسخ شکایت آقای سید مرتضی میرقادری مبادرت به ارسال تصویرنامه شماره 2832/403 مورخ 18/4/82 دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی و تعرفه‎های مخابراتی شرکت مخابرات نموده است. در این نامه آمده، تعرفه‎های خدمات مخابراتی فقط به ارتباطات شهری محدود نمی‎شود بلکه قیمت‎گذاری کلیه خدمات مخابراتی را شامل می‎گردد. در نظام جدید تعرفه‎های خدمات مخابراتی قیمت مکالمات تلفن بین‎الملل تا سقف 70% و تعرفه‎های ارتباطات بین شهری به میزان 15% در مجموع نسبت به قبل از مصوبه اسفند 81 شورای اقتصادی کاهش داشته است. تعرفه ارتباطات شهری در ایران در مقایسه با سایر کشورها ارزانترین نرخ ممکن را دارا می‎باشد. به همین جهت مکالمات شهری از حجم بسیار سنگینی در شبکه برخوردار شده که این مورد عدم توازن ترافیک را بوجود آورده و بر کیفیت ارایه سایر خدمات مخابراتی همانند ارتباطات بین شهری و بین‎المللی تاثیر سوء گذاشته است. ناچاراً با توجه به افزایش میزان عدم موفقیت مکالمات در شبکه، شرکت مخابرات ایران موظف به ارایه نظام جدید قیمت‎گذاری شده است. 2-الف- سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در پاسخ شکایت سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‎های شماره 164404/1602 مورخ 25/9/82 و 167348/1602 مورخ 17/10/82 ضمن ارسال تصویر نامه شماره 16444/34 مورخ 2/9/82 دبیرخانه شورای اقتصاد و تصویر نامه شماره 167348/90 مورخ 10/10/82 دفتر امور پست و مخابرات اعلام داشته‎اند در خصوص بند آخر شکایت در رابطه با اخذ مالیات و عوارض توسط شرکت مخابرات ایران از استفاده کنندگان خدمات آن شرکت به استحضار می‎رساند چون طبق مفاد تبصره 2 ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب22/10/81 مجلس شورای اسلامی مقرر است «تولید کنندگان کالاهای موضوع ماده (3) و همچنین ارایه دهندگان خدمات موضوع ماده (4) این قانون مکلفند مالیات و عوارض موضوعه را در مبادی تولید یا ارایه خدمات با درج در سند فروش از خریداران کالا یا خدمات اخذ و تا پایان دو ماه بعد به حسابهای بانکی تعیین شده واریز نمایند…» خریداران کالا یا خدمات مکلف به پرداخت مالیات و عوارض موضوع گردیده‎اند و از این بابت تکلیفی متوجه شرکت مخابرات ایران نیست. در نامه دفتر امور پست و مخابرات سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور آمده است، تعرفه خدمات مخابراتی شامل دو دسته خدمات پالس پذیر و خدمات غیر وابسته به پالس می‎باشد. الف- سابقه موضوع طرح برنامه سوم توسعه، تعرفه کلیه خدمات غیر وابسته به پالس یا ثابت مانده و یا بر اساس مصوبات مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران با کاهش روبرو بوده است. 1- تعرفه خدمات پالس پذیر که اهم آن عبارت هستند از خدمات تلفن شهری و بین شهری در شبکه تلفن ثابت و نیز تلفن همراه، برای نخستین بار در برنامه سوم توسعه در اواخر سال 80 شورای اقتصاد با افزایش 10% نرخ پالس از 2/35 ریال به 7/38 ریال موافقت نموده. 2- یکی از روشهای موثر در افزایش بهره‎وری و استفاده بهینه از امکانات شبکه مخابراتی، توزیع یکنواخت ترافیک از طریق وضع تعرفه‎های ترجیحی می‎باشد که این امر باعث افزایش میزان موفقیت مکالمات شده و رضایت مشتریان را فراهم آورده با عنایت به این امر و با توجه به نامتناسب بودن تعرفه‎های مخابراتی، شورای اقتصاد، همزمان با مجوز افزایش 10% نرخ پالس و در همان مصوبه (6/11/80) وزارت پست و تلگراف و تلفن را مکلف به اصلاح نظام تعرفه‎ها نموده و هرگونه افزایشهای بعدی تعرفه پالس را منوط به این اقدام دانست. با توجه به تکلیف شورای اقتصاد، کارشناسان دستگاه اجرایی، بررسی‎ها و مطالعات وسیعی را که از قبل در رابطه با نظام تعرفه‎ای کشورهای مختلف آغاز کرده بودند، به انجام رسانده و در شهریور ماه 81، نظام جدید قیمت گذاری خدمات مخابراتی شامل دلایل لزوم تغییر نظام و مبانی اصلاح نظام به شورای اقتصاد تسلیم شده- تنوع خدمات مخابراتی و عدم وابستگی بسیاری از آنها به نرخ پالس: با توجه به اینکه بر اساس نظام پیشنهادی، تغییرات بنیادی در اصول تعرفه‎های مخابراتی پیش‎بینی شده بود( از جمله تعرفه محدوده زمانی در مکالمات شهری و تخفیف در روزهای تعطیل رسمی و ساعات خاص از شبانه روز، تقلیل منطقه‎های مکانی در مکالمات بین شهری و کاهش قابل توجه نرخ مکالمات بین شهری و بین‎المللی) و اجرای موفق این نظام نیاز به زمان کافی برای اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و تغییر رفتار آنان داشت، مقرر شد اجرای نظام به صورت مرحله‎ای انجام شود. در مرحله نخست، میانگین قیمت خدمات به میزان 10% مجاز در قانون برنامه سوم افزایش یابد و در مراحل بعدی پس از اطلاع رسانی به مشتریان، نظام جدید به صورت گام به گام به اجرا درآید. مصوبه شماره 5455/م/103 مورخ18/12/81 شورای اقتصاد در راستای تحقق مرحله نخست اصلاح نظام می‎باشد، همانطور که ملاحظه می‎شود علیرغم مصوبه‎های قبلی موضوع آن افزایش 10% نرخ پالس نیست. بلکه افزایش متوسط 10% قیمت تعرفه خدمات نسبت به متوسط قیمت تعرفه‎های مورد عمل می‎باشد. در نظام جدید قیمت تعرفه‎های مکالمات بر حسب دقیقه (و نه پالس) محاسبه شده و مفهوم پالس صرفاً به واسطه خدماتی که تعرفه آنها بر حسب تعداد معین پالس محاسبه می‎شود حفظ شده است. اصولاً به منظور مقایسه تعرفه خدمات مخابراتی در سطح جهان و بین کشورهای مختلف «سه دقیقه مکالمه شهری» یکی از شاخص‎ها است ولی هیچ مبنای علمی یا قانونی دال بر معادل بودن یک پالس به سه دقیقه زمان وجود ندارد و این مفهوم در نظام جدید مخابراتی تعریف نشده است. از نظر این دفتر نرخهای اعلام شده توسط کار گروه موضوع مصوبه شماره 5455/م/103 مورخ 18/12/81 شورای اقتصاد 1- قانونی است، زیرا توسط کار گروه مصوبه شورای اقتصاد تعیین شده است. 2- مورد تایید است زیرا به دلایل پیش گفته، اصلاح نظام تعرفه‎ای در مخابرات یک ضرورت می‎باشد. بنابراین ابطال مصوبه شماره 5455/م/103 مورخ 18/12/81 باعث لغو تعرفه‎ها نیست زیرا در مصوبه ذکری از تعرفه‎ها بعمل نیامده است بلکه مشروعیت و قانونی بودن کار گروه موضوع بند «یک» مصوبه را باطل می‎نماید. لذا این دفتر ابطال مصوبه و بخشنامه‎های مورد شکایت را به مصلحت نمی‎داند. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- حکم مقرر در ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصرح در عدم جواز افزایش قیمت کالاها و خدمات توسط دستگاه ها و شرکت های دولتی به میزان حداکثر 10% در سال است و دلالتی بر جواز افزایش قیمت برخی از کالاها و خدمات از طریق تقلیل مقدار کالا یا خدمات ارایه شده و یا زمان استفاده از آنها به میزان بیش از 10% به ادعای افزایش برخی از کالاها و خدمات دیگر به میزان کمتر از 10% و نتیجتاً تحصیل درآمدی معادل 10% با احتساب میانگین قیمت های تعیین شده ندارد. بنابراین مصوبات مورد اعتراض در حدی که متضمن افزایش قمیت کالا و خدمات ارایه شده بیش از 10% بشرح مذکور است خلاف هدف و حکم صریح مقنن و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد. ب- نظر به اینکه مفاد بخشنامه شماره 30087/101 مورخ 21/12/81 شرکت مخابرات ایران در خصوص میزان مالیات و عوارض خدمات مخابراتی بر اساس بندهای الف و بماده 4 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی تهیه و تنظیم شده است، بنابراین بخشنامه مذکور مغایرتی با قانون ندارد و اعلام و ابلاغ حکم مقنن بشرح مندرج در بخشنامه فوق‎الذکر خارج از حدود اختیارات شرکت مخابرات ایران نمی‎باشد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی