رای شماره ۸۳ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۳/۱‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بخشنامه وزارت نیرو مبنی بر اعمال مصوبه شورای اسلامی شهر یزد از ابتدای سال ۷۹ (تعیین نرخ آب بهاء به تاریخ قبل از تصویب شورای شهر) مغایر ماده ۴ قانون مدنی و خارج از حدود اختیارات و خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 208/79

شاکی:آقای حسن گلکار

موضوع:ابطال بخشنامه شماره 100/20/50150 مورخ10/8/79 وزارت نیرو

تاریخ رای:یکشنبه 10 خرداد 1383

شماره دادنامه: 83

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، اینجانب مشترک شماره4470104 شرکت آب و فاضلاب استان یزد نظر باینکه با عنایت به قبض مصرفی مورخ 11/11/78 الی 13/2/79 که بمدت 92 روز آب بهاء را 50373 ریال جهت مصرف 114 مترمکعب از قرار هر مترمکعبی 470 ریال و عوارض شهرداری را برای مدت مذکور 1710 ریال و طی قبض مصرفی مورخ13/2/79 الی 12/5/79 بمدت 92 روز آب‎بهاء را 214580 جهت مصرف 157 مترمکعب از قرار هر متر مکعبی 1370 ریال و عوارض شهرداری را برای مدت مذکور6663 ریال خواستار گردیده است به فاصل 3 ماه قیمت آب از افزایش 300% و عوارض شهرداری هم از افزایش 400% برخوردار است و با مراجعه به سازمان آب مسیولیت موضوع را متوجه بخشنامه می‎نمایند، تقاضای رسیدگی و ابطال بخشنامه مربوطه را دارم. 1- مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان یزد در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 11282/1 مورخ 21/1/79 اعلام داشته‎اند، با عنایت به بند (ط) تبصره 44 قانون بودجه کل کشور در سال 79 جهت تعیین نرخ آب بهاء در هر شهر در چهارچوب ضوابط شورای عالی اقتصادی کمیته‎ای متشکل از نمایندگان منتخب شورا در هر استان تشکیل تا براساس پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب نرخها را به تصویب رسانده و توسط وزیر نیرو ابلاغ گردد. لیکن این امر به علت اولین سال اجراء با تاخیر زمانی روبرو بوده و لذا این شرکت جهت امکان استمرار خدمات تامین و توزیع آب شهری قبوض آب بها را در دور دوم سال 79 براساس پی‎نویس وزیر نیرو بصورت علی‎الحساب بطور میانگین جهت هر مترمکعب آب 400 ریال افزایش داده است که با توجه به عدم رعایت الگوی مصرف و حتی دو برابر الگوی مصرف (5/22 مترمکعب در هر ماه) شامل نرخ تصاعدی گردیده و قبض با ذکر علی‎الحساب بودن صادر گردیده است. شایان ذکر است در پایان دور دوم شورای اسلامی شهر یزد نرخ قطعی آب را اعلام، وزیر نیرو آنرا ابلاغ نموده که براساس آن عمل می‎گردد و در خصوص دور اول و دوم نیز بر همین مبنا با مشترک تسویه حساب می‎شود. 2- مدیرکل دفتر حقوقی وزارت نیرو در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 410/7491 مورخ 20/2/83 اعلام داشته‎اند، بر اساس ضوابط و مقررات وقت به استناد بند (ج) ماده 133 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (قبل از اصلاح) می‎بایست شورای اقتصاد چارچوب ضوابط و سقف تعرفه‎های آب بهاء حق انشعاب و هزینه دفع فاضلاب را مشخص و سپس تعرفه‎های مربوط به هر شهر با پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب توسط شورای اسلامی آن شهر تعیین و توسط وزارت نیرو جهت اجراء به شرکت مربوطه ابلاغ گردد. لذا شورای اقتصاد در جلسه مورخ 10/2/79 چارچوب مربوطه را تصویب و طی نامه شماره 312/34 مورخ 26/2/79 به این وزارت ابلاغ نمود که بر اساس بند(ب) تصویب نامه مذکور افزایش قیمت خدمات آب و فاضلاب بیش از سقف‎های تعیین شده در مورد طرحهای جدید آبرسانی به شهرها بیش از سقف‎های تعیین شده در مورد طرحهای جدید آبرسانی به شهرها و مراکز صنعتی با پیشنهاد شورای اسلامی شهر و تایید وزیر نیرو مجاز گردیده بنابراین براساس ماده قانونی فوق‎الذکر و ضوابط تعیین شده از سوی شورای اقتصاد با لحاظ نمودن هزینه‎های بهره‎برداری از طرح انتقال آب زاینده رود به یزد، شورای اسلامی شهر یزد در جلسه مورخ 18/7/79 بهای 650 ریال برای هرمتر مکعب آب را تعیین و طی نامه شماره 1609 مورخ 19/7/79 به این وزارتخانه ابلاغ نموده و وزارت نیرو نیز ضمن تایید این مبلغ بعنوان میانگین نرخ آب بهای مصرف کنندگان مختلف طی نامه شماره 100/20/50150 مورخ10/8/79 به شرکت آب و فاضلاب استان یزد اعلام نموده است که جدول نرخهای آب را برای طبقات مختلف بر اساس میانگین فوق‎الذکر تهیه و به اطلاع کلیه مشترکین رسانده و در جهت اصلاح صورتحسابهای علی‎الحساب افراد اقدام نماید، حال ممکن است در یک نگاه اجمالی و مقایسه فیش‎های آب مشترکین محترم این تصور به وجود آید که افزایش قیمت آب بهاء بر خلاف ماده (5) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است لذا زید استحضار اعلام می‎نماید در خصوص طرحهایی مشابه طرح انتقال آب زاینده رود به یزد که تا قبل از اجرای طرح چنین خدماتی ارایه نمی‎شده و بهای خدمات در زمان بهره‎برداری از طرح و برای اولین بار تعیین می‎گردد. از آن تاریخ به بعد افزایش قیمت می‎بایست در چارچوب ماده قانونی فوق‎الذکر صورت گیرد بنابراین مقایسه انجام شده توسط شاکی قیاس مع‎الفارق است کما اینکه شورای اقتصاد نیز با اعتقاد به این موضوع تعیین بهای خدمات مربوط به اینگونه طرحها را بر عهده شورای اسلامی شهر مربوطه قرار داده است تا با بررسی کلیه جوانب امر اعم از هزینه‎های اجرای طرح و غیره نرخ مربوطه را تعیین نماید. ضمناً بر اساس مصوبه شماره197/م/34 مورخ 26/12/76 شورای اقتصاد مبلغی تحت عنوان عوارض شهرداری به میزان 3% کل آب بهاء از مصرف کنندگان اخذ گردیده است. علی‎ایحال با عنایت به موارد فوق ملاحظه می‎فرمایند که وزارت نیرو بر اساس ضوابط ابلاغی اقدام و هیچگونه تخطی نسبت به آنها نداشته است. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق بند (ج) ماده 133 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران «تعرفه‎های آب‎بهاء، حق انشعاب و هزینه دفع فاضلاب در چارچوب ضوابط و سقف مصوب شورای اقتصاد و با پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب و تصویب شورای اسلامی شهر تعیین می‎گردد..» نظر باینکه تسری مصوبه شورای اسلامی شهر یزد در خصوص نرخ آب بهاء به تاریخ قبل از تصویب آن با عنایت به وحدت ملاک ماده 4 قانون مدنی و حکم قانونگذار جواز قانونی ندارد. بخشنامه شماره 100/20/50150 مورخ 10/8/79 وزارت نیرو بعنوان شرکت آب و فاضلاب یزد که متضمن اعمال مصوبه شورای اسلامی شهر از ابتدای سال 79 است خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مربوط تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۷۵۳ مورخ ۱۴‍۰۱/۱۲/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(فراز پایانی مصوبه مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۲/۲۶ هیات چهار نفره اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان که مقرر می­ دارد : «با توجه به تکافوی تعداد مهندسان دارای صلاحیت بازرسی گاز و در جهت حذف بروکراسیهای زاید اداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ظرف مدت ۳ ماه نسبت به ارایه خدمات بازرسی گاز به کارفرمایان توسط مهندسان ناظر و طراح همان پروژه‌ها اقدام نماید»، ابطال شد.)
رای شماره ۲۴۶۶ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(نامه شماره ۱۳۹۸۵۵۹۳۲۱‍۰۳‍۰‍۰‍۰۳۲۸-۱۳۹۸/‍۰۶/‍۰۹ مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که مقرر داشته « صرف پذیرش وکالتنامه عادی تنظیمی بین وکیل دادگستری و موکل ایشان که مورد پذیرش محاکم قضایی قرار می گیرد، موجب رسمیت بخشیدن به سند عادی وکالتنامه نمی باشد، بلکه صرفاً مجوزی خواهد بود برای دفاع وکیل از موکل خود در محاکم قضایی» ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی