رای شماره ۷۶ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۳/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بند ۱-۵ از ماده ۵ اساسنامه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مبنی بر صدور گواهینامه رانندگی بین المللی، پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت برای رانندگان و کامیون های فعال در خطوط بین المللی، مغایر ماده ۲۲ قانون حمل ونقل کالاهای خارجی از قلمرو ج.ا.ا مصوب ۱۳۷۴ و خارج از حدود اختیارات کانون مذکور و خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 1034/82

شاکی:مدیرکل حقوقی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

موضوع:ابطال بند 1-5 از ماده 5 اساسنامه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

تاریخ رای:یکشنبه 3 خرداد 1383

شماره دادنامه: 76

مقدمه: شاکی طی شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، علیرغم صراحت ماده 22 قانون حمل و نقل کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب 27/12/74 مبنی بر صدور گواهینامه بین‎المللی و پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت رانندگان خطوط بین‎المللی از سوی ناجا و صدور دادنامه شماره 76 مورخ 29/2/81 آن دیوان ونیز بند 12 ماده 4 قانون ناجا که به تصویب مقام معظم رهبری نیز رسیده است و تاکید بر صلاحیت ناجا برای صدور مدارک موصوف، متاسفانه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به استناد بند 1-5 از ماده5 اساسنامه خود را صاحب حق برای صدور مدارک مزبور می‎داند و بر خلاف صراحت قانون و تلاشهای فراوان ناجا برای اقدام در این خصوص نتیجه مثتبی عاید نشده است لذا با استناد اختیار مقرر در تبصره ماده 11 آیین‎دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 79 تقاضای رسیدگی فوری و ابطال بند 1-5 ماده 5 اساسنامه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی را دارد. رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 711/10/106 مورخ 16/2/73 اعلام داشته‎اند، مدلول ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 60 ناظر بر صلاحیت دیوان برای ابطال تصویب‎نامه‎ها و آیین‎نامه‎های دولتی است و شمولی بر خواسته خواهان «ابطال موادی از اساسنامه کانون» ندارد. زیرا اولاً اساسنامه از نظر ماهیت حقوقی با آیین‎نامه و تصویب‎نامه متفاوت است. ثانیاً کانون جهانگردی و اتومبیلرانی وفق تعاریف مندرج در مواد یک الی 5 قانون محاسبات عمومی یک موسسه دولتی تلقی نمی‎گردد. مفاد لایحه قانونی تغییر نامه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کلوپ شاهنشاهی مصوب 3/9/58 که مبنای قانونی تاسیس کانون می‎باشد نیز به ماهیت غیر دولتی این مجموعه تصریح دارد. بر اساس مندرجات این قانون اساسنامه کانون توسط اعضاء که اشخاص حقیقی غیر دولتی می‎باشند تدوین می‎گردد. مجمع عمومی کانون نیز راساً توسط اعضاء موصوف انتخاب می‎گردند و حضور نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی نیز به تصریح قانون مذکور صرفاً از باب نظارت می‎باشد. لهذا نظر به مطالب معنونه دیوان عدالت اداری اساساً صالح به رسیدگی به خواسته خواهان نیست. از نظر ماهوی، ماده 22 قانون حمل و نقل کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مبین صلاحیت ناجا برای صدور گواهینامه بین‎المللی و پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت رانندگان می‎باشد حال اینکه بند 5-1 از ماده 5 اساسنامه کانون که در اجرای مفاد کنوانسیونهای بین‎المللی 1949 و 1968 حمل و نقل جاده‎ای و اساسنامه سازمان بین‎المللی جهانگردی و فدراسیون بین‎المللی اتومبیلرانی تدوین گردیده است صرفاً بیانگر امر ترجمه و تبدیل اسناد موصوف به زبان و در فرمهای بین‎المللی مورد تجویز کنوانسیونهای پیش گفته است. پرواضح است که صدور و ترجمه دو مقوله کاملاً جدا و متفاوت هستند. صدور یک اقدام تاسیسی است حال اینکه ترجمه یک اقدام تبدیلی است. صدور در حوزه اسناد رسمی یک اقدام حاکمیتی و در صلاحیت مقامات دولتی است حال اینکه ترجمه حتی در حوزه موصوف نیز اقدامی تصدی گرانه است که می‎تواند توسط اشخاص غیردولتی انجام گیرد. لهذا از نظر ماهوی بلحاظ تفاوت موضوع اساساً مغایرتی بین بند 5-1 از ماده 5 اساسنامه کانون با مستندات قانونی خواهان وجود ندارد. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

بصراحت ماده 22 قانون حمل ونقل کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب 1374 صدور گواهینامه رانندگی بین‎المللی، پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت برای رانندگان و کامیون هایی که قصد فعالیت در خطوط بین‎الملی را دارند با پیشنهاد سازمان حمل و نقل و پایانه‎های کشور به عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران محول شده است. بند 5-1 از ماده 5 اساسنامه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درحدی که متضمن واگذاری وظایف قانونی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به کانون مذکور است خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مجمع کانون فوق‎الاشعار تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی