رای شماره ۶۸ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۳/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه : 68

تاریخ : 1383/03/03

کلاسه پرونده : 408/81

شاکی : آقای عباس آسایش اردکانی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 5 آیین‎نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی موضوع تصویب نامه شماره 13087 مورخ 22/2/65 هیات وزیران

مقدمه:  شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، زمین موقوفه مورد نظر اوقاف در تاریخ 26/1/54 با تنظیم سند رسمی با اخذ پذیره و حق تملک اعیانی به اینجانب واگذار و تا پایان سال 81 مال‎الاجاره عرصه آن پرداخت شده است. اکنون بعد از گذشت 27 سال و 9 ماه اوقاف یزد به استناد ماده 5 آیین‎نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی درخواست 50% سرقفلی را دارد لذا به استناد ماده 13 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب 63 «وجوهی که از محل پذیره و اهدایی حاصل از اجاره و استیجار رقبات موقوفه دریافت می‎گردد از عواید همان موقوفه محسوب و به مصارف مقرره خواهد رسید» اشاره‎ای برای وصول سرقفلی در صورت تبدیل محل مسکونی به محل کسب نگردیده است. بنابراین ماده 5 آیین‎نامه استنادی بر خلاف قانون بوده و قابل ترتیب اثر نمی‎باشد، درخواست ابطال ماده 5 آیین‎نامه استنادی اوقاف را دارم. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 12709 مورخ 21/2/82 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 167/230/2/1 مورخ 17/2/82 سازمان حج و اوقاف و امور خیریه نموده است. در این نامه آمده است، بموجب قرارداد اجاره منعقده قطعه زمینی به مساحت 465 مترمربع صرفاً به منظور احداث یک واحد مسکونی به اجاره خواهان واگذار شده است. در بند 7 شروط سند اجاره تصریح شده که مستاجر حق تغییر و تبدیل محل مسکونی را به محل کسب ندارد. متاسفانه خواهان بدون اطلاع موجر و در جهت منافع بر خلاف شرط صریح مندرج در سند اجاره قسمتی از عرصه مسکونی مورد اجاره را به تجاری (مغازه) تبدیل نموده و باین ترتیب منافع سرشاری را من غیرحق برای خود تامین نموده است که مطابق ماده 5 آیین‎نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی بایستی 50% سرقفلی محل کسب را به موقوفه پرداخت نماید. شاکی مدعی است در ماده 13 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره‎ای برای وصول سرقفلی در صورت تبدیل محل مسکونی به تجاری نشده است. در حالی که ماده 13 قانون مذکور به هیچ وجه در صدد حصر عواید موقوفات به پذیره و اهدایی و اجاره بها نبوده و عواید موقوفه منحصر به عواید مندرج در ماده 13 نمی‎باشد. کمااینکه موقوفات عواید دیگری نظیر عواید معادن و غیره که جزء عایدات موقوفه می‎باشد داراست که در ماده 13 اسمی از آنها برده نشده و سرقفلی معین در ماده 5 آیین‎نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی نیز حکم خاصی است که در مورد تبدیل محل اجاره از مسکونی به تجاری در مقابل تخلف از شرط سند قابل مطالبه می‎باشد. و اصولاً بنابر موازین شرعی و قانونی هر مشروط‎له مستحق مطالبه وجوهی است که از تخلف طرف حاصل می‎شود بنابراین درخواست شاکی به ابطال ماده 5 در واقع منافی با اصل استحقاق مشروط‎له می‎باشد که شرعاً و قانوناً قابل پذیرش نیست. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به حکم مقرر در ماده 13 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب 1363 مبنی بر اختصاص عواید حاصل از محل پذیره و اهدایی و اجاره و استیجار موقوفات به موقوفه مورد اجاره و اینکه سرقفلی حاصل از احداث بنای تجاری در زمین مسکونی موقوفه بر خلاف شرط مندرج در سند اجاره از جمله عواید حاصل از اجاره زمین موقوفه می‎باشد و علی ‎القاعده مقتضای شرط ضمن‎العقد و لزوم رعایت غبطه و صرفه موقوفه آن است که بخشی از سرقفلی حاصل در سهم ملک موقوفه مورد اجاره قرار گیرد ماده 5 آیین‎نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره اهدایی که بتجویز ماده 13 قانون فوق‎الاشعار تصویب شده است مغایرتی با قانون ندارد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی