رای شماره ۱۸۵ و ۱۸۶ مورخ ۱۳۸۲/‍۰۵/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 81/90-82/147

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع: ابطال بخشنامه‎های شماره 36286/46/پ‎ش‎م مورخ 3/8/1379 مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت جهاد سازندگی و شماره 13409/28/320/1456 مورخ 17/11/1380 وزیر جهاد کشاورزی

تاریخ رای: یکشنبه 5 مرداد 1382

شماره دادنامه: 185-186

مقدمه: 1ـ معاون سازمان بازرسی کل کشور در امور تولیدی و کشاورزی در نامه شماره 4310/5 مورخ 1381/2/30 اعلام داشته‎اند، مفاد بخشنامه شماره 36286/46/پ‎ش/م مورخ 1379/8/3 «… ترتیبی اتخاذ فرمایید کلیه گزارشات و پاسخهای تهیه شده، از طریق دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت جهاد سازندگی به دستگاههای نظارتی منعکس و از مکاتبه مستقیم با مراجع مذکور اجتناب گردد.» مخالف صریح ماده 8 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و نیز مخالف مفاد ماده 16 و قسمت اخیر تبصره ذیل همان ماده می‎باشد.2ـ معاون سازمان بازرسی کل کشور در امور تولیدی و کشاورزی طی نامه شماره 3831/5/1 مورخ 1382/2/21 اعلام داشته‎اند، بند یک بخشنامه شماره 1349/320/1456 مورخ 1380/11/17 وزیر جهاد کشاورزی که طی آن پاسخگویی به مراجع نظارتی را محدود به اقدام از طریق اداره کل بازرسی، حسابرسی به شکایات آن وزارتخانه نموده در تعارض با ماده 10 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده 16 آیین‎نامه اجرایی این قانون می‎باشد مراتب جهت صدور دستور رسیدگی و ابطال بخشنامه‎ها اعلام می‎دارد.مدیرکل دفتر حقوقی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 787/ک‎ح مورخ 1382/4/7 اعلام داشته‎اند:1ـ در راستای اجرای ماده 10 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور وزیر جهاد کشاورزی به منظور پاسخگویی دقیق، علمی و منسجم و پرهیز از هرگونه موازی کاری و … در پاسخگویی به سازمان بازرسی کل کشور در بند یک بخشنامه مزبور وظایف ناشی از ماده 10 را به دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات محول نموده است که این امر به هیچ وجه واسطه قراردادن دفتر بنابه ادعای گروه بازرسی وزارت جهاد کشاورزی و اطاله زمان رسیدگی نمی‎باشد بلکه تسریع در امور و برخورد مسیولانه این دفتر را موجب گردیده است.2ـ در ماده 10 هیچگونه عبارت یا الفاظی دال بر عدم تفویض این امر به واحدهای تابعه از جمله دفتر بازرسی، حسابرسی و پاسخگویی به شکایات مستفاد نمی‎گردد به عبارتی وزیر یا مسیول دستگاه مربوطه مآلاً نمی‎تواند جهت تسریع در امور پاسخگویی مستقیم اقدام به تفویض اختیار نماید.3ـ تمرکز امر پاسخگویی مراجع نظارتی در دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات اولاً از ارسال گزارشات غیر کارشناسی از سوی دستگاههای اجرایی جلوگیری می‎کند. ثانیاً وزیر که در ماده 10 مسیول پاسخگویی به مراجع نظارت است دایماً از کم و کیف اجرای پیشنهادات گزارش مطلع می‎گردد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به مسیولیت ها و اختیارات قانونی هر یک از وزراء در اداره و تنظیم و تنسیق امور وزارتخانه مربوط و ضرورت نظارت بر تصمیمات و اقدامات کلیه ادارات و دوایر و شعب تابعه و لزوم ایجاد هماهنگی در تنظیم پاسخ های دقیق و منطبق با موازین قانونی و مقررات در قبال استعلامات مراجع ذیصلاح از جمله سازمان بازرسی کل کشور بنحو متمرکز و از طریق تفویض اختیار به مقامات یا مراجع تابعه واجد شرایط علمی و تجربی لازم و کافی، مفاد بخشنامه‎های مورد اعتراض که در جهت تحقق تکالیف و تامین هداف قانونی فوق‎الذکر تدوین شده است مغایرتی با مادتین 8 و 10 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور ندارد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی