رای شماره ۲۶‍۰ تا ۲۷۷ مورخ ۱۳۸‍۰/‍۰۸/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 185/80

شماره دادنامه: 260

تاریخ رای: یکشنبه 20 آبان 1380

شاکی: آقایان 1- سیدجعفر نصراللهی 2- عبدالامیر عادل‎پور

موضوع: ابطال بخشنامه شماره 71/20530 مورخ 12/13/1380 سازمان حمل و نقل و پایانه‎های کشور

مقدمه: شکات طی دادخواست‌های تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته‎اند، ریاست سازمان حمل و نقل کشور علی‎رغم این‌که در داخل شهر تهران اتوبوس‌های بیش از 25 سال کارکرد و نیز از توابع شامل شهرستان‌های کرج، دماوند، شهریار، ورامین و سایر شهرک‌های تابعه از اتوبوس‌های بالای عمر 25 سال استفاده می‎شود تصمیم به جلوگیری از تردد اتوبوس‌های اینجانبان که در مسیر توابع اراک و قم به تهران سرویس دهی می‎نماید گرفته است. این تصمیم مغایرت کامل با شرع مقدس اسلام و اصول مالکیت و تسلیط دارد. در بخشنامه مورد شکایت مستند تصمیم را اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بیان نموده در صورتی که در این قانون مطلقاً ذکری از مجوز و اخذ و صدور چنین تصمیماتی داده نشده است. این تصمیم مانع کسب و پیشه و مالکیت شده و باعث اعمال فشار به طبقه ضعیف و فروش اجباری ناوگانی است که در حال حاضر وجود خارجی هم ندارد. بنا به مراتب ابطال بخشنامه مورد شکایت مورد تقاضا است. مدیرکل دفتر حقوقی و تدوین مقررات سازمان حمل و نقل و پایانه‎های کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 27/75/45800 مورخ 17/5/80 و … اعلام داشته‎اند، این سازمان که به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‎های وزارت راه و ترابری متولی نظارت بر حمل و نقل جاده‏ای کشور می‌باشد در راستای وظایف، اختیارات و مسیولیت‌های قانونی خود که منبعث از قوانین و مقررات ذیل‎الذکر می‌باشد به منظور نوسازی و ارتقاء کیفیت سطح خدمات بخش حمل و نقل جاده‎ای مسافر و کاهش آسیب‌های زیست محیطی حمل و نقل جاده‏ای کشور و همچنین افزایش ضریب امنیت مسافران از طریق کاهش تصادفات جاده‎ای ناشی از عامل وسیله نقلیه با صدور بخشنامه مورد شکایت اقدام به ایجاد محدودیت حمل و نقل عمومی مسافر با اتوبوس‌های با عمر بالای 25 سال توسط شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل جاده‎ای به مقصد شهر تهران و بالعکس نموده است. الف) بند 7 ماده 7 قانون تغییر نام وزارت راه و ترابری و تجدید تشکیلات و تعیین وظایف آن مصوب 1353 صراحتاً یکی از وظایف وزارت متبوع که این سازمان عهده‎دار وظایف آن در بخش حمل و نقل جاده‎ای می‌باشد را "تعیین مشخصات مجاز وسایل ترابری در بهره‎برداری از تاسیسات زیربنایی ترابری و ممانعت از بهره‎برداری وسایل ترابری خارج از مشخصات مذکور در استفاده از تاسیسات فوق" بر شمرده است و اقدام مذکور دقیقاً منبعث از این وظیفه و در چارچوب تحقق آن می‌باشد. ب) ماده 19 آیین‌نامه حمل بار و مسافر و مدت لغو پروانه فعالیت و تعطیلی موسسات حمل و نقل جاده‎ای مصوب 1378/8/5 هیات وزیران شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل مسافربری را مکلف به رعایت ضوابط وزارت راه و ترابری مربوط به حمل و نقل مسافر نموده است و ماده 17 ضوابط حمل و نقل مسافر موضوع ماده 9 آیین‌نامه مذکور وضع شده از سوی وزارت متبوع صراحتاً اشعار می‎دارد که "شرکت‌ها و موسسات مسافربری مکلفند محدودیت‌های سنی تعیین شده از سوی این سازمان در خصوص عمر ناوگان حمل و نقل مسافر را رعایت نمایند." ج) علاوه بر موارد صریح و محکم مذکور بند (الف) ماده 6 اساسنامه سازمان با توجه به اختیارات و وظایف قانونی مورد بحث، تعیین و تدوین سیاست‌ها و خط‌مشی‎های اجرایی و ضوابط و معیارهای فنی، اقتصادی، ایمنی و خدمات حمل و نقل جاده‎ای را از جمله موارد مربوط به موضوع سازمان برشمرده است. چنان‌چه ملاحظه می‎فرمایید محدودیت ایجاد شده به استناد مقررات فوق‎الاشاره فقط مربوط به ارایه خدمات مسافری به مقصد تهران و بالعکس می‌باشد وسایل نقلیه مشمول این محدودیت می‎توانند در سایر مسیرهای داخل کشور فعالیت نمایند. این سازمان به منظور فراهم نمودن زمینه اجرای این اختیار قانونی با کسب مجوزات قانونی در جهت جایگزینی وسایل نقلیه موصوف با ارایه تسهیلات بانکی به مبلغ چهارصد میلیون ریال و با سود بانکی 4% سود برای مالکان اتوبوس‌های فرسوده با عمر بیش از 25 سال تلاش نموده است تا ضمن نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافربری کشور با انگیزه‎های فوق‎الاشاره مالکان اتوبوس‌ها را نیز در زمینه تهیه اتوبوس جایگزین مناسب کمک و مساعدت نماید که این تمهیدات مورد استقبال فراوان مواجه شده است. با عنایت به نکات معروضه رد شکایت شاکی مورد استدعا است.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

 به موجب بندهای 7 و 12 ماده 7 قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری مصوب 1353 تعیین مشخصات مجاز وسایل ترابری و ضوابط و معیارهای فنی مربوط و همچنین ممانعت از بهره‎برداری وسایل ترابری خارج از مشخصات مذکور از جمله وظایف قانونی وزارت راه و ترابری قلمداد گردیده است. بنابراین مصوبه مورد اعتراض متضمن اجرای طرح ممنوعیت تردد اتوبوس‌هایی که متجاوز از 25 سال مورد بهره‎برداری قرار گرفته و فرسوده شده‎اند به شهر تهران و بالعکس مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نمی‌باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی